Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Elbil og dens fremtidsmuliged i Danmark

Side 4 ud af 5 (47 indlæg)
Fra Møn (Sydsjælland)
Tilmeldt 20. Feb 11
Indlæg ialt: 274
Skrevet kl. 23:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Øh...

 

Tror du er bagud mht batteri teknologi... Nu om dage snakker vi lithium batterier og de virker fint mellem 0 og 30 grader...

og jeg har da hørt om elbiler med en rækkevidde på 250 km+

Og at de skulle have dårlige hk og moment end bensin/dieselbiler. Tror da lige du skal tjekke youtube og andre steder....

 

Hilsen Søren

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9717
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 23:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Jamen Kenneth, så kør du bare videre i din gamle benzinbil. Men du kan godt forberede dig på, at vi andre kommer til at køre langt billigere end dig. Men dig om det :)

At påstå batterierne ikke yder nok er temmelig latterligt, set i lyset af en bil som Tesla Roadster, der sparker røv til de fleste benzinbiler - og der er flere tilsvarende på vej, udover de mere familievenlige biler. Og med de 450 km de allerede tilbyder på en opladning - der kan klares på 4 timer med en ladestation, er vi godt på vej i den rette retning.

Udvikling kan gå langt hurtigere end du forestiller dig - når der er penge nok i skidtet. Og lige nu er der ekstremt stor opmærksomhed i og interesse omkring el-biler, så der bliver investeret svimlende summer i at forbedre teknologierne.

Der er ingen tvivl om at el-biler vil blive meget udbredt. Jeg ville slet ikke bliver overrasket hvis halvdelen af den danske - og mange andre, bilparker er rene el-biler om 15-20 år.

Jeg er heller ikke et sekund i tvivl om, at oliepriserne vil fortsætte med at stige langt hurtigere end EL. Vi har stadig ikke udnyttet en brøkdel af den alternative energi der er til rådighed - og som let kan omsættes til strøm.

Naturligvis kan alle ikke producere strøm selv - men der er faktisk mange som kan. Nok til, at lokal energiproduktion kan ende med at udgøre et meget væsentligt element i den samlede energiproduktion i Danmark. Og for os der kan er det allerede nu attraktivt - og vil sikkert blive det i endnu højere grad i de kommende år.

Politikerne både til højre og venstre giver klart udtryk for, at de ønsker mere lokal energiproduktion. Og de kan kun øge det ved at gøre det endnu mere attraktivt. Og samtidig øges udbudet og kvaliteten af de mindre anlæg. Alene i de sidste 5 år er prisen i forhold til effekten på solcelleanlæg faldet til under det halve, så man nu nærmer sig en tilbagebetalingstid på 10 år. Og da anlæget snildt holder 20-30 år er det en rigtig sund forretning allerede. I takt med at socellerne bliver bedre og bedre og prisen falder bliver det bare endnu mere attraktivt.

Tilmeldt 16. May 10
Indlæg ialt: 871
Skrevet kl. 23:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg tror I alle sammen skal vågne op af jeres batteritrance og begrænsninger i solenergi altså hallo det i skriver virker totalt ubetydeligt når man tager i betragtning af MR Jørgen Bak har brudt alle uskrevne og beskrevne regler og har lavet den ultimative afløser for olie, den ultimative energikilde.

Han har verdenspatent i 49 lande, han har holdt foredrag for den amerikanske præsident om hans opfindelse i USA  er man snart klar med en fabrik som skal fremstille de 17 faste stoffer som udgør grundstammen, der hvor de kanon høje temperatur bliver opbevaret.

Vand/Damp begrænser sig til en makstemperatur på 200-250 grader men solens kernetemperatur når du centrer strålerne igennem en prisme kan banke temperaturen op på 6000 grader men det findes der bare ikke isolerijngsformer som kan klare.

Man spår at arealet på en fodboldbane med prismaer og de 17 stoffer greavet ned i jorden vil komme til at afløse kraftvarmeværker og han er i fuld gang med at lave det samme nummer til biler.

Mvh Preben

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Søren

Det jeg mener er at kommer du udenfor området mellem 0-30 grader.

Det som du skal tænke på er at ved fx 15 grader der kan man trække en strøm på 100 ampere, og ved 0 grader der kan man kun trække en strøm på 60 ampere.

Og alt andet lige, så vil du ikke kunne accelere så hurtigt, eller kunne køre så hurtigt.

Jeg har ikke benægtet at de har et bedre moment ved lavere omdrejninger, men der problemet er, er at du hurtigt vil aflade dit batteri ved at tvinge den til at trække en større kraft.

Skal vi snakke lidt omkring el motorer, så findes der jævnstrøm og vekselstrøms motor.

Jævnstømsmotor, vil prøve at opretholde momentet, og det vil sige at de vil gå ned i omdrejninger ved belastning. Men det betyder så også at de skal bruge en større effekt for at kunne gør det.

Tager man en vekselstrøms motor, så vil den opretholde omdrejningerne, og typisk vil kunne kortslutte, og brænde af, når den står stille.

Udfra disse to ting, så er det primært jævnstrømsmotorer, med en puls brede modulator, der bruges i elbiler, og det betyder så også, at under kraftige belastninger, så vil den kunne trække nogle peak, der er meget kraftig, og som vil aflade batteriet meget kraftigt, ligeså så vil det være med til at øddelægge batterier og motor.

Du vil nærmest kunne samligne det med en moderne bil med omdrejnings regulator, og automat gear, vil mærke at bilen vil slippe koblingen langsomt, og juster omdrejningerne op. Det er det samme princip der sker med en el motor når den sætter igang. Den trækker en kraftig strøm, som slider på kobberbaner,  og evt kul.
Hvor man i bilen slidder på koblingen.

En elbil beregnet til at køre på vejene vil ikke have en ret voldsom acceleration, netop fordi at det vil dræne batteriet. Og derfor vil den styring der sætter på motoren, netop lave en begrænsning.

En diesel eller beziner, har ikke det problem, da de generalt kan køre længere på en tankning, som tager mindre end 48 gange kortere tid.

/Kenneth

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mikkel

Nu skal du tage det med forbehold hvad den tesla roaster er opgivet til. Den kan forbruge 185 kW, Den har batteri kapacitet til 53 kWh, det vil sige at udnytter du den fuldt ud, så vil du dræne batteriet i løbet af ca 20 minutter.

Og skal du lade den op, på 4 timer, så skal du sparke 32 ampre i de batterier, og for lige at sige det sådan, så har de fleste idag en maste sikring på omkring de 60 ampere. Og en almindelg stikkontakt, kan du trække 10(13) A ud af. Og i et trefaset stik kan du normalt kun trække 16 amp. Så de fire timer, er desvære noget du kan når du offer en masse på ny instellation.(skal vi være large og sige 20k kr.)

Ja der er fokus på el biler, og jeg fatter det ikke. Ærligt. Der var fokus på dem dengang at vi kun havde bly akkumulatorer, og man ville forbyde bly....og så bliver man ved.

/Kenneth

 

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9717
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 00:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Kenneth, der er stadig nogle der begræder, at hestevognen tabte til automobilen, men de fleste af os andre kan nu godt se fordelen i fremskridtet :)

Din lidt uvirkelige kritik af el-biler har du vist ikke den store opbakning til. Om du kan lide det eller ej investeres der enorme summer for tiden i netop el-bils teknologi og der sælges flere og flere el-biler - selv af de tidlige modeller. Tesla har solgt 1.500 roadsters. Det er ikke det store antal - men til gengæld er alle køberne vist ret vilde med den, og er med til at promite el-biler generelt.

De næste, mere familievenlige, modeller vil sælge meget mere. Men med Tesla Roadster beviste Tesla blot, at en elbil ikke behøver være hverken kedelig, langsom eller dårlig.

Jeg skal i øvrigt ud og prøvekøre en Tesla Roadster snart - så kan jeg fortælle lidt mere om hvordan det er :)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 02:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel deMib Svendsen:
Din lidt uvirkelige kritik af el-biler har du vist ikke den store opbakning til. Om du kan lide det eller ej investeres der enorme summer for tiden i netop el-bils teknologi og der sælges flere og flere el-biler - selv af de tidlige modeller.

Hej Mikkel

Og alligevel vurderer man at der ikke vil være flere end 80.000 elbiler i DK inden år 2015.

/Kenneth

Fra Møn (Sydsjælland)
Tilmeldt 20. Feb 11
Indlæg ialt: 274
Skrevet kl. 08:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,7 stjerner givet af 3 person

Hej Alle.

For det første så er denne debat ved at fjerne sig meget langt fra det oprindelige indlæg, der handlede om import af kinesisk elbil. Selvfølgelig kan kineserne lave biler, -og de bliver bedre og bedre til det. Jeg har selv/rørt/kørt og set på en af de kinesiske biler. Og jo det var ikke en mercedes, men altså ikke ubrugelig. aktisk var jeg nok lidt overrasket over bilen. De mangler dog lidt i forhold til rustbeskyttelse til skandinaviske forhold.

Jeg vil gerne minde om, da japanerne kom (datsun og toyota). Dengang var der mange der ikke mente at disse kunne sælges i DK. Hvor langt nåede de ikke ?

Skal jeg nævne skoda 105 også ? Noget af det værste der nogensinde er solgt i DK, men skoda har ligesom toyota og nissan vokset sig store. og kom nu ikke med påstanden om at "Nu er skoda jo også en VW". Hvis vi er lidt grove kan vi jo sige at nu går det den anden vej og et hæderkronet mærke som VOLVO er altså nu en kineserbil !

TIL MIKKEL: Jeg giver dig ret, elbilen er kommet for at blive og udviklingen går stærkt. Jeg vil ikke gætte på antal og årstal, men de kommer.

TIL PREBEN: Som så menge andre super gode opfindelser, så nævner du selv et af problemerne med den epokegørende opfindelse. ISOLERINGEN. så der er stadigt et stykke vej. Iøvrigt så findes der masser af gode og mindre gode måder at skabe energi på, det er bare ikke alt der er økonomisk rentabelt at etablere og lur mig om ikke der også er lidt problemer med Jørgen Bak´s opfindelse.

TIL KENNETH: Ej, nu må du vist lige vågne op: Du kommer nok lige til at opfriske din el-bils-lærdom.....  For ikke så mange år siden var der INGEN (eller ihvertfald meget få) der troede at DIESEL bilen ville finde indpas i den brede befolknings smag, -sådan et larmende og bankende køretøj ? Nej det bliver aldrig en succes ????

Batteriteknologi: som alt andet så sker der altså en udvikling eller opdatering af allerede eksisterende teknologier. Lithium batterier findes i flere forskellige typer, nogen mere sikre eller stabile end andre. Ang. temperatur område: Ved normalt/dagligt brug så er problemet med kulde begrænset til de yderste celler i en batteripakke, da batterierne ved brug selv udvikler varme. at holde temperaturen oppe i yderkanten af batterierne kan nemt lade sig gøre ved at tilføre varme OG omvendt kan temperaturen holdes nede ved køling. I Tesla´en er batterierne vædskekølet (så vidt jeg husker). angående rækkevidde så er det jo et spørgsmål om dels forbrug og lagerkapacitet, og så chaufføren.. Hvis du køber en Lupo 3L og tror at du kan køre 100 km pr. liter diesel uanset hvordan du kører, så bliver du hurtigt meget klogere..... eller endnu bedre en kæmpe stor V8 bil. kører du meget meget pænt går den måske 7-8 km pr liter, men kører du friskt til kan du nok få den ned på 2,5-3 km pr. liter.

Ang. DC kontra AC, så er du vist bagud.... jeg tror de fleste elbiler bliver med AC motorer. igen vil jeg trække en sammemligning til Lupo3L og V8. Hvis du vil køre økonomisk og langt, så vælger du AC (Lupo), men vil du gerne have lidt mere show-off, så vælger du DC (V8). Og så har en elmotor faktisk et rimeligt stabilt Moment hele vejen op i omdrejninger..... jeg ved ikke hvor du har din viden fra men helt korrekt er det ikke.

Jeg har en fortid indenfor branchen, idet jeg har været ansat i det konkursramte AFUTURE EV i sakskøbing. Håber at jeg igang bliver en del af branchen, da jeg og tidligere teknisk chef i AFUTURE går med planerne om at fortsætte i eget selskab (EVTech.dk), med udvikling af komponenter til branchen. Men al begyndelse er som bekendt svær....

For at underbygge min påstand så vil jeg nævne AFUTURE EV´s Nissan Qashqai , som lige nu er på vej jorden rundt. Billen har kørt paceret Rusland, kørt igennem kina, krydset igennem GOBI-ørkenen i stegende hede og forceret snemassene i USA og er nu vendt tilbage til Europa, for at afslutte turen. Så jo det kan lade sig gøre.

Og Qashqaien er med Lithium-ion batterier, som kan være lidt tricky under ladning (hvis BMS ikke fungerer korrekt), hvilket vi i AFUTURE fandt ud af på den absolut kedeligste måde....

I Qashqaien lå vores egen udviklede AC motor, som fint trækker en tung bil som qashqaien, Tophastigheden begrænset til 130 km/t og hverken specielt hurtig eller langsom i optræk. Men igennen det er et spørgsmål om hvad styringen begrænses til at give ud af ampere.

Hvis du nogensinde har leget med elmotorer (DC) (f.eks. racerbane) så ved du også at du kan hive uforholdsmæssigt mange kræfter ud af sådan en lille fætter. Tag en 12 V DC motor (der med 12 volt kan køre stort set evigt)og smid 24 eller 48 volt i den istedet, Det er ikke sikkert motoren overlever, men i et kort stykke tid vil dens ydelse være enorm..... Så er det bare at finde den gyldne mellemvej for hvor megte strøm/spænding du kan smide i en motor afhængigt af hvor meget og hvor længe den skal kunne.. Ikke ulig en almindelig brænstof-motor, den er også designet til som minimum at kunne køre x antal km/timer.

Med venlig hilsen

Søren

Tilmeldt 16. May 10
Indlæg ialt: 871
Skrevet kl. 09:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Søren

Du fik lige sat det hele på plads, vi stiller spørgsmålene og du kommer med svareneWink

Preben

Ps isoleringen er der styr på!

Fra Tåstrup
Tilmeldt 12. Aug 10
Indlæg ialt: 64
Skrevet kl. 12:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Søren Møn:
TIL MIKKEL: Jeg giver dig ret, elbilen er kommet for at blive og udviklingen går stærkt. Jeg vil ikke gætte på antal og årstal, men de kommer.

Ved ikke helt om den er kommet for at blive, syntes selv EL biler er vejen frem, men hvis man ser lidt på hvad fabrikkerne er i gang med at udvikle så er jeg ikke helt sikker på hvilken vej det ville gå.

Toyota er ved at udvikle en bil som køre på vand, og ved de har lavet de første prototyper, VW har lavet en bil som køre 100 km på en liter, Franskmændene er også ved at lave en bil som køre på vand.

Og pt er fabrikkernes største udforeding batterierne og deres størrelse, da det slet ikke er atrativt at have en bil som kun kan køre 300-400 km på et batteri.

Danmark er jo som sagt et lille land, og et lille marked, og derfor også et test marked for fremtidens bil marked. Der imod er Kina et stort marked da der sidste år bliv solgt 200.000 Audi'er hvilke er mere end hvad der bliv i solgt i hele DK Samlet.

Side 4 ud af 5 (47 indlæg)