Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udlejning af hus

Side 1 ud af 3 (24 indlæg)
Tilmeldt 21. Nov 07
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 17:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej. Jeg går lidt og leger med tanken om at leje mit rækkehus ud og så selv finde en billig lejlighed at bo i istedet. Jeg bruger ikke pladsen jeg har alligevel. Hvilke overvejelser skal man gøre og er det overhovedet en god idé?

Gælden i huset er som den var da det blev købet så hvis huset selv skal betale sig af skal huslejen være en del højere end hvis gælden var mindre. Kan man kombinere det således at man udlejer huset så lejeindtægterne dækker renteudgifterne til lånet så man selv kun skal nøjes med at betale af på selve lånet?

Nogen der evt kender en hjemmeside eller noget så man kan lave lidt beregninger på det økonomiske omkring udlejing?

På forhånd tak.

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 18:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du kan leve med at eje et hus du risikerer at sidde med en lejer i til denne afgår ved døden, så er det en god idé at leje huset ud hvis det kan løbe rundt økonomisk.

1. Du kan ikke udleje dit hus i en tidsbegrænset periode når dine forhold ikke taler for at det er nødvendigt, det kræver forhold som f.eks. udstationering i en periode eller tilsvarende. Dog ser det ud til at det kan tillades at leje en bolig ud i en tidsbegrænset aftale med grundlag i at udlejer ikke kan få solgt huset til en fornuftig pris og derfor vælger at udleje det for en periode.

2. Hvis en lejer mener at huslejen ikke er rimelig kan denne blot gå til det lokale huslejenævn som så vurderer lejen og kan regulere denne. Det er "naturligvis" med tilbagevirkende kraft hvis lejeren rejser en sag indenfor de første 12 måneder.

Hvis man så maler fanden på væggen, så lejer du dit hus ud til et yngre par til f.eks. 8000 kroner om måneden så du får dækket dine omkostninger ved at have huset.

Parret vælger så efter 11 måneder at gå til huslejenævnet, som fastsætter lejen til at være 3000 kroner for høj.

Du skal så "blot" tilbagebetale de 11 x 3000 kroner, og derefter leve med 5000 i huslejeindtægt i stedet for 8000.

Og du kan jo naturligvis ikke sige dem op ret nemt. Og hvis det lader sig gøre, så er det med et års varsel fordi du selv skal bruge huset igen, og selv sådanne ting kan tilsidesættes ved en klagesag hvis du er uheldig.

Det korte af det lange : Tag din advokat med på råd, ellers risikerer du nemt at sætte dig selv i en bundløs gældsfælde.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Tilmeldt 21. Nov 07
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 18:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for svaret. I mit tilfælde så tror jeg at huslejen vil blive for høj hvis jeg skal have alle udgifter til huslånet og forbrug dækket, så er det muligt at udleje huset på den baggrund at man så kan nøjes med at betale på selv kreditforeningslånet og lade lejeindtægterne tage sig af renterne på lånet? derved betaler man af på sit lån og slipper for renterne og kan fastsætte en lavere pris på lejen. Giver det mening?

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 18:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Well, så må du jo enten lade være med at leje huset ud, eller leje huset ud med tab, i det sidste tilfælde vil det nok være smartere at sælge huset billigt og så tage det økonomiske tab det giver her og nu, i stedet for at sidde med et stort tab år efter år.

Husk også at lejeindtægten er skattepligtig.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12289
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 18:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu har jeg feber og har meget lidt energi.
Men jeg mener der er en del fejl i det du skriver Anders.
De ting du nævner, gælder så vidt jeg ved ikke for ejerboliger. Jeg kan leje mit hus ud for 100.000 kr. om måneden og det er der ikke nogen der kan røre ved.
Så undersøg lige den aktuelle situation.

Dbh Martin

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg talte med en ejendomsmægler fornyligt i forbindelse med tanker om at købe en lille lejlighed i København og han fortalte mig at man maks må tage 800-1000 per m2 per år iflg lejeloven.

Jeg skal ikke kunne sige om det er korrekt eller ej,

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12289
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 18:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Nillerrune:

Jeg talte med en ejendomsmægler fornyligt i forbindelse med tanker om at købe en lille lejlighed i København og han fortalte mig at man maks må tage 800-1000 per m2 per år iflg lejeloven.

Jeg skal ikke kunne sige om det er korrekt eller ej,

Det er så ikke noget der gælder huse.

Dbh Martin

Tilmeldt 25. Sep 06
Indlæg ialt: 186
Skrevet kl. 18:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Lejeloven siger intet om hvad man må tage i leje.. Det er i første omgang et spørgsmål mellem lejer og udlejer. Lejer har så mulighed for at gå til huslejenævnet, hvis nu man syntes at man betaler for meget - og de fastsætter så lejen efter hvad lejeniveauet er i området, sammenholdt med det lejedes stand etc..

At tage en advokat med, er altid en god ide - better safe than sorry...

Tilmeldt 10. Aug 08
Indlæg ialt: 979
Skrevet kl. 18:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 19:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin Thorborg:

Nu har jeg feber og har meget lidt energi.
Men jeg mener der er en del fejl i det du skriver Anders.
De ting du nævner, gælder så vidt jeg ved ikke for ejerboliger. Jeg kan leje mit hus ud for 100.000 kr. om måneden og det er der ikke nogen der kan røre ved.
Så undersøg lige den aktuelle situation.

Dbh Martin

Min bedre halvdel og jeg flyttede i et lejet hus for 10 dage siden og havde i den anledning alle vores spørgsmål omkring det forbi advokaten, så jeg håber da at han har rådgivet mig korrekt Smile

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Side 1 ud af 3 (24 indlæg)