Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Start af virksomhed af en komplet uerfaren

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 12. Jan 11
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 14:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle I

 

Går og tumler kraftigt med tanken om egen virksomhed.

Jeg er lærerstuderende, og er på SU.

Som det ser ud nu, så er jeg vikar i et fritidshjem og har, pga. nedskæringer i fritidshjemmene fra kommunerne, ikke særlig mange penge om måneden. Jeg har dog en fin lille opsparing, som jeg er ved at tømme ud i.

 

Går derfor med tanken om at starte egen virksomhed, og vil umådelig gerne have hjælp fra jeres side.

Jeg vil ikke ud og tjene millioner, men blot hive en 2-4 tusinde kroner hjem om måneden.

Så ville jeg ikke skulle bekymre mig. Min SU. ville ikke blive rørt, og jeg ville ikke mangle noget til dage og vejen

 

Men jeg er umådelig ny i dette "Start egen virksomhed", men mener alligevel at jeg har fundet et fint marked. Har derfor kraftigt brug for din hjælp

 

Min plan

  • Købe produkter og sælge dem videre. Har snakket med forhandlere, og de er villige til at give mig mellem 35-39% af alle deres produkter (primært 39)
  • Har en hjemmeside, og det skal være den der er afsæt for salget af mit produkt.
  • Sælge mit produkt for billigst pris på markedet. Dette giver ikke den vilde indkomst, men giver formentlig flere salg.
  • Ikke købe produkterne på forhånd, men i stedet have længere ventetid med levering. Er blevet lovet 0-6 dages leverance fra forhandlerne, og kan derfor give en lovning på 3-9 dages levering. Så brænder jeg ikke inde med noget, og kan derfor ikke tabe en eneste krone (er det sandt?)
  • Sælge mine produkter via PayPal
  • Få en aftale hos hjemmesider der viser de billigste priser (reklame)
    Hvor mange procent skal de have??
  • Modtage produkterne på posthuset, og sende dem direkte videre, så de reelt ikke ser min lejlighed.
    Er der komplikationer med dette?

 

Hvad skal jeg gøre nu?

Jeg har snuset rundt på dette glimrende forum, og har da også lagt et enkelt indlæg ud i jeres univers.

 

Har læst mig frem til, at jeg nu skal gøre følgende:

  • Registrere mit firma på: http://www.virk.dk/myndigheder/stat/EOGS/Startblanketten_momsregistrering_mv
  • Virksomheden er en enkeltmands virksomhed (til at starte med), og da jeg er på SU. så er det bedst at starte under Virksomhedsskatteordning.
    - Hvordan det så gøres, det har jeg ingen ide om????
  • Oprette en ny bankkonto i min bank.
    - Har tænkt mig at overføre 10.000 kr til kontoen, så der står lidt der. Smart??
  • Indberette mine salg til skat.
    - Hvordan og hvor gøres dette? Hver dag, eller inden den 20. i hver måned?
    Og hvornår og hvordan modregner jeg momsen fra de produkter jeg køber. Og skal jeg bare give mit produkt en pris (regne momsen ud selv) og så klare skat hvad jeg skal betale i moms???
  • Lave årsregnskab. Hvornår skal jeg gøre dette?

 

Sidst men ikke mindst. Er vi ikke enige om, at jeg intet kan miste, hvis jeg går efter denne model:

  • Køb produkt: 300 kr*0,61= 183 kr
  • Momsen af produkt= 183*0,8= 146,4 kr
  • Vil gerne tjene 30 kr på mit produkt
    (Paypall skal have 3.4%+2.6 kr pr. produkt - dette kan jeg ikke regne ud, så har fiflet)
  • Smider 40 kr til regnskabet= 146.4+4+ kr= 184.4
  • Momsen= 233
  • Paypal = 233*0,034+2.6=10.522 kr (hvordan regner jeg modsat, så jeg kan regne fra de 30 kroners indtjening, i stedet for af fifle?)
  • Dermed tjener jeg 40-10.522= 29.278 kr

Hvis produkterne bare bestilles, når jeg har en ordre, så kan jeg jo kun vinde noget, ikke sandt?

Og hvis jeg gerne vil tjene 2000 kr, så skal jeg vel "bare" sælge 66 styks af mine produkter, svarende til 2.22 enheder om dagen.

 

Er der noget jeg ikke taget højde for?

Sidst med ikke mindst. TAK FORDI DU LÆSTE HELT HERNED, OG DOBBELT TAK, HVIS DU GIVER ET HJÆLPENDE SVAR :)

 

Tilmeldt 15. Jan 11
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 14:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Noget af det jeg syntes du mangler er PR

Du kunne f.eks. prøve på facebook med nogle reklamer, og det vil nokk også være smart at købe adgang lidt oppe på siderne inde på google 

Tilmeldt 12. Jan 11
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 14:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja det er sandt

 

Har også tænkt over Facebook. Tror klart at det ville virke.

Har også lidt ideer til at sparke det i gang derinde.

 

Det med google, det vil jeg nok vente lidt med. Skal tjene lidt, før jeg vil bruge nogle penge.

 

Tænkte lidt på regnskabsprogrammer. Hvilke kunne blive anbefalet?

Det med at ind rapportere til skat.dk det er det jeg er mest nervøs for, altså alt administrering af "millionerne". Hvordan og hvorledes skal det gøres.

En revisor vil jo klart sprænge mit budget. Har dog en god ven, som er uddannet revisor. Ham kunne jeg måske trække i. Men er det ikke noget jeg vil kunne lærer selv, så jeg ikke behøver det. Skal ikke forvilde mig ud i mere end det ovenstående skitseret.

Et regnskabsprogram, og eventuelt en nycomputer skulle måske også købes med moms.

Det ved jeg heller ikke hvordan jeg registrere

Tilmeldt 2. Sep 10
Indlæg ialt: 539
Fra  Minutdesign Skrevet kl. 16:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Du behøver nu ikke at gøre dig så mange bekymringer om Skat, - de får altid deres luns ;-)

Hvis du absolut insisterer på at være momsregistreret inden du finder ud af om du overhovedet får nogen kunder, så registrerer du dig på WEBREG.DK

Momsregnskabet er enkelt, købsmoms-minus-salgsmoms og indbetales det første år kvartalsvis. Det sker gennem Skat.dk og du kan få mails m.m. der minder dig om momsindbetalingen. Du kan betale direkte, eller ved girokort.

Skatten, og dermed fradrag mv. udregnes når du indsender en udvidet selvangivelse. Der er ingen revisorpligt. Du kan indsende en ændret forskudsopgørelse på dit forventede overskud, og så vil du modtage 10 girokort fra Skat. Du kan også lade pengene stå i banken, og så kommer du bare til at betale restskat i stedet. 

Der skal selvfølgelig føres et ordentligt regnskab, ellers godkendes dine fradrag ikke, og fradrag generelt er det der direkte er nødvendigt for at give dig din indtægt.

I dine overvejelser omkring fortjenesten skal du sætte dig ind i reglerne om nethandel. Du skal tilbagebetale kundens penge ved fortrydelse inkl. portoen til fremsendelse, og ved reklamationer skal du enten erstatte eller reparere varen, samt betale portoudgifterne i den forbindelse så kunden ikke har udgifter ved det.

Så prøv det af først, inden du kører de store kanoner i stilling.

Tilmeldt 12. Jan 11
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 17:26
Hvor mange stjerner giver du? :

hej Michael

 

Hvorfor skulle jeg ikke moms registreres for start?

Er det bedre at vente? Nogle ulemper ved dette?

 

Men indtjening er egentlig først reel 3 måneder efter at jeg har afregnet momsen?

Jeg køber for 183 kr og sælger for 233 kr. Så tjener jeg 40 kr-paypal= 29 kr

 

Bliver momsen, både ind og ud, regner pr. kvartal, eller kommer min salgsmoms med det samme? Hvis den gør det, så mister jeg 3 kroner pr enhed jeg sælger, indtil jeg får afregnet med moms. Kan jeg se det sådan??

 

Nogle billige regnskabsprogrammer, som jeg bør kaste mig over?

Tilmeldt 2. Sep 10
Indlæg ialt: 539
Fra  Minutdesign Skrevet kl. 17:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Moms kører elektronisk gennem Skat.dk og de meddeler dig hvornår du kan indberette. Her skriver du salgsmoms og købsmoms i to rubrikker. Er de negativ moms  (= at du har købt for mere end du har solgt) får du pengene indsat på din Nem konto ca. 3 uger efter indberetningen. Skal du indbetale moms kan du gøre det med det samme.

Momsen kan du beregne på et stykke ternet papir. Vil du bruge et regnskabsprogram er det bedst hvis det er af den slags som en revisor kan bruge. Det er bare at Google.

Der er stort set kun ulemper ved at være registreret i din situation, hvis du senere skal have overførselsindkomst efter endt uddannelse. Du er selvfølgelig forpligtiget til det hvis du forventer en omsætning på mere end 50.000 kr. - men hvorfor ikke klappe hesten?

 

Tilmeldt 12. Jan 11
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 18:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay. Hvis jeg ikke tjener mere end 50.000 kr så behøver jeg det ikke?

Kan jeg så købe regnskabsprogram uden at betale moms?

 

Og kan jeg ikke komme på overførselsindkomst, hvis jeg har haft eget firma?

 

Er der en hjemme side med alt hvad man skal tage højde for?

har søgt og ledt, men intet er helt specifikt

Tilmeldt 2. Sep 10
Indlæg ialt: 539
Fra  Minutdesign Skrevet kl. 19:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Alle skal betale moms, både private og firmaer. Momsregnskab er en afregning mellem købs- og salgsmoms for momsregistrede firmaer.

Firmaer med en omsætning på mere end 50.000 kr. har pligt til at lade sig registrere.

Man kan godt få overførselsindkomst når man har sit eget firma. Du dog skal huske på at du som lærer måske skal vikariere og have suppl. dagpenge eller skal på dagpenge som nyuddannet eller måske senere bliver arbejdsløs, - så er det utroligt bøvlet at være registreret firmaindehaver. Så når man holder fordele/ulemper op imod det du vil starte og hvad du vil få glæde af i forbindelse med momsen, - så start lidt blødt op.

Du behøver jo ikke købe den computer imorgen, og der er masser af gratis software til at holde styr på forretningen, eller du kan gøre det på en kassekladde til 100 kr. og et ark papir.

Det jeg prøver at fortælle dig, er at du skal komme igang med din forretning først. Kommer der ikke så mange kunder, så er det heller ikke så svært at holde styr på. Kommer der rigtigt mange kunder, har du råd til revisor og så er det kapitel overstået.

Det handler om at bruge sine kræfter rigtigt. Du skal koncentrere dig om at sælge varerne og få noget fortjeneste og nogen penge i kassen. Det er vildt overdrevet at bruge så meget energi på den del af virksomheden, inden du overhovedet ved om du kan sælge noget. Det er jo ikke noget der eksploderer fra den ene dag til den anden, det kommer stille og roligt. Så om der skulle smutte en plovmand fra dig vedr. moms - hvad så? Hvis konsekvensen er at du ikke kan få suppl. dagpenge eller A-kassen skønner at du ikke er til rådighed for arbejdsmarkedet, - hvad tror du så det vil koste? 

Så få banket den hjemmeside op, lav noget reklame for dig selv og dine varer og køb lidt forsigtigt ind så du er på forkant når det viser hvad der er den mest populære salgsvare. Brug max 1/3 af overskuddet og sæt penge i banken. Så har du livrem og seler på.

Men kom igang!

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)