Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

At klare sig uden en bank

Side 1 ud af 4 (39 indlæg)
Fra ingen
Tilmeldt 17. Apr 07
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 15:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja ok, helt frit bliver man jo nok aldrig, men...

Hvis jeg ikke tager helt fejl, så er det nok ikke nogen hemmelighed, at bankerne kan være en anelse svære at danse med for tiden, når vi taler om lån til SMV'ere.

Men hvis man nu tror på teorien om at den stærkeste overlever, så burde vi SMV'ere i teorien blive bedre og bedre til at klare os foruden en bank, så længe disse holder pengene tæt in på kroppen.

Derfor kunne jeg godt tænke mig lidt input fra jer derude, om I har nogle tips og tricks til hvordan I klarer driften, dagen og vejen, og de nye investeringer uden at kunne forøge kassekreditten eller optage et lån.

Der er selvfølgelig det helt simple, at man ikke bruger pengene, før man har dem, men det kunne jo være, at I havde ideerne derude, som mange andre kunne bruge.

:)

 

Fra Svendborg
Tilmeldt 31. Aug 06
Indlæg ialt: 422
Skrevet kl. 23:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 1 person

Hej Anders

Jeg tror du har ret i at en anden barsk virklighed venter bankerne når vi SMV`ere er på den anden side af krisen. Hvis ikke vi kan bruges når der er krise, så er det ikke sikkert vi vil bruge dem når vi kommer på den anden side.

Jeg forventer fremad rettet at bruge leasing eller leverandørkredit / leverandør betalings ordninger til min finansering. Banken skal kun bruges til penge ind/ud.

Jeg har ingen nye ideer, men gamle:

1. Spar på omkostningerne

2. Leasing, også blevet sværere men kan lade sig gøre

3. Leverandør kredit, Hvis du kan tilbyde dem en bedre / større placering i din forretning kan en bedre kredit måske aftales.

4. Gå i offensiven med din markedsføring så du får en størrer omsætning

5. Samarbejde med Konkurrenter, har de det du mangler kan du opfylde din kundes behov, næste gang er det omvendt

6. Mindre kredit tid på dine produkter / ydelser

7. Kommisionsvarer - det er selvfølig kun dem der sælger varer der kan bruge det

Bare nogle få indput, andre kan måske komme med flere spændende indput.

Thomas

Tilmeldt 18. Jan 09
Indlæg ialt: 124
Skrevet kl. 23:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Lån af private. Hvis du har en sund LMV, så kunne jeg forestille mig, der var mange privatpersoner, som er trætte af at have penge stående i banken til en indlånsrentesats på 0,75 % :D

Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 23:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Spørg jeres revisor om han har nogle kontakter til nogen som har brug for eller lyst til at låne penge ud. Min kender i hvert fald flere - så mon ikke også andre gør det Smile

Man skal nok bare lige være opmærksom på hvad det er for en person - hi hi - det duer jo ikke hvis der pludselig står et tæskehold og banker på en dag Surprise

Tilmeldt 10. May 09
Indlæg ialt: 1058
Fra  Ronnie Skrevet kl. 23:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Anders :-)

Jeg har måske været lidt heldig at jeg har kunne flytte mit firma hjem og har der sparet ca. 6000 kr. om mdr.

Og så er jeg begyndt at betale alt hvad jeg får hjem af vare forud på den måde er der ikke noget der løber løbsk.

Og så er der den bedste måde at spare penge på og som jeg spare mange penge på, UNDGÅ mellem led, det tager lidt længer tid at finde den vare som man godt vil have men det er det hele vær. lige et eks. hvis du står og skal have lavet visitkort,kuglepinde, folder, tryk sager eller meget andet så brug lidt til på google og find dem der laver det og ikke dem der vider sælger det ,som 99,9 % af alle reklame virksomheder, og sådan gælder det med mange ting, jeg købte også balloner i Danmark de første to eller tre år men efter jeg er begyndt at købe de samme balloner hjem fra udlandet så spare jeg ca. 60 % og det bliver til rigtig mange penge på et år, og som det ser ud lige for tiden men den finans krise så forlanger de ikke at du skal købe stort ind de er glade for bare en lille ordre, og så har du jo foden inden for.

Venlig hilsen.

Ronnie www.ballonbutikken.dk

Venlig hilsen.

Ronnie 

Fra Cerros de Aquila, Mijas, Malaga, Spanien
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 456
Fra  Cuno Tech ApS Skrevet kl. 01:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 1 person

Debitor styring.
En stram politik om at følge op på manglende betaling af faktura. Så sikre du, at du har den nødvendige likviditet.Hvs dine kunder betaler til tiden.

Likviditeten er jo alt afgørende.

 

Ansatte
Derudover skal man altid overveje omkostningerne ved vækst. Hvis du har 20 mand ansat giver det jo ikke nødvendigvis 20 gange overskuddet ved en enkeltmand. Men det giver 20 gange flere at holde styr på og følge op på. 

Projektstyring
Hold styr på dine projekter, og få dine opgaver tilpasset så den peek tider bliver spredt mest muligt ud over din kalender og så små som muligt.

Freelancere
Find nogle gode samarbejdspartnere, som du kan skrue op og ned for i takt med dine peek tider. Så er du ikke så afhønig af gode kontra dårlige tider.

Ovenstående har hjulpet mig, og gør at jeg driver virksomhed uden kassekreditter og gæld. Så sparer du også renterne :)

 

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9715
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 03:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 2,0 stjerner givet af 1 person

Jeg har helt undgået kreditter og lån i bankerne i over 10 år ved hele tiden at have et likvidt overskud - penge i kassen, frem for kreditter. For mit vedkommende har det faktisk vist sig lettere at styre en positiv kassebeholding frem for en kredit. Og så er det jo markant billigere!

Det tog så også nogle år i starten, da jeg besluttede mig for denne strategi, hvor jeg måtte nøjes med meget lidt eller ingen løn. I flere år lagde vi konsekvent 50% til side!

Med tiden har jeg lært at nyde det at betale med penge man allerede har tjent så meget, at jeg i dag finder det helt unaturligt, at skulle låne til noget som helst udover mit hus (og det er ren realkredit). Ikke engang bil låner jeg penge til mere. Det er skønt. Jeg har det i hvert fald klart bedst på denne måde.

 

Fra ingen
Tilmeldt 17. Apr 07
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 09:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Holdaop, tak for de gode svar.

Jeg er jo også selv kommet til at gå at tænke, og nu bliver jeg måske lidt general, men det skyldes desværre at jeg har lidt matematik i min baggrund, og undskyld det på forhånd ;)

Men det hele syntes at handle om, at der hele tiden er en forskydning mellem hvornår, man skal af med sine penge i forhold til, hvornår man får dem ind.

Bare det simple regnskabs regel om at momsen altså falder på faktura datoen og ikke, hvornår man faktisk kradser pengene ind. Helt personligt har jeg dog her haft god nytte af, at momsen for første kvartal i år har været udskudt, da jeg simpelthen ikke har haft brug for en kassekredit og faktisk nok heller ikke får det i år (med lidt aktiv indsats :)

Men er der en revisor herinde, der kan stille min nysgærrighed overfor, hvorfor i alverden regelen er sådan ? Er det bare for sjov, eller er der en god grund?

Lad os sige, at man har et godt produkt, man skal til at starte op fra 0 Dkr på bundlinien. Så kan der jo gå længe længe, inden man får penge ind, da man jo skal have advokat til at starte virksomhed, industriel designer til at forme produktet, måske er man selv ingeniør ala innoactive, men der skal tages patenter, skabes kontakter og udfyldes indkøbskontrakter med slutsælgeren. Der skal markedsføres og gøres reklame, der skal produceres og distribueres.

Men når jeg kigger igennem listen, så er rigtig meget af investeringen timer. Kun i produktionsledet skal der købes halvfabrikata eller grundprodukter. Og i en helt og aldeles utopisk verden, så burde det vel kunne lade sig gøre at danne partnerskab og eller medejer skab henover alle dem, der skal investere timer. Jeg vil overhovedet ikke begynde at tænke på, hvordan sådan en model skulle strikkes sammen. Og der bliver sgu nok også brug for en, der kan lede hele skidtet igennem...

Og ja. Jeg ved godt, hvordan rigtig mange projekter af  typen "Hvis du arbejder gratis så får du en ejerandel" løber af stablen :)

Men hvis nu hele kæden bestod af seriøse spillere, så burde man i teorien i hvert fald kunne samle en flok SMV'ere til at gå sammen i ejerskab om et produkt, hvor investeringen hver især bliver til timer... Hmm der er måske en hjemme side i den ide :) Jaok. Den var nok lidt for utopisk, men teorien er vel god nok.

Så er der tilpasnings delen til at tiderne jo går op og ned, men det burde vel kunne løses af at bruge freelancere, (hehe mele,mele;egen kage;mele, mele). Danmark har i de vestlige verden faktisk den absolut laveste brug af freelancere overhovedet. Har jeg læst. Aner ikke om det er rigtigt. Men man kunne vel have en vis procentdel af sine ansatte som freelancere, som man kan fyre og hyre, som der er behov for. Problemet er selvfølgelig, hvis man fast har en bestemt freelancer på fuld tid, så smækker skattefar manden/kvinden en på pengepungen. Kører man f.eks. en elektriker butik, bliver man så være nød til at gå sammen med de omkringliggende elektrikere og bytte bytte freelancere med jævne mellemrum. hehe Fantastisk.

Nå, de ideer var vist ikke til megen hjælp, men det kunne være de kunne inspirere til nogen til noget håndgribeligt.

mvh

Anders

 

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9715
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 09:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja Anders, der er 10.000 gode grunde til at det er helt umuligt at starte som iværksætter, og helt umuligt at undvære store lån og banker. Man kan lave lange lister over alle de forhindringer der er, som er uoverkommelige at komme over ....

Man kan også bare gøre som mange af os gør - droppe alle de dårlige undskyldinger, og finde en vej mod de mål vi har - på den ene eller den anden måde. Kig dig omkring - det kan, som du ser, sagtens lade sig gøre, hvis man tænker lidt kreativt :)

Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 10:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Er der så nogen som har et kreativt forslag til, hvordan man undgår bankerne, når man har brug for lagervarer? Vi har ingen problemer som sådan med vores bank og de bevilger gerne de kreditter vi har brug for - men jeg irriteres dagligt over den magtposition de har - og de høje renter. Det værste er at man nok ikke har de bedste muligheder for at finde en anden bank - for et par år siden kunne man bare skifte hvis man var utilfreds - jeg ser ikke dette som den store mulighed lige for tiden. Man aner heller ikke om man går fra asken til ilden.

Jeg kan dog sagtens følge dig Mikkel - når man arbejder på timebasis og ikke har produktion og lager - så kan man gøre som du gør. Jeg arbejdede selv i 7 år som freelance grafiker, og der havde jeg heller ikke brug for banken. Men det er en lidt anden situation nu. Man kan så tage et lån hos en privatperson - men mon ikke de er lige så skrappe som bankerne når det kommer til stykket :·)

Mange hilsener Helle

Side 1 ud af 4 (39 indlæg)