Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Avance på webshop?

Side 1 ud af 4 (36 indlæg)
Fra Taulov, 7000 Fredericia
Tilmeldt 18. Jan 07
Indlæg ialt: 115
Fra  GreenGrassValley Skrevet kl. 12:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej

Hvad er avancen på en webshop?

Jeg ved det kan være et lidt pågående spørgsmål, men spørger man ikke får man heller ikke svar ;-) - men findes der en eller anden tommelfinger regl der siger nogenlunde hvad man skal regne ud fra i forhold til indkøbsprisen? 

Thomas Brinch-Møller
www.BasicElements.dk - til hjem, event og konference

Fra Vanløse
Tilmeldt 9. Apr 05
Indlæg ialt: 1798
Skrevet kl. 12:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Det kommer da meget an på produktet (og en masse andre faktorer)

 

Så hvilke produkter snakker vi om?

Fra Taulov, 7000 Fredericia
Tilmeldt 18. Jan 07
Indlæg ialt: 115
Fra  GreenGrassValley Skrevet kl. 12:42
Hvor mange stjerner giver du? :
ohh ja, det glemte jeg vist lige at skrive...

Det drejer sig om produkter i kategorien livsstilsprodukter til hjemmet, bl.a. bolig interiør/tilbehør.

Thomas Brinch-Møller
www.BasicElements.dk - til hjem, event og konference

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 14:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Nogle brancher arbejder med følgende tommelfingerregel når man køber ind fra grossist:

Gang din købspris ex. moms med 2,5 og du har udsalgsprisen inkl. moms.

Eksempel: Købspris ex moms = 100 kr. Udsalgspris bliver da 250 kr inkl. moms. Din avance er da 100%. Faktoren der her er 2,5 svinger meget mellem brancher fra meget lav indenfor elektronik og meget høj indenfor tøj.

 

 

Fra Taulov, 7000 Fredericia
Tilmeldt 18. Jan 07
Indlæg ialt: 115
Fra  GreenGrassValley Skrevet kl. 15:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Okay.

Vi har muligheden for at købe direkte fra producenten, og kan derfor springe grossist ledet over. Da de jo osse tjener penge - ville det så være en go idé, hvis vi lægger grossistens andel oven i vores for at ramme en pris der ikke er helt forkert i forhold til konkurrenternes, eller skal vi bare sælge billigere?

Jeg mener selv at man skal prøve at ramme ens konkurrenters pris sådan nogenlunde, da man derved ikke virker amatøragtig overfor kunderne...men jeg kan jo tage fejl.

Thomas Brinch-Møller
www.BasicElements.dk - til hjem, event og konference

Fra København
Tilmeldt 5. Dec 06
Indlæg ialt: 127
Skrevet kl. 15:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Som udgangspunkt skal man altid finde prisen som kunderne er villige til at betale. Hvis jeg var dig, ville jeg skele til konkurrenternes pris. Så har du råd til bedre service og udvikling.

 

Desuden har du mulighed for at opnå større indtjening og dermed konsolidere firmaet. Du skal ikke forvente at være alene om sådan en aftale, når du først er i luften

Fra Svendborg
Tilmeldt 2. Nov 05
Indlæg ialt: 153
Skrevet kl. 18:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 23-01-2007 14:52:51 Forfatter: Jesper Jørgensen
Nogle brancher arbejder med følgende tommelfingerregel når man køber ind fra grossist:

Gang din købspris ex. moms med 2,5 og du har udsalgsprisen inkl. moms.

Eksempel: Købspris ex moms = 100 kr. Udsalgspris bliver da 250 kr inkl. moms. Din avance er da 100%. Faktoren der her er 2,5 svinger meget mellem brancher fra meget lav indenfor elektronik og meget høj indenfor tøj.




 

Jeg ved ikke om jeg har misforstået din udregning helt. Men så vidt jeg ved, så er avancen 40%, hvis man ganger sin indkøbspris u/moms med 2,5.

Man kan aldrig have en avance på 100% - hvis man skulle være så heldig at få sine varer uden beregning, så har man "kun" en avance på 80%, da de sidste 20% er moms.

Undskyld jeg er så smålig, synes bare lige det skulle på det rene.

Jeg vil mene at en acceptable avance niveau, for en shop der handler med boligudstyr, er 30%, eller der omkring.

 

Gang din indkøbspris u/moms med 2, så har du din udsalgspris m/moms og en avance på 30%

 

Alt herfra

 

mvh Tobias

Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1187
Skrevet kl. 19:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Tobias,

Det er så forkert - Du kan sagtens have en avance på 100% ;) og 200%.. og endnu mere..

Du kan bare ikke have et tab på mere end 100%

Fra Jægerspris
Tilmeldt 28. Dec 06
Indlæg ialt: 513
Fra  Andando ApS Skrevet kl. 22:48
Hvor mange stjerner giver du? :
For lige at blande mig :-)

 

Avance er ikke det samme som dækningsgrad og det du regner Tobias, er noget der ligner dækningsgrad og så alligevel ikke helt (du blander momsen ind i det ...)

 

Avance regnes ud fra kostpris og du kan beregne alt den avance du vil, som Jesper også er inde på. Dækningsgraden regnes ud fra salgspris før moms. 

 

Eksempel 1:



en vare har en kostpris på kr. 100 og du vælger at tage 200% avance (kost ganges med 3), hvilket giver en salgspris på kr. 300. Dette svarer til en dækningsgrad på 66,66% (300-100 x 100 / 300)


 

Eksempel 2:



en vare har en kostpris på kr. 50 og du vælger at tage 50% avance (kost ganges med 1,5), hvilket giver en salgspris på kr. 75. Dette svarer til en dækningsgrad på 33,33% (75-50 x 100 / 75)

 

Begge eksempler er udregnet før moms, idet begge begreber altid regnes FØR man pålægger moms.

 

Som du selv er inde på Tobias, kan man i praksis ikke opnå en dækningsgrad højere end 99,99%, idet der altid er en kostpris (hvis der er nogen der kan forære mig nogle varer gratis, skal de bare sende PM :-)

 

Eksempel 3:



en vare har en kostpris på kr. 10 og en salgspris på kr. 1010 (avance på 10.000%). Dette svarer til en dækningsgrad på 99%.

 

 

Til Thomas:

 

Faktoren du vil regne med, afhænger for så vidt om der er konkurrenter på det samme produkt. En havefakkel fra Aristo er jo ikke det samme som en havefakkel fra en red-dot award winner :-) Så prisen skal måske beregnes ud fra forventning om hvad kunderne vil give. Hvis kostprisen er høj bliver avancen mindre og omvendt.

 

Antag at i forventer at en kunde vil give kr. 400 og kosten er kr. 200. Så nytter det jo ikke at have en faktor på 2,5 = kr. 625 (200 x 2,5 + moms). Hvis kosten derimod er kr. 50, så skal i da ikke "nøjes" med at sætte salgesprisen til kr. 156,25 (50 x 2,5 + moms) ...

 

Et andet aspekt som er værd at tage med i regnestykket. Hvis nu kosten er forholdsvis lav i forhold til den pris i forventer en kunde vil betale, så sæt prisen højt. Det er altid nemmere at sætte prisen ned (lave kampagner etc.), hvis forventningerne ikke holder stik, mens det altid er sværere at sætte prisen op (altså højere end normal prisudvikling).


Blankensteiner-slægten ... en "støvet" hobby :-)

Fra Roskilde
Tilmeldt 24. Aug 06
Indlæg ialt: 4506
Fra  Istol.dk Skrevet kl. 03:38
Hvor mange stjerner giver du? :
 

Det er jo også værd at undersøge produkternes priselasticitet.

Side 1 ud af 4 (36 indlæg)