Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Outsourcing til Bulgarien - Er det beværet værd?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 28. Feb 10
Indlæg ialt: 84
Skrevet kl. 10:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er blevet mere og mere besværligt, at tilbyde service og produktion til konkurrence dygtige priser, leveret med dansk arbejdskraft.

Nogle af problemerne er skatten, arbejdslønnen, leje/køb af lokale eller produktions-rum,  samt div. services man har brug for, til at udvikle og sælge sit produkt. Det skaber til tider et for dyrt produkt.

Ved etablering i Bulgarien er der flere emner som skal tages i betragtning:

Etablerings -omkostninger (Ud fra hvilket budget arbejdes der. Hvad kan der forventes?)

Kultur (Folk har en anden forståelse og respekt for arbejdsgiver. Loyalitet er ikke det samme ord i Danmark som i Bulgarien)

Service leverandører (Maskinel, Internet eller andre nødvendigheder som skal være til disposition ved etablering)

Produktions-kapacitet (Findes der de nødvendige anlæg eller services? Hvad kan man forvente af Bulgarerne og deres produktivitets niveau?)

Transport og infrastruktur (Hvilke omkostninger/problemer er der forbundet med transport. Findes der flaskehalse der kan forhindre effektiv afsætning pga dårlig infrastruktur?)

Afsætnings-muligheder (Hvilket marked satses der på?)

Skat, moms og lønninger (Hvad er skatten? Momsen? Lønnings niveauet? Fradrag og diverse udgifter)

Der findes sikkert mange spørgsmål og vi ønsker at få en debat i gang samt hjælpe med spørgsmål.

Med venlig hilsen

Antonio

Fra KBH/Chiang Mai
Tilmeldt 4. Jun 09
Indlæg ialt: 419
Skrevet kl. 09:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Antinio

or Outsourcng er der igtigt mange muighedder, vlger du et inter europæisk land skl du regne med a lønningerne og andre omkostige il stige hurtigt.

Kigger du lidt længer væk kan du med fordeetabler en virksomhed, hvor etablerings omkortninger, løn og skat er langt ere fodelagtigt end i noget europæisk land.

 

HIlsen

 

Michael

mcj@loxinfo.co.th

Fra Nyborg
Tilmeldt 11. Jan 10
Indlæg ialt: 344
Skrevet kl. 09:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Michael:

or Outsourcng er der igtigt mange muighedder, vlger du et inter europæisk land skl du regne med a lønningerne og andre omkostige il stige hurtigt.

Kigger du lidt længer væk kan du med fordeetabler en virksomhed, hvor etablerings omkortninger, løn og skat er langt ere fodelagtigt end i noget europæisk land.

Say What?

Fra Chiang Mai
Tilmeldt 12. Dec 09
Indlæg ialt: 285
Skrevet kl. 10:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Antonio,

Jeg er lidt forvirret omkring din overksrift og dit indlæg. Jeg kan ikke helt tyde om du søger nogen du kan outsource til eller nogen du kan hjælpe med at outsource til Bulgarien?

Derudover kunne jeg godt tænke mig at vide hvilken form for service der er tale om?

Mvh.

Mikkel Schmidt
ms(at)vsi-group.dk
www.vsi-group.dk 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvorfor lige Bulgarien? Der er vel ligeså mange andre lande som har de fordele nu lister op. Det er ikke nødvendigvis i central og øst europa.

 

VH

Haydar

Fra Stargard, Polen
Tilmeldt 10. Aug 10
Indlæg ialt: 29
Fra  ZOEdesign Skrevet kl. 10:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel Schmidt:

Hej Antonio,

Jeg er lidt forvirret omkring din overksrift og dit indlæg. Jeg kan ikke helt tyde om du søger nogen du kan outsource til eller nogen du kan hjælpe med at outsource til Bulgarien?

Derudover kunne jeg godt tænke mig at vide hvilken form for service der er tale om?

Mvh.

Mikkel Schmidt
ms(at)vsi-group.dk
www.vsi-group.dk 

Hej Antonio,

Det lyder som et interessant emne, og j eg vil gerne være med i debatten, men jeg er også lidt forvirret som Mikkel. 

Venlig hilsen Ian

Tilmeldt 28. Feb 10
Indlæg ialt: 84
Skrevet kl. 10:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Steffen,

Det ville være rart at vide, hvilke oplysning du basere din viden på.

En normal dagløn i Bulgarien er på BGN. 20,00  (Leva) hvilket svarer til omkring laveste timeløn i Danmark. holder man sig til månedsløn får en arbejder omkring Lv. (forkortelse af Leva) 800,00 udbetalt svarende til ca. Kr. 3.500,00. (En arbejder har en arbejdstid på omkring 8 - 10 timer dagligt)

Hvad skatten angår, skal der besvares 10% af din omsætning. Momsen udgør 20%, men ikke ved eksport indenfor EU.

 

Etableringsomkostningerne er 'relative', set fra det marked som du udvikler til, transport, tidsforhold, transport omkostninger, produktions evne og en masse andre omstændigheder.

 

MVH

Antonio

Tilmeldt 28. Feb 10
Indlæg ialt: 84
Skrevet kl. 14:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej  Mikkel,

Det vi prøver at sætte fokus omkring, er spørgsmålet ved at udlevere sine interesser til virksomheder i Asien, hvor Bulgarien har et potentiale ved 'selv etablering' og er  inden for en rækkevidde på 2 - 3 timer.

Når vi taler om 'selv etablering' mener vi, at det måske ville være mere rentabel på lang sigt og under det som Bulgarien kan tilbyde, at etablere en fast del af firmaet, eller måske helt og varetage dit produkt/service med et helt andet indtægts potentiale.

Når man har kvalificeret arbejdskraft inden for IT og andre fag, hvor ekspertviden er af stor betydning, har Bulgarien meget at byde på. En udvikler (IT) tjener omkring Lv. 1.500,00 til 2.000,00 om måneden (1 Kr. = 0.26 Lv) så det ligner en månedsløn på omkring Kr. 6.000,00 til 8.000,00 og det er en høj løn, men giver en hvis loyalitet.

..og for at svare på dit spørgsmål om hvad det er vi vil? VI ønsker at vise hvilket potentiale som findes tæt på Danmarks grænser og få firmaer og ny-startere til at tænke seriøst over hvor det er bedst at udvikle sig.

Dertil skal siges, at det ikke er i vores interesse at formidle samarbejdspartnere mellem de to lande. Dertil er forståelsen om hvordan man driver virksomhed og kundeservice og overholdelse af leveringstider, to vidt forskellige verdener.

Vi har interesse i at formidle muligheden for etablering og løbende vedligeholde firmaer med services + div. efter Bulgarske markedspriser. Dertil er inkluderet rekruttering af medarbejdere, firmaoprettelse, regnskaber + vejledning i regnskab (her skal man tænke lidt på Danmark, som det var før Schlüter regeringen. Der findes masser af afskrivningsmuligheder. Køber/lejer du et hus, kan det betale sig at sætte det i firmaets navn. Alle udgifter kan pt. trækkes fra men ikke madvarer/tobak.)

Så vi håber det giver lidt til eftertanke og at der ikke er mere forvirring.

 

MVH

Antonio

Tilmeldt 28. Feb 10
Indlæg ialt: 84
Skrevet kl. 14:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvilket land i Europa?

MVH

Antonio

Tilmeldt 28. Feb 10
Indlæg ialt: 84
Skrevet kl. 14:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Ian,

Jeg håber svaret til Mikkel kan give dig løsningen på forvirringen.

MVH

 

Antonio

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)