Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Virksomhed med omsætning under 50.000.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Slagelse
Tilmeldt 14. Jul 10
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 17:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino brugere,

jeg står i den situation hvor jeg afslutter uddannelse, men ikke har noget job endnu, vil derfor gerne starte en lille freelance gesjæft, men det skal selvfølgelig ikke gå udover dagpengene, så jeg står uden indtægt. Jeg tænkte på, hvis man har et "firma" med omsætning under 50.000, er man så stadig dagpenge berettiget eller hvordan?

Behøver man registrere sit firma nogen steder hvis omsætningen er under 50.000 om året?

Er klar over at man ikke kan trække moms fra osv. med det ikke giver kunder den samme tryghed, men man skal jo starte et sted.

Håber nogen af jer rutinerede ræve kan hjælpe mig lidt, vil gerne igang når jeg er færdig med min uddannelse, men når ikke virksomhederne er interesseret i folk uden erfaring, vil jeg gerne have erfaring på egen hånd.

Fra Charlottenlund
Tilmeldt 30. Dec 07
Indlæg ialt: 793
Fra  SurfMania Skrevet kl. 17:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra København
Tilmeldt 23. Sep 10
Indlæg ialt: 53
Fra  stophash.dk (MilleTek) Skrevet kl. 17:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej - det jeg ved ifm. egen opstart med firma under 50.000 er:

1: Du skal have CVR nummer for at legalisere dit virksomhed men du behøver ikke momsregistrere dig

2: Hvis det er et Enmandsfirma, kan du blande din privat og firma økonomi sammen som du vil, og du er ikke forpligtet til at indsende regnskab.  Du skal blot have styr på faktureringen og bilag i tilfælde af du kaldes ind 8hvilket er meget lidt sandsynligt)

3) Vælger du at momsregistrere dig, så du evt. kan trække moms fra på indkøbte varer til dit firma, skal du endelig huske at registrere din moms når moms perioderne åbner hos SKAT. Også selvom det er nul. Det kan du få mail om. Ved forsinket momsregistrering koster det vist ret meget i bøde :-)

Held og lykke :-)

 

Tilmeldt 2. Sep 10
Indlæg ialt: 539
Fra  Minutdesign Skrevet kl. 17:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er lidt misforståelser omkring det at have et CVR nummer, - et sådan nummer er alene en administrativ enhed i forbindelse med afregning til SKAT og er således ikke udtryk for hverken sikkerhed eller noget som helst andet kunderelateret.

De kunderelaterede ting hører under forskellige tilsynsmyndigheder, som feks. fødevarestyrelsen som bla. kontrollerer at madvarer bliver opbevaret og evt. tilberedt under de rette forhold. Har man et firma, uanset omsætning, der hører under en sådan lovgivning skal man registreres.

Selve CVR nummeret er pligtigt hvis man har/forventer en omsætning over 50.000 kr. som det kan læses i Caspers indlæg.

Dagpenge og drift af firma er en bøvlet affære. Som nyuddannet endnu mere bøvlet. Sådan er vilkårene. Her er det vigtigt at huske at Staten ved alt, og da man jo skal beskattes af sin indtægt uanset registrering eller ej, - så er det en rigtig dårlig idé ikke at gribe det rigtigt an.

Derfor; - du må en tur i A-kassen og forhøre dig om mulighederne om drift af firma sideløbende med dagpengene. Spørgsmålet er om det kan betale sig, og for at vide så der skal facts på bordet om lige netop din dagpengesituation. 

For en god ordens skyld, - så har man også et firma selvom man ikke er registreringspligtig, hvis det man laver har til formål at tjene nogle penge på andre måder end at sælge ud af sit private indbo.

Fra Hadsten
Tilmeldt 15. Mar 08
Indlæg ialt: 462
Fra  Vesterskov Bogføring Skrevet kl. 18:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Er enig med Michael i, at du er nødt til at tage din A-kasse med på råd.

Du kan ikke få et CVR-nummer uden at registrere dig i forhold til en eller anden lov. I dette tilfælde, tror jeg eneste mulighed er moms. Så indtil du vælger at momsregistrere dig, kan du ikke få et CVR-nummer.

Husk at grænsen på 50.000 kr. er pr. fortløbende 12 måneder og ikke kalenderår, som mange fejlagtigt tror.

Selv om du ikke er momsregistreret er du aligevel regnskabspligtig. Dvs. at du skal opgøre virksomhedens overskud og angive den på den udvidede selvangivelse pkt. 111.

mvh
Michael

Fra Slagelse
Tilmeldt 14. Jul 10
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 19:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for alle svarene, jeg må hellere forhøre mig med A-kassen. Det er utroligt systemet er skruet så besværligt sammen, har flere gange gået med idéen om at starte op, også midt i uddannelsen, men var igen usikker på det dagpenge problem, for tror ikke just de er specielt medgørlige, men må have fat i dem. Endnu engang mange tak for hjælpen :)

Fra Espergærde
Tilmeldt 26. Oct 10
Indlæg ialt: 151
Skrevet kl. 19:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Er enig i at du må tage A-kassen med på råd. Men er ret sikker på at du enten får reduceret eller helt frataget dine dagpenge. Har en ven der en måned hjalp et fima med at etablere en afdeeling her på sjælland, uden rigtig løn og han mistede retten til dp den måned.

Gratis babypakker til kommende forældre - Gratisbabypakke.dk

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)