Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

PMV og B skat forklaring

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. Feb 22
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 21:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej,

Jeg undrer mig smule. Jeg har startet en PMV. Vil I prøve at forklare mig nedenstående eksempel:

Jeg har et fast arbejde. Ved siden af køre jeg denne virksomhed. Jeg må tjene 50000 på et år. Dvs jeg indberetter 50000 kr i felt 221 i min forskudsopgørelse da jeg antager at gøre brug af hele molevitten.
Mit fradrag før dette var godt 8000 kr pr måned. Indberetter jeg 50000 kr i felt 221 falder mit fradrag til ca 2000 kr. det er en forskel på 6000 kr i fradrag pr. Måned. Det lyder umiddelbart som en udgift at have et sideløbende firma? Lad os antage at jeg fik 4000 kr mere om måneden i mit faste job = ca 50000 kr pr år - så ville jeg da umiddelbart have mere mellem hænderne, eller er der noget jeg misser?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46482
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:02
Hvor mange stjerner giver du? :

ja det gør du da- Hvis du fik 50 t mere i løn ville de jo skabe helt samme - da fradraget jo er brugt-  så du betaler 40% af alt du tjener mere (56% hvis topskat) og det beløb nedsættes dit fradrag med - og det koster jo så skatten (40/56%) af det som fradraget falder

Pas på to ting:

Det du laver i dit PMV ER vel selvstændigt ikke, og ikke blot at du fakturer en arbejdsgiver - for så kan det gå galt, det er ikke noget man selv vælger https://johnhannover.blogspot.com/2018/09/lnmodtager-eller-fakturere-som.html og de som betaler dig som PMV skal også angive det som honorar til PMV CVr nummer til skat - modsat hvis du var egentlig erhversmæssig med momsregistrering

Det men du vil bruge alle 50 t indtjening = hvis du på nogen som helst 12 mdr periode kommer over, så får du moms + samme beløb i bod af alt du har tjent - det er ikke en bundgrænse

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Feb 22
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 23:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak for svar. Ikke sikker på jeg helt har fanget den endnu 😅

Men ja, det er naturligvis som selvstændig. Jeg fakturerer separat fra mit eget firma til andre firmaer. Du mener at når jeg ikke er momsregistreret, så er det en anden proces i og med de ikke kan trække moms fra? De kan jo se på fakturaen at der ikke er lagt moms på. Hvordan fungerer den proces så?

Mht til 50.000 grænsen. Hvordan vil det fungere i praksis hvis man opretter sig som PMV og ikke betaler moms i et år, men kort forinden overgår til enkeltmands med moms da man når over grænsen - er du så sikker på de kommer efter en for det år man var i en PMV uden moms? Og hvad med de købere som ikke har fået lagt moms oven i i det år?
Tilmeldt 15. Feb 18
Indlæg ialt: 373
Fra  Lillebælt Revision Statsaut. Revisionsanpartsselskab Skrevet kl. 23:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal betale skat af dit overskud i din PMV. Det er derfor, at dit personfradrag er faldet.

I forhold til moms, så har du pligt til at momsregistrere dig så snart, at du bliver klar over, at din omsætning indenfor en 12 måneders periode vil komme over 50 t.kr. Du kan ikke vente til du allerede har faktureret 49.999 kr., og så momsregistrere dig der.

Hvis tidspunktet for din momsregistrering giver mening, så vil de ikke komme efter dig og du skal ikke ændre på dine tidligere faktureringer. 

Hvis dine kunder er andre firmaer, så kunne du måske have en fordel ved at lade dig momsregistrere allerede nu, så du får momsfradrag af dine udgifter. Hvis dine kunder kan fratrække momsen af dine fakturaer, så bliver det jo reelt ikke dyrere for dem.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46482
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Logoguru:
Men ja, det er naturligvis som selvstændig. Jeg fakturerer separat fra mit eget firma til andre firmaer.
det har intet med sagen at gøre - det handler om hvorvidt du ER selvstændig i forhold til udførelsen - har en del kunder, har risiko ved driften ud over ikke at blive betalt og meget mere - ellers kan skat forkaste dit CVR og først og fremmest hænger betaler på evt manglende skat

Logoguru:
Du mener at når jeg ikke er momsregistreret, så er det en anden proces i og med de ikke kan trække moms fra? De kan jo se på fakturaen at der ikke er lagt moms på. Hvordan fungerer den proces så?
ja når ikke momsregistret fakturerer, så skal det firma der betaler indberette det i e-indkomst som honorar på CVR nummeret som i http://johnhannover.blogspot.dk/2014/02/indberetningspligt-skat.html 

Logoguru:
Mht til 50.000 grænsen. Hvordan vil det fungere i praksis hvis man opretter sig som PMV og ikke betaler moms i et år, men kort forinden overgår til enkeltmands med moms da man når over grænsen - er du så sikker på de kommer efter en for det år man var i en PMV uden moms? Og hvad med de købere som ikke har fået lagt moms oven i i det år?
loven siger man skal registrere så snart det er åbenlyst man vil kunne komme over 50 t på nogen 12 mdr periode. Gør man ikke det, kan man skulle af med 20% af fakturering i moms og samme i bod
Det kunne f.eks være, når du rammer 4000 per måned og ser det stabilt eller lidt stigende, for så er det jo åbenlyst, at x 12 vil man komme over 50 t på 12 mdr frem (ikke kalenderår bare 12 mdr)
For køberen er det ligemeget hvis det er et firma, som jo bare ville trække momsen og ellers er det bare rart at være sluppet for den for betaler, men modtager betaler dobbelt

Det afgørende er - at du ikke er selvstændig bare fordi du får CVR og fakturerer - så kunne jo alle ansatte elektrikere vælge den vej og slippe for kildeskat og rive en mængde andre fradrag til sig - statens takst for kørsel til arbejde osv - Det er noget skat er MEGET på disse år

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)