Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Transportudgifter OG kørselsfradrag som konsulent

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 14. Feb 10
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 12:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej amino'er

Jeg er freelance IT-konsulent (selvstændig, enkeltmandsvirksomhed) bosiddende i Aalborg, men typisk med arbejde i København eller Århus. Jeg rejser dagligt mellem bopæl og arbejdssted hos diverse kunder på længerevarende kontrakter.

Mine transportudgifter dækker typisk kørsel i leaset bil, benzin hertil, flybilletter, togbilletter etc.

Kan jeg i mit regnskab og overfor SKAT fradrage de faktiske udgifter til transport (det antager jeg,at jeg kan) og samtidig opnå kørselsfradrag jf. de almindelige regler på min selvangivelse?

 

Tilmeldt 21. Apr 10
Indlæg ialt: 613
Skrevet kl. 12:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror du skal vælge enten eller... det skattefradrag du kan få skal jo dække omkostningerne for din kørsel, og hvis du allerede har dækket dem igennem dit firma får du jo egentlig "dobbelt fradrag" på alt din kørsel.

Fra Grindsted
Tilmeldt 17. Apr 07
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 12:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hey

Uden at vide det 100% vil jeg ikke tro du kan få fradrag 2 gange, for når du personligt på din selvangivelse skal have kørselsfradrag er det ud til den adresse hvor virksomheden du er ansat i ,altså dit eget firma, ligger.

Hvor du så kører hen når du er mødt på arbejde i firmaets bil tror jeg ikke påvirker dit personlige fradrag. I såfald ville vognmænd der kører hele europa tynd jo have et kæmpe fradrag.

Det lyder ihvertfald til at være for godt til at være sandt.. :)

mvh

Mads Brink

 

Tilmeldt 14. Feb 10
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 12:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mads

Det lyder om et meget fornuftigt svar. Jeg har været i tvivl, men indtil andet måtte komme op, så tror jeg, at jeg vil rette mig efter dit svar. Det må betyde, at jeg trækker de faktiske udgifter fra i mit virksomhedsregnskab og undlader kørselsfradrag på min selvangivelse.

Fra Grindsted
Tilmeldt 17. Apr 07
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 12:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Det kan du gøre, du kan også vælge at bruge din egen bil (som du ejer personligt) og så udbetale kørepenge til dig selv efter statens takster på 3,59 kr. pr. km disse penge er skattefrie.

mvh

Mads

Tilmeldt 14. Feb 10
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 20:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Kan jeg også udbetale penge til mig selv, hvis bilen jeg kører i er leaset? Bilen er leaset i virksomhedens navn. Skal bilen være min egen?

Jeg forstår det således, at jeg altså ikke kan fradrage både rejseomkostninger (leasingomkostninger, flybilletter, benzin, togbilletter) og benytte kørselsfradrag, men virksomheden har jo trods alt haft udgifterne for at opnå en indtjening.

Og hvad gør jeg så i de perioder, hvor jeg arbejder i København. Her er det typiske rejsemønster: Bil til lufthavnen, flytransport, bil fra lufthavn til arbejdssted, alternativt tog fra lufthavn til arbejdssted.

Hvis det var et APS, som jeg havde og var ansat af firmaet, så kunne virksomheden vel fradrage omkostningerne og samtidig kunne jeg som ansat benytte kørselsfradraget?

De kørepenge, som jeg evt. vil kunne udbetale til mig selv (jf. dit svar), er det at regne som en udgift for virksomheden?

Jeg bør vel regne den ene mulighed op i mod den anden og vurderem hvad der bedst betaler sig? Har du erfaring for hvad der er bedst?

 

Tilmeldt 21. Apr 10
Indlæg ialt: 613
Skrevet kl. 22:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er pænt logisk at du ikke kan trække de 3,5 (eller hvad satsen nu er) fra både i firmaet og privat, da du så trækker den samme udgift fra i skat to gange.

Hvis du leaser en bil i dit firma, er det dit firma der står for omkostningerne, og dem trækker du jo reelt set allerede fra i skat, eftersom det er en udgift du betaler før skat.

Om der er en gylden løsning på dit problem kan jeg ikke sige, men med det rejse mønster du har er jeg ret sikker på at det bedste for dig, er at trække så meget som muligt fra i dit firma, og ikke tænke over dit personlige fradrag, for jeg tror ikke der er ret meget at hente der.

Tilmeldt 14. Feb 10
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 23:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg siger mange tak for svaret.

Fra Grindsted
Tilmeldt 17. Apr 07
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 10:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

 

hvis bilen er leaset i din virksomhed kan det ikke lade sig gøre at udbetale kørselspenge til dig selv.

men hvis du i stedet for at have en bil i firmaet havde købt en bil privat i dit eget navn (privat) så kunne du i stedet for at trække omkostningerne fra i virksomheden, afholde omkostningerne privat og blive betalt af din virksomhed pr. km.

men når du benytter andre transport midler i din transport kan det godt være det bliver for besværligt og at du bare skal holde dig til den løsning du allerede bruger..

 

mvh

mads

Tilmeldt 24. Feb 10
Indlæg ialt: 128
Skrevet kl. 20:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej TM,

skriv evt til mig på info@e-conomicz.dk så skal jeg forklare dig de eksakte regler, folk her blander tingene lidt sammen ;o)

/René

Økonomitjek - få råd til mere idag!
www.myfinance.dk

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)