Det er faktisk ret enkelt, Jesper. Et simplificeret eksempel:
Lad os sige, vi har fem kataloger - A, B, C, D og E. De er alle på en af de mange lister, der ligger online - og de er alle relativt nye.
Nu starter folk med at tilmelde fra en ende af - fra A til E. Og hvis bare 50 % af de mennesker tilmelder til alle fem kataloger (og det gør de!), vil du hurtigt have fem kataloger (domæner), hvis indhold er mindst 50 % ens. Og det giver duplicate content, hvilket devaluerer op til fire af de fem kataloger.
Jeg har faktisk lavet et eksperiment med to kataloger (det blev til et eksperiment, fordi jeg ikke tænkte med øverste etage): To kataloger på hver sit domæne "suttede" i den samme SQL, så tilmeldte man sig det ene, var man automatisk med i det andet. Jeg burde have vidst bedre - og resultat var også, at det ene katalog aldrig kom nogen vegne, mens det andet ret hurtigt fik en PR3 og faktisk kunne ranke.
Der er også en ret tydelig tendens til, at de kataloger der er bedst til at være "forskellige" også er dem, der rykker mest - og kan ranke. Prøv at spørge en af de mest erfarne katalogejere i Danmark - Claus Heinrich. Han kan bakke op med ret solide fakta.
Og nu må I hygge jer en hel masse - for nu tager den gamle til USA et par uger og skaffer lidt hård valuta til Dannevang. Vi ses!