Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Privathævning ved en fejl - ApS

Side 2 ud af 3 (22 indlæg)
Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 10:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Pilde:

Du kan også bogføre det som vareforbrug og lave en faktura med 50 kr. i fortjeneste og dermed så er det vel ikke et udlæg længere.

Nej, det skal man for enhver pris ikke gøre.

 

Din anbefaling er jo ikke bare i modstrid med bestemmelsen om ulovligt aktionærlån, men nu kommer du også på kant med regnskabs- og bogføringslovgivning.

 

Og hvordan tror du selv myndigheden (i første omgang Skat) ser på en sag, hvor man bevist laver en fejlpostering og derefter en falsk faktura, når man vurderer om en hævning er et ulovligt aktionærlån eller ej.

Fra 2840
Tilmeldt 31. May 05
Indlæg ialt: 418
Skrevet kl. 10:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Hvad er der falsk i at han laver en faktura på 175 kr. og betaler den af egen lomme.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 10:54
Hvor mange stjerner giver du? :

SirDancaLot:

Tak for svar. Jeg forstår baggrunden, men har svært ved, at forstå proportionerne. 

Spørgsmålet er jo om du har lavet en fejl der kan rettes eller ikke kan rettes?

 

Hvis det er en enkeltstående fejl af bagatelagtig karakter og du tilmed selv retter den med det samme. Ja, så kan jeg ikke se der skulle være tale om et ulovligt aktionærlån. Og dermed heller ingen konsekvenser.

Men laver du denne fejl en gang om ugen, så tænker jeg du nærmer dig et ulovligt aktionærlån, med de konsekvenser som allerede er nævnt.

 

Men få lige afklaret om hævningen er en enkeltstående fejl og dermed overhovedet er ulovlig i første omgang.

SirDancaLot:

Det vil reelt set være bedre for mig så, at rent faktisk at postere mit indkøb som madudgifter (eller lignende), velvidende, at det ikke er korrekt, men virker som om der slås mindre hårdt ned på det end? Igen, blot for at forstå logikken bag det her.

Du skal ikke fejlpostere for at undgå straf - den private hævning forsvinder jo ikke af den grund. Hvis man laver en bevist fejlpostering, så skal den jo rettes tilbage (med mulige konsekvenser heraf, såsom overtrædelse af bogføringsloven) og dermed er din private hævning jo igen til stede.

Tilmeldt 10. Jan 09
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 10:58
Hvor mange stjerner giver du? :





Jeg forstår princippet. Er ikke sikker på om det er ok. Men man kunne jo vælge at anskue det som varekøb til videresalg hvorefter jeg så - som privatperson - køber varen. Det må man vel gerne? Eller er der her en interessekonflikt når man er ejer, selvom jeg og selskab er to legale entiteter?



Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Pilde:

Hvad er der falsk i at han laver en faktura på 175 kr. og betaler den af egen lomme.

du er helt galt ude - du vil dække over en fejl med en ny fejl der vil virke skærpende og den faktura er jo fake prismæssigt også - det er en helt gal juleleg

Det er bare at rette fejlen. Er det 50 kr - ja så skal der stadigt ske indberetning - men så vil den ikke være længere heller - det er ikke hele verden, men man skal forstå man ikke bare må lave den type fejl og absolut ikke rette den ved at lave nye ulovligheder

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 11:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Pilde:

Hvad er der falsk i at han laver en faktura på 175 kr. og betaler den af egen lomme.

Kan du seriøst ikke selv høre det?

 

For det første har hverken indkøb eller et sådant salg nogen som helst med virksomheden/selskabet at gøre! I øvrigt er et sådan salg jo ikke reelt, det er konstrueret til lejligheden.

Også er der hele formålet med dit forslag. Handlingen foretages udelukkende for at dække over, at en anden handling (selve hævningen) muligvis er ulovlig.

Tilmeldt 10. Jan 09
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 11:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Det virker på en eller anden måde lidt tosset, at kan ramme så hårdt (igen ikke for, at forklejne), men det der så reelt vil ske er jo blot at virksomhedsejerne der kommer til, at dumme sig som jeg har gjort ved, at bruge det forkerte kort i Fakta, blot vil registrere det som en eller anden form for 'reel' udgift, med med manglende bilag og så håndtere de udfordringer der er der. Jeg ønsker, at det skal gå rigtigt til, men man mærker varmen fra SKAT.

Fra 2840
Tilmeldt 31. May 05
Indlæg ialt: 418
Skrevet kl. 11:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Så lad gå da - var måske lidt søgt.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:31
Hvor mange stjerner giver du? :

SirDancaLot:

Det virker på en eller anden måde lidt tosset, at kan ramme så hårdt (igen ikke for, at forklejne), men det der så reelt vil ske er jo blot at virksomhedsejerne der kommer til, at dumme sig som jeg har gjort ved, at bruge det forkerte kort i Fakta, blot vil registrere det som en eller anden form for 'reel' udgift, med med manglende bilag og så håndtere de udfordringer der er der. Jeg ønsker, at det skal gå rigtigt til, men man mærker varmen fra SKAT.

når beløbet ikke er større  så rammer det jo ikke hårdt lige meget hvad - 120% skat af 100 kr overleves jo, og formentlig sker der overhovedet intet andet end at bogholderen skal indberette til hvidvaskregister og så ender den der. 
Du skal ikke lave krumspring - det sker for mange - men bare undgå det fremover - og så sker der givet ikke større ulykker her. Loven er lavet for at undgå at skulle sætte en eller anden dum grænse - så alt skal ind - men direktoratet drukner formentlig

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 10. Jan 09
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 11:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Du har ret.

Beløbet størrelse er lige meget. Det er mere indberetning for hvidvask, der stritter. Ved heller ikke hvor i alverden beløbsgrænsen skulle gå.

Tak for svar alle. God jul.

Side 2 ud af 3 (22 indlæg)