Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Har jeg ret mht. moms og regnskab?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. Jan 09
Indlæg ialt: 186
Skrevet kl. 00:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Hvis jeg åbner min webshop med et max. salg for 50.000 pr. år, så skal jeg ikke momsregistrere mig, og dermed kun betale moms på min indkøb, og altså ikke opkræve salgsmoms. Jeg har tænkt mig at købe varer i England, men så så jeg lige dette på www.startvaekst.dk :

Det er kun et krav at registrere sig som virksomhed, hvis du har en omsætning på over 50.000 kr., vil udbetale løn eller importere varer til videresalg. Du må gerne starte en virksomhed, selvom du er i arbejde eller er studerende 

 

Når jeg så skal lave regnskab (for det skal man vel?) er der så krav til hvor detaljeret det skal være når man ikke er momsregistreret? Er dette fx. i orden:

Marts 2010

Udgifter:

Varerkøb - 745,93

Porto/Fragt - 200,-

Diverse udgifter (emballage mv)- 50,-

Betalingsgebyrer - 103,43

Indtægter:

Varersalg - 933,-

Porto/Fragt - 200,-

Fortjenste: 33,64

Også skal der vel oprettes fakturaer ved salg, som skal gemmes sammen med købsfakturaerne, og til sidst på året skal der vel laves et årsregnskab?

Er det nødvendigt med budgetter

 

Tilmeldt 23. Aug 06
Indlæg ialt: 360
Skrevet kl. 11:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Tager den i mindre bidder Wink

routes4you:

Hvis jeg åbner min webshop med et max. salg for 50.000 pr. år, så skal jeg ikke momsregistrere mig, og dermed kun betale moms på min indkøb, og altså ikke opkræve salgsmoms. Jeg har tænkt mig at købe varer i England, men så så jeg lige dette på www.startvaekst.dk :

Næsten rigtigt, det er 50.000 kr. over en 12 måneders periode at du ikke må overstige. så lad os sige at du starter salget i dag, så er det maks 50.000 indtil 26/03-2011 (og altså ikke bare resten af 2010). og sådan er det løbende, du må aldrig over en 12 måneders periode have et salg på over 50.000 kr.

Den største ulempe ved ikke at være momsregistreret er du selv inde på. For når du ikke er det skal du betale moms at dine indkøb, hvorimod du ellers kunne få disse modregnet.

 

routes4you:

Når jeg så skal lave regnskab (for det skal man vel?) er der så krav til hvor detaljeret det skal være når man ikke er momsregistreret? Er dette fx. i orden:

Marts 2010

Udgifter:

Varerkøb - 745,93

Porto/Fragt - 200,-

Diverse udgifter (emballage mv)- 50,-

Betalingsgebyrer - 103,43

Indtægter:

Varersalg - 933,-

Porto/Fragt - 200,-

Fortjenste: 33,64

Også skal der vel oprettes fakturaer ved salg, som skal gemmes sammen med købsfakturaerne, og til sidst på året skal der vel laves et årsregnskab?

Faktisk at det kun et krav at lave/have et regnskab hvis SKAT ønsker at du udlevere et. men det er en rigtig god ide at lave det fra starten. bilagene (købs og salgs fakturaer) skal du have og beholde i min 3 år.

 

routes4you:

Er det nødvendigt med budgetter

Nej.

 

Mvh.

Benjamin

Tilmeldt 16. Jan 06
Indlæg ialt: 535
Skrevet kl. 13:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er meget fint at have styr på sine ting selvom man ikke behøver det. Men at lave en webshop med et mål om max at omsætte for 50k om året, er en noget omvendt verden :)

Det virker som om at det er fordi du vil undgå alt rodet med moms? Det er nu rimeligt nemt at få styr på alle de ting.


Det du laver kan du betragte som salg af kartofler ved vejsiden, der er heller ikke moms på, som udgangspunkt.

Men det er da fjollet at du skal betale moms af dine indkøb udover varene, webshoppen, server, computer, telefon, outsourcing m.m. Alt dette kommer du til at betale fuld pris for, istedet for både at trække momsen ud, og trække det fra dine indtægter. Som du gør det nu skal du både betale moms og skat af dine penge, før du kan investere i firmaet. Hvor du igennem firmaet ikke betaler moms eller skat af udgifter i dit firma, kun skat af dit overskud.

Tjener du fx 1000kr privat, bliver du beskattet af det (i princippet ihvertfald), og har så ca 500kr du kan investere for. i firmaet har du 1000kr, du kan investere videre uden beskatning. Du undgår jo netop skat ved at investere i firmaet.

Så jeg ville klart få mig et SE nummer og komme igang for alvor. Du rammer alligevel de 50k, inden du får set dig om.

god vind!

Tilmeldt 23. Aug 06
Indlæg ialt: 360
Skrevet kl. 13:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Helt enig med Thomas. bliv moms registreret med det samme og spar penge. det er faktisk ikke så omfattende.

 

Mvh.

Benjamin

Tilmeldt 14. Jan 09
Indlæg ialt: 186
Skrevet kl. 13:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu er problemet så at jeg kun er 16 år. Men jeg har solgt en del spil gennem dba.dk og guloggratis.dk men vil gerne starte en lille webshop, så det kan blive mere officielt.

Men jeg har ikke fået svar på om det kan lade sig gøre at importere varer fra UK uden at være registreret, som de skriver på www.startvaekst.dk at man skal.

Men ellers tak for svarene.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:12
Hvor mange stjerner giver du? :

For det første: det er kun en fordel at lade sig valgfrit momsregistrere (hvis omsætningen er under 50.000 kr.) hvis kunderne først og fremmest selv er momsregistrerede og har fradrag for momsen.

Det kan da godt være, at du mister momsfradraget på dine omkostninger ved at lade være at være registreret, men du får ideelt set også 20% mere for dine salg. Jeg regner lidt med at dine kunder er ligeglade med om du betaler moms eller ej. Det de vil betale, er det, de vil betale.

Mht. at købe spil i UK uden at være momsregistreret, er der intet i forhold til momsreglerne som forhindrer dig heri. Du vil få en regning med engelsk moms, som du så bare må tage som en omkostning. Men det er jo ikke anderledes end hvis du køber spil i Danmark og videresælger uden at være momsregistreret. Der betaler du også moms og må tage den som en omkostning.

Vh
Lars

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Lars Gosvig:

For det første: det er kun en fordel at lade sig valgfrit momsregistrere (hvis omsætningen er under 50.000 kr.) hvis kunderne først og fremmest selv er momsregistrerede og har fradrag for momsen.

Det kan da godt være, at du mister momsfradraget på dine omkostninger ved at lade være at være registreret, men du får ideelt set også 20% mere for dine salg. Jeg regner lidt med at dine kunder er ligeglade med om du betaler moms eller ej. Det de vil betale, er det, de vil betale.

Mht. at købe spil i UK uden at være momsregistreret, er der intet i forhold til momsreglerne som forhindrer dig heri. Du vil få en regning med engelsk moms, som du så bare må tage som en omkostning. Men det er jo ikke anderledes end hvis du køber spil i Danmark og videresælger uden at være momsregistreret. Der betaler du også moms og må tage den som en omkostning.

Vh
Lars

Hej Lars

Jeg er enig så langt, at kommer omsætningen ikke over de kr. 50.000 på 12 mdr., så er det fint med at tjene de ekstra 25%, som er lagt til.

Problemet opstår når de kr. 50.000 passeres, så vil der være et problem . skal prisen nu sættes op grundet momsafregning for at holde indtjeningen eller skal vi bare trække moms ud af den hidtidige pris. Det er dog nødvendigt have med i sin vurdering.

Iøvrigt er jeg enig i dit indlæg om salg til hhv. private eller erhverv.

Hilsen

Tonny

Tilmeldt 14. Jan 09
Indlæg ialt: 186
Skrevet kl. 22:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Vil det så sige at hvis jeg lader mig frivilligt momsregistrere så skal jeg hverken betale eller opkræve salgsmoms på omsætning under 50.000 pr. 12 måneder, men jeg kan godt trække momsen fra min indkøb?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:33
Hvor mange stjerner giver du? :

routes4you:

Vil det så sige at hvis jeg lader mig frivilligt momsregistrere så skal jeg hverken betale eller opkræve salgsmoms på omsætning under 50.000 pr. 12 måneder, men jeg kan godt trække momsen fra min indkøb?

Nope, det er enten - eller. Hvis du er momsregistreret skal du afregne salgsmoms af din omsætning og kan trække momsen af dine indkøb fra.

Hvis du ikke er momsregistreret, skal du ikke afregne salgsmoms, men kan så heller ikke få momsfradrag.

Vh
Lars

Tilmeldt 14. Jan 09
Indlæg ialt: 186
Skrevet kl. 22:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Det lød også for godt til at være sandt.

Men jeg tror nu stadig at jeg holder mig til ikke-momsregistreret.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)