Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Elbil og dens fremtidsmuliged i Danmark

Side 3 ud af 5 (47 indlæg)
Tilmeldt 16. May 10
Indlæg ialt: 871
Skrevet kl. 00:09
Hvor mange stjerner giver du? :

SmileI princippet er det pt. også ret ligegyldigt om det er en elbil man kører i da el endnu ikke er produkceret uden brug af co2, forbrændingen sker bare et andet sted!

Fra København
Tilmeldt 22. Jan 09
Indlæg ialt: 1760
Fra  Buehøjgård Møbler Skrevet kl. 00:34
Hvor mange stjerner giver du? :

El-bilens største fordel er de gratis og altid ledige parkeringspladser i indre københavn. (Normalpris 30 kr pr. time i dagtimer).

Som lille bybil kan det måske give mening, men som stor dyr SUV - nej.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Så længe at vores el priser er så høje, så giver det ingen mening.

/Kenneth

Fra København
Tilmeldt 28. Jun 10
Indlæg ialt: 275
Fra  Grovkøkkenet.dk Skrevet kl. 10:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Høje elpriser er selvfølgelig ikke godt for udviklingen, men tænker vi hjemmet med, så er fremtidens energi+ huse (Huse der producerer mere end de bruger) en god forretning for elbilejerne. At kunne tanke sin bil op gratis, må være et fedt salgsargument Smile

 

Web & IT Manager i State of Green
Mere information om mig på min personlige side

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9717
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 10:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Kenneth:
Så længe at vores el priser er så høje, så giver det ingen mening.

Du skal vist lige have fikset kuglerammen :)

For den enkelte forbruger er det komplet ligegyldigt hvad el-prisen er - det handler om, hvad det koster at køre en kilometer. Selv med de høje priser vi har i dag, og den første generation el-biler, koster det VÆSENTLIGT mindre pr. kilometer at køre el-bil end benzin. El-priserne skal stige ekstremt meget mere end benzinpriserne for at det billede ændrer sig. Og det er der ikke udsigt til sker.

Dertil kommer så alle de forbrugere, der som jeg, har mulighed for at producere egen el - via solceller eller vindmølle. Jeg kan f.eks. producere egen strøm via en husstandsmølle til under 60 øre kw/t og så bliver det MEGET billigt at køre el-bil.

Og på toppen af dette kommer så de samfundsøkonomiske fordele, der er ved at få etableret et decentral lager, til at gemme al den overskydende el-produktion, der særligt opstår oom natten.

Tilmeldt 4. Mar 08
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 14:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er,

Tak for alle jeres indlæg. Dejligt at se så stor en respons.

Jeg må desværre indrømme at I nok har ret, med en ukendt kineskisk el-bil bliver det nok lidt af en nød at knække.

Især når de store bilmærker som f.eks. Chevrolet kommer med deres Volt, der som suplement har en benzin/diesel generator hvis den skulle løbe tør for strøm.

Omvent er jeg heller ikke imponeret af Fiat Qubo's el model og VW Golf, som tilsyneladende ikke kan køre mere end op til 150 km på en opladning.

Tanken var såmænd at afprøve en teori i dette forum, og er meget glad for jeres indlæg. Det vil nok være lige så svært at introducere en kinesisk bil på det danske marked som det var da de japanske kom til Danmark første gang.

Men har nogen en ide - er jeg da frisk på en dialog.

Jan

Tilmeldt 4. Mar 08
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 14:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino’er,

Tak for jeres respons og indlæg.

Jeg må nok give jer ret I at det bliver ikke en let nød at knække, med en ukendt kinesisk bil. Det bliver nok ligeså svært som da japanerne skulle introduceres på det danske marked.

Jeg måtte bare overveje muligheden – nu den var her.

Men tiden for el-bilen er nok lige begyndt, det er vel iukke uden grund at Better Place og ChooseEV laver en masse ladestationer rund om I landet.

Omvendt er jeg ikke imponeret over Fiats el-udgave af Qubo og VW Golf, som efter hvad jeg ved kan køre op til 150 km på en opladning.

Jeg er mere imponeret over Chevrolet’s Volt, som hvis den løber tør for strøm har en benzin/diesel generator så den kan klare den videre fart. Designet er de nu også sluppet rimelig afsted med.

Dog synes jeg at Danmark er et oplagt land at starte I, når nu landet ikke er større end det er. Ladestandere burde kunne etableres indenfor en overskuelig fremtid.

Men hvis nogle har en ide – er jeg da frisk på en dialog.

Jan

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel deMib Svendsen:
Selv med de høje priser vi har i dag, og den første generation el-biler, koster det VÆSENTLIGT mindre pr. kilometer at køre el-bil end benzin. El-priserne skal stige ekstremt meget mere end benzinpriserne for at det billede ændrer sig

Hej Mikkel

Nu er det sådan at tager man ladevirkningsgraden af et batteri, så ligger den mellem 80-96% og det vil kort sige at man skal stoppe mellém 104 og 125 % mere el i batterierne som der kommer ud.

Og samligner man fx med en moderne diesel bil, så er den billigere pr kørt kilometer. Men ja, Benziner er dyrer i drift. Men de yder så også mere. Og skal man egentlig samligne, så vil en benziner nede i det effektniveau også være billigere. Du kan jo ikke få en bil idag under 60 HK. 44 kW. Hvor en elbil ligger på max 30 kW.

Hertil skal du så beregne din pris for at tanke op, det tager omkring 10 minutter at fylde en tank på en bil, mens der tager 8 timer at fylde et sæt batterier. Og det betyder jo at den gene udgift der er ved el, ikke opvejer den pris der er på fx Diesel. Og tager du de pris stigninger der har været de sidste 3 år som er på over 100% på EL, mens benzin Diesel har haft stigninger på ca 66%.

Og jo man kan erhverve sig en mølle eller solpaneler(nu står de fleste biler jo mest stille om aften natten), så kan det gøres billigere. MEn der skal altså alligevel produceres omkring de 20-30 kWH i døgnet. Men nu er det så ikke alle steder at man kan sætte en mølle eller store sol paneler op.

/Kenneth

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9717
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 22:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Kenneth, hvis du forsøger at påstå at forbrændingsmotorer er mere energieffektive end el-motorer, så skal du vist hjem og læse lidt mere på lektien :)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mikkel

Nej det er ikke det som jeg siger.

Det som jeg siger, det er at batterierne er det store problem i EL biler. Embarrassed

Du kan ikke lade effektivt, og det kan kun trække en begrænset strøm ud af dem, derved også en begrænset effekt, med mindre du øger vægten kraftigt, som så betyder at der skal mere effekt til at drive det.

Forbrændingsmotoren, udnytter ikke brændstoffet ret godt, men her, er at der er så meget effetk pr vægt enhed at det ikke betyder noget.

Dertil kommer, at EL biler, eller hybrid biler er en dyr bekostning, specielt hvad angår batterier, da man ikke skal beregne ret mange år på dem.

Batteriet i elbiler har alle dage været deres alkileshæl. Og det vil det også være i mange år frem. Selvom der med computer og mobil teknologien er kommet mere effektive batteri typer, så er det desværre ikke nok til de ydeevner vi snakker om her.

/Kenneth

Ps det som du også skal tænke på, er at et batteri kun kan yde optimalt i et begrænset temperatur område, og allerede ved 0 grader cel. er det typisk nede på omkring de 60% og det samme gælder ved temp over 30 grader. Så det er ikke egnet til det danske klima.

Side 3 ud af 5 (47 indlæg)