Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

At klare sig uden en bank

Side 2 ud af 4 (39 indlæg)
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9715
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 10:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Helle, du tager helt fejl, hvis du tror der ikke er store omkostninger ved den type virksomhed jeg driver - også omkostinger, der falder lang tid inden de giver et afkast.

Spørgsmålet er, i hvilken rækkefølge man tager det. Jeg har f.eks. i mange år brugt over 2-300.000 kr. om året på at rejse rundt i verden, jeg har leget røvdyre kontorlokaler i Københavns dyreste kvarter, investeret flere millioner kroner i udvikling af software osv. Alt i alt tror jeg faktisk, med al respekt, at min type virksomh kræver MEGET større investeringer end det gør at drive en butik. Og risikoen ved at bruge et par millioner på at udvikle software er bestemt ikke mindre end når man køber varer til videresalg. Tværtimod.

Senest har jeg brugt i hvert fald noget der ligner 2 millioner på at udvikle SEO Supporten og den Amerikanske version Joblr - dertil godt 200k på patentansøgning. Men det projekt ser så ud til at gå godt. Et andet projekt før dette brugte jeg over 1 million på, uden at tjene noget særligt på det bagefter.

Og det er bare et af mine selskaber. Andre selskaber har jeg smidt knap ½ million efter - uden at se en krone endnu (men det skal nok komme ...)

Forskellen på din og min virksomhed handler ikke så meget om omkostningerne og den investering der skal laves (omend jeg stadig mener jeg faktisk har skulle investere mere end dig - og fortsat skal) - det handler om, om du vil låne dig til at kunne lave disse investeringer, eller om du vil spare op til dem. Jeg har valgt det sidste, og det giver altså en dejlig ro i maven :)

Fra Padborg, Sønderjylland
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 702
Skrevet kl. 10:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har spændt fulgt med i denne tråd, da det ofte har været et emne, som vi herhjemme har snakket igennem og vi har været helt tilbage hos de gamle nybyggere og byttehandler m.m. For tænk hvis det var muligt at undvære bankerne, når de nu er så svære at "danse" med i disse tider.. Nå, men vi kan desværre ikke helt undvære dem, men alligevel er jeg begyndt at tænke som Mikkel.. Så jeg er simpelthen gået ned i løn og har lagt til side og styret økonomien benhårdt og det har faktisk betydet at jeg allerede nu har skåret en ordentlig luns af min kassekredit..

For mig er det vigtigste været styring, styring og atter styring.. Jeg har konsekvent kigget alle tal igennem og har der været noget, som har undret mig, så har jeg analyseret og tjekket op på det..  Alle poster har fået et tjek, så jeg har fuldstændig styr på mine omkostninger.. Det lyder jo temmelig banalt, - og derfor ærgrer det mig også at jeg ikke har gjort det før :o( Men så er der jo ihvertfald kommet noget godt ud af krisen her...

Det eneste, som jeg syntes er blevet sværere, efter at jeg har lavet denne "lille øvelse", er at jeg er blevet nærrig Surprise.... Jeg er ikke så let at lokke til en hurtig handel mere, og det kan jo både være godt og skidt Wink

 

Mange hilsner

Majbrit - Christobel

Børnetøj fra Christobel

 

Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 10:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel, du har da gang i mange flere ting end jeg lige troede - cool at du har valgt at gøre det uden banken Yes

Jeg er nok typen som har mere travlt så - jeg synes det er rigtig spændende at vækste min virksomhed - og da jeg startede på det helt rigtige tidspunkt, inden markedet blev for overfyldt - var det netop det tidspunkt der skulle investeres i det - og ikke tre år efter. Så jeg har ikke tiden til at vente - og så må jeg så bide i det sure æble og have banken hængende på sidelinien. Jeg udvider min butik hver sæson - så at betale ned på kreditten er ikke en mulighed i min verden lige nu. Jeg forsøger at udnytte krisen til at tage forspring. Det er så det valg jeg har taget - og det gør at jeg stadig er afhængig af banken - men håbede lidt på at du lige havde et guldkorn til en anden vej Wink det kunne jo være der var en kreativ løsning jeg ikke selv havde tænkt på.

Mange hilsener Helle

Fra Padborg, Sønderjylland
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 702
Skrevet kl. 10:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel deMib Svendsen:

Senest har jeg brugt i hvert fald noget der ligner 2 millioner på at udvikle SEO Supporten og den Amerikanske version Joblr - dertil godt 200k på patentansøgning. Men det projekt ser så ud til at gå godt. Et andet projekt før dette brugte jeg over 1 million på, uden at tjene noget særligt på det bagefter.

 

Mikkel, hvad nu hvis du f.eks. ikke havde haft pengene til den patentansøgning ? Havde du så lagt projektet i skuffen indtil du havde pengene eller ??? For nogle gange syntes jeg jo at der er forskel på at låne.. Sådan groft sagt: At låne til driften er skidt, men at låne til investeringer kan vel være en nødvendighed ? Specielt hvis man kan se potentialet til noget større eller er nødt til at følge med markedet... Hvad gør man så ??? 

Mange hilsner

Majbrit - Christobel

Børnetøj fra Christobel

 

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 10:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ved, at dette indlæg falder lidt udenfor trådstarters hensigt, men jeg vil egentlig bare give et input, som går i den modsatte retning. Jeg har i øvrigt læst alle indlæg, og synes der er rigtig mange gode råd til, hvordan man kan undgå at bruge sin bank, hvis de nu er tunge at danse med...

Nå, men det er bestemt ikke det mest lyksaglige at undvære lån i sin virksomhed. En virksomhed uden lån mister flere penge hver dag, end en virksomhed med lån - hvis ellers det er en sund virksomhed.

Jeg selv er ikke bange for at låne penge, for jo flere penge jeg låner, jo flere penge kan jeg tjene.

Det er et spørgsmål om at se på, hvilket afkast man kan skabe ud af pengene ved at låne dem. Betaler man eksempelvis 10% i rente, men kan skabe et afkast på 20%, så har man gjort en god forretning. Og så er det ligegyldigt, hvor rig man selv er i forvejen, så længe man også formår at skabe afkast for disse penge.

Så hvis du har en virksomhed uden lån, så ligger der måske et uudnyttet potentiale, som du kunne tjene yderligere penge på ved at optage lån.

Hilsen Martin

 

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9715
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 11:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Bare lige for, at der ikke er tvivl - jeg har også en bankkonto - eller mange, rettere sagt, men jeg har bare ingen banklån eller kreditter. Jeg bruger bankerne til at opbevare mine penge, til at udstede betalingskort til mig og håndtere pengetransaktioner. Det er for mig et "penge-service-center", som kan levere nogle ydelser, som jeg så køber.

> Mikkel, hvad nu hvis du f.eks. ikke havde haft pengene til den patentansøgning ?
> At låne til driften er skidt, men at låne til investeringer kan vel være en nødvendighed ?

Jeg har gennem mit efterhånden lange liv prøvet både at låne mig til investeringer og/eller drift - og så som nu, tjene pengene først, eller hente dem gennem investorer. Jeg har fundet ud af, at det passer mig langt bedst ikke at skulle låne pengene i banken. Jeg sover bedre om natten og er mindre stresset :)

Det er blot et valg - som så mange andre. Og med et valg kommer nogle konsekvenser, som man så må leve med og forholde sig til.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 11:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Mikkel deMib Svendsen:

Jeg sover bedre om natten og er mindre stresset :)

Det er blot et valg - som så mange andre. Og med et valg kommer nogle konsekvenser, som man så må leve med og forholde sig til.

Se dette er netop noget, som ikke kan købes for penge, og ikke kan byttes for et højere afkast. 100% respekt for den beslutning! Yes
Hilsen Martin
Fra Padborg, Sønderjylland
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 702
Skrevet kl. 11:15
Hvor mange stjerner giver du? :

meJensen:

Nå, men det er bestemt ikke det mest lyksaglige at undvære lån i sin virksomhed. En virksomhed uden lån mister flere penge hver dag, end en virksomhed med lån - hvis ellers det er en sund virksomhed.

 

Hvis du er nød til at låne i banken for at kunne betale renterne på andre lån i virksomheden, så er det altså en rigtig skidt ting og det er jo lige præcis det, som mange virksomheder har været ude i under krisen.. De har simpelthen ikke haft likvide midler, hverken lånte eller reelle, hvilket jo er det, som f.eks. Mikkel undgår. Og jeg garanterer for at Mikkel ville have let ved at låne penge, selv i en krisetid, netop fordi han har bevist at han kan styre sine penge og kan generere overskud/likviditet.... Og det er lige præcis den vinkel, som jeg også lægger på det, for hvis vi skal længere ned i krisens dyb, så kan likviditet jo betyde overlevelse..

Omvendt, så kan jeg sagtens se hvad du mener, for at låne i en ellers sund virksomhed, er jo en investering og giver den et godt afkast, så er der jo intet i vejen for at gøre det og så siger bankerne vel også stadig ja til at låne.. Det værste med lån er at de kan blive kaldt tilbage i løbet af no-time, og så er der ingen vej tilbage.. Det har vi jo også set eksempler på at bankerne har gjort, så jeg ville til hver en tid også hellere derhen hvor jeg kun skulle bruge banken, som pengetank...

Mange hilsner

Majbrit - Christobel

Børnetøj fra Christobel

 

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9715
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 11:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis jeg skal bruge kapital vil jeg MEGET hellere låne dem privat, eller skaffe dem gennem investorer end at bruge bankerne. Bankernes betingelser er HELT urimelige. Jeg har aldrig fattet, at der ikke for længe siden er blevet gjort op med og gjort oprør imod bankernes standard-ret til at opsige et lån til enhver tid, uanset at alle afdrag har været betalt. Det er simpelt hen nogle helt grotekste betingelser!

Jeg tør ganske enkelt ikke overlade hovednøglen til min virksomhed, til en eller anden handelsskole-teenager nede i banken, der ikke fatter en bjælde af hvad jeg laver.

Private låntagere og investorer stille ikke samme tåbelige krav som banken.

Fra ingen
Tilmeldt 17. Apr 07
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 11:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel deMib Svendsen:

Man kan også bare gøre som mange af os gør - droppe alle de dårlige undskyldinger, og finde en vej mod de mål vi har - på den ene eller den anden måde. Kig dig omkring - det kan, som du ser, sagtens lade sig gøre, hvis man tænker lidt kreativt :)

Nu tolker jeg dit svar lidt, som om at du mener, at jeg sidder og kan ikke rigtigt komme i gang med et eller andet, men det var nu ikke derfor, jeg slog denne her op. (Ja den var lidt inviklet...)

Det er heller ikke fordi, jeg ikke bruger banker, og jeg er faktisk rigtig glad for min bankrådgiver :)

Men bare engang i mellem, så syntes jeg at de har lidt rigeligt at skulle have sagt ;) Og så tænker jeg måske, at bare engang i mellem at de sidder med lidt for mange gode kort på hånden. Jeg syntes ikke så meget om, at de engang i mellem ejer en del af et lager eller andre interessante ting, for de kan jo finde på lidt af hvert for tiden.

Og penge er jo nu engang matematik, og det kan der regnes på :) Så det var lige så meget for at høre til, hvad andre gør i disse situationer, hvor en bank nægter et lån eller generelt gør for at mindske en rente udgift, hvor banken reelt ikke yder meget i forhold til ens forretning.

- Anders

Side 2 ud af 4 (39 indlæg)