Avance regnes ud fra kostpris og du kan beregne alt den avance du vil, som Jesper også er inde på. Dækningsgraden regnes ud fra salgspris før moms.
en vare har en kostpris på kr. 100 og du vælger at tage 200% avance (kost ganges med 3), hvilket giver en salgspris på kr. 300. Dette svarer til en dækningsgrad på 66,66% (300-100 x 100 / 300)
Eksempel 2:
en vare har en kostpris på kr. 50 og du vælger at tage 50% avance (kost ganges med 1,5), hvilket giver en salgspris på kr. 75. Dette svarer til en dækningsgrad på 33,33% (75-50 x 100 / 75)
Begge eksempler er udregnet før moms, idet begge begreber altid regnes FØR man pålægger moms.
Som du selv er inde på Tobias, kan man i praksis ikke opnå en dækningsgrad højere end 99,99%, idet der altid er en kostpris (hvis der er nogen der kan forære mig nogle varer gratis, skal de bare sende PM :-)
Eksempel 3:
en vare har en kostpris på kr. 10 og en salgspris på kr. 1010 (avance på 10.000%). Dette svarer til en dækningsgrad på 99%.
Til Thomas:
Faktoren du vil regne med, afhænger for så vidt om der er konkurrenter på det samme produkt. En havefakkel fra Aristo er jo ikke det samme som en havefakkel fra en red-dot award winner :-) Så prisen skal måske beregnes ud fra forventning om hvad kunderne vil give. Hvis kostprisen er høj bliver avancen mindre og omvendt.
Antag at i forventer at en kunde vil give kr. 400 og kosten er kr. 200. Så nytter det jo ikke at have en faktor på 2,5 = kr. 625 (200 x 2,5 + moms). Hvis kosten derimod er kr. 50, så skal i da ikke "nøjes" med at sætte salgesprisen til kr. 156,25 (50 x 2,5 + moms) ...
Et andet aspekt som er værd at tage med i regnestykket. Hvis nu kosten er forholdsvis lav i forhold til den pris i forventer en kunde vil betale, så sæt prisen højt. Det er altid nemmere at sætte prisen ned (lave kampagner etc.), hvis forventningerne ikke holder stik, mens det altid er sværere at sætte prisen op (altså højere end normal prisudvikling).