Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan skaffer jeg kapital til et ApS?

Side 1 ud af 7 (61 indlæg)
Fra Aalborg
Tilmeldt 14. Jan 08
Indlæg ialt: 669
Fra  GreenWeb ApS Skrevet kl. 21:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa,

Vi er to personer der går sammen om at starte et ApS. Vi starter helt fra bunden og skal derfor låne penge til det. Hvordan fungerer det? Kan man hos banken få en garanti på at man kan låne pengene, og ville dette være tilstrækkeligt? eller skal jeg låne pengene, placere dem på en konto hvor de står og samler støv (afbetaler). For mig virker det umiddelbart lidt mystisk at skulle låne penge for at lade dem samle støv...

 

Jeg laver rådgivning, software, integrationer og softwarerrobotter. Se mere på median.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Brian.

Der er nogle forskellige ting man skal have på plads før man starter et aps selvskab.

  • Har i nogen risiko ved den virksomhed i starter op (kæmpe varelager, eller lign.) Så er aps den helt rigtige selvskabs form, da i ikke kan tabe mere end de 125.000 kr der er indskudt
  • Har i ikke noget varelager eller lign. med særlig stor risiko, ville jeg anbefale blot at starte en enkeltmands virksomhed eller et I/S. Da dette ikke koster noget. Dog hæfter du personligt m. gæld, hus(hvis man har et) eller andet som man ejer. Hvis man skylder penge til kreditorer.

Så man skal overveje hvilken selvskavbs form den pågældende virksomhed.

Før banken gider låne jer 125.000 kr til jeres eventyr - skal i have lavet en forretningsplan. Hent den evt. her på amino under "downloads" eller gå ind på startvaekst.dk

I skal kunne dokumentere for at jeres virksomhed kan holde vand.

Normaltvis før banken vil give jer lov til at låne penge vil de selvfølgelig også have en form for sikkerhed eller andet.

I får umildbart heller ikke lov til at låne pengene hvis i ikke selv er villige til at spytte nogle penge i projektet.

brian0905:
eller skal jeg låne pengene, placere dem på en konto hvor de står og samler støv (afbetaler). For mig virker det umiddelbart lidt mystisk at skulle låne penge for at lade dem samle støv...

Det du skriver der giver ikke rigtigt nogen mening for mig ?

 

--

Generelt vil jeg anbefale jer at læse virksomheds guiden igennem på www.startvaekst.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Start som personlig virksomhed, og spar op i VSO til du har kapitalen.

50 tkr. efter nytår for oprettelsen/indskud i et ApS!

Tilmeldt 20. Mar 09
Indlæg ialt: 78
Skrevet kl. 22:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter - Revisor:
50 tkr. efter nytår for oprettelsen/indskud i et ApS!


80tkr...... endte kapitalkravet ud i da loven blev vedtaget i sidste uge....

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja...da sorry....trykfejl!

Fra Korsør
Tilmeldt 26. Feb 09
Indlæg ialt: 5072
Fra  Sliknet Thai-invest aps Skrevet kl. 22:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Ja vent til efter nytår - og samtidig skal du vide at bankerne stort set kun låner penge ud pt. hvis der stilles fuld garanti ( groft formuleret ) , men bare så du ved at det er meget vanskeligt.

Vedr. pengene til opstart af aps , dem kan du selvfølgelig bruge af til indkøb af varer, inventar osv. osv, så de skal ikke stå låst på din konto.

Held og lykke med opstart.

Mvh.

Jesper

www.sliknet.dk

Fra Aalborg
Tilmeldt 14. Jan 08
Indlæg ialt: 669
Fra  GreenWeb ApS Skrevet kl. 09:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for alle jeres svar. Når vi starter op vil vi ingen varelager have (laver software), så pengene skal ikke bruges til et varelager eller lignende. Det der bekymrer os mht at starte op som I/S er at vi vil hæfte med alt, kollektivt (skulle vi mod al forventning lave noget software der koster en virksomhed penge - mange penge i tab, så har vi problemer).

Det jeg mener med at pengene står og samler støv, er at jeg vil kunne lave en kassekredit på beløbet jeg indskyder og så aldrig trække på den kassekredit... det er vel tilladt? og pengene er fra banken lånt til mig, personligt ikke til mit firma.

Eller har jeg misforstået det hele?

Jeg laver rådgivning, software, integrationer og softwarerrobotter. Se mere på median.dk

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 10:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ved ikke så meget om Aps, men er det ikke meget et "gøre ud af det", at starte et Aps - med de ekstra krav til regnskabet, det medfører - for at sikre sig, at I ikke laver en brøler? Kan man ikke forsikre sig ud af det i stedet?

Og så selvfølgelig lave en samarbejdsoverenskomst af en slags, hvis nu makkerskabet får problemer hen ad vejen.

Fra Herning
Tilmeldt 6. Jan 06
Indlæg ialt: 692
Skrevet kl. 10:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis de er to om det er der kun en ting at gøre.. Et Aps, for man ved aldrig hvordan eventyret ender.. og for mange har et aps sikret dem fra deres værste mareridt i mange år frem. Så tag og lån de penge, og brug så energien på at drive en virksomhed.

dbh

Brian

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 21. Apr 06
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 10:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ville oprette et par ApS'er hvis det var mig...

Et du kalder "Software Holding ApS" og et der hedder "Software Drift ApS". Så laver du forretningen i driftsselskabet, og skulle der efterfølgende ske noget (erstantnigskrav etc) så smider du softwaren op i dit Holding selksab og lader driften gå konkurs. Så har du stadigvæk rettighederne til softwaren i Holding selskabet men slippper så videre for evt. krav. Samtidig kan I bruge Holding selskabet som pengetank.

Hvis I skal lave det rigtigt prof fra starten af opretter dig og din makker et ApS Holdings selskab HVER. Så opretter de to Holdingselskaber (dit og din partners) jeres Software Holding (som I ejer 50% af hver med jeres respektive Holdignselskaber) Og dette Software Holding ejer så Software Drift 100%.

 

Ang kapitalen kan I nøjes med anpartsbeløbet een gang så at sige. I skal selvfølgelig have de 125000 kr hver nu til hvert Jeres selskaber, men disse værdier kan så "køres videre" til fælles Holdingselskab og fælles Driftselskab.

Jeg benyttede ovenstående, og de penge i mine ApS er jeg ikke brugte dengang smed jeg i aktier. Det var så en rigtig givtig forretning dengnag jeg gjorde det (fra 2004 til start 2008, der solgte jeg alt ud af aktier, da jeg skulle bruge lidt likvider til et nyt projekt) men det havde sgu ikke været særligt givende hvis man havde gjrot det det sidste års tid.

Claus

Side 1 ud af 7 (61 indlæg)