Hej Alle.
For det første så er denne debat ved at fjerne sig meget langt fra det oprindelige indlæg, der handlede om import af kinesisk elbil. Selvfølgelig kan kineserne lave biler, -og de bliver bedre og bedre til det. Jeg har selv/rørt/kørt og set på en af de kinesiske biler. Og jo det var ikke en mercedes, men altså ikke ubrugelig. aktisk var jeg nok lidt overrasket over bilen. De mangler dog lidt i forhold til rustbeskyttelse til skandinaviske forhold.
Jeg vil gerne minde om, da japanerne kom (datsun og toyota). Dengang var der mange der ikke mente at disse kunne sælges i DK. Hvor langt nåede de ikke ?
Skal jeg nævne skoda 105 også ? Noget af det værste der nogensinde er solgt i DK, men skoda har ligesom toyota og nissan vokset sig store. og kom nu ikke med påstanden om at "Nu er skoda jo også en VW". Hvis vi er lidt grove kan vi jo sige at nu går det den anden vej og et hæderkronet mærke som VOLVO er altså nu en kineserbil !
TIL MIKKEL: Jeg giver dig ret, elbilen er kommet for at blive og udviklingen går stærkt. Jeg vil ikke gætte på antal og årstal, men de kommer.
TIL PREBEN: Som så menge andre super gode opfindelser, så nævner du selv et af problemerne med den epokegørende opfindelse. ISOLERINGEN. så der er stadigt et stykke vej. Iøvrigt så findes der masser af gode og mindre gode måder at skabe energi på, det er bare ikke alt der er økonomisk rentabelt at etablere og lur mig om ikke der også er lidt problemer med Jørgen Bak´s opfindelse.
TIL KENNETH: Ej, nu må du vist lige vågne op: Du kommer nok lige til at opfriske din el-bils-lærdom..... For ikke så mange år siden var der INGEN (eller ihvertfald meget få) der troede at DIESEL bilen ville finde indpas i den brede befolknings smag, -sådan et larmende og bankende køretøj ? Nej det bliver aldrig en succes ????
Batteriteknologi: som alt andet så sker der altså en udvikling eller opdatering af allerede eksisterende teknologier. Lithium batterier findes i flere forskellige typer, nogen mere sikre eller stabile end andre. Ang. temperatur område: Ved normalt/dagligt brug så er problemet med kulde begrænset til de yderste celler i en batteripakke, da batterierne ved brug selv udvikler varme. at holde temperaturen oppe i yderkanten af batterierne kan nemt lade sig gøre ved at tilføre varme OG omvendt kan temperaturen holdes nede ved køling. I Tesla´en er batterierne vædskekølet (så vidt jeg husker). angående rækkevidde så er det jo et spørgsmål om dels forbrug og lagerkapacitet, og så chaufføren.. Hvis du køber en Lupo 3L og tror at du kan køre 100 km pr. liter diesel uanset hvordan du kører, så bliver du hurtigt meget klogere..... eller endnu bedre en kæmpe stor V8 bil. kører du meget meget pænt går den måske 7-8 km pr liter, men kører du friskt til kan du nok få den ned på 2,5-3 km pr. liter.
Ang. DC kontra AC, så er du vist bagud.... jeg tror de fleste elbiler bliver med AC motorer. igen vil jeg trække en sammemligning til Lupo3L og V8. Hvis du vil køre økonomisk og langt, så vælger du AC (Lupo), men vil du gerne have lidt mere show-off, så vælger du DC (V8). Og så har en elmotor faktisk et rimeligt stabilt Moment hele vejen op i omdrejninger..... jeg ved ikke hvor du har din viden fra men helt korrekt er det ikke.
Jeg har en fortid indenfor branchen, idet jeg har været ansat i det konkursramte AFUTURE EV i sakskøbing. Håber at jeg igang bliver en del af branchen, da jeg og tidligere teknisk chef i AFUTURE går med planerne om at fortsætte i eget selskab (EVTech.dk), med udvikling af komponenter til branchen. Men al begyndelse er som bekendt svær....
For at underbygge min påstand så vil jeg nævne AFUTURE EV´s Nissan Qashqai , som lige nu er på vej jorden rundt. Billen har kørt paceret Rusland, kørt igennem kina, krydset igennem GOBI-ørkenen i stegende hede og forceret snemassene i USA og er nu vendt tilbage til Europa, for at afslutte turen. Så jo det kan lade sig gøre.
Og Qashqaien er med Lithium-ion batterier, som kan være lidt tricky under ladning (hvis BMS ikke fungerer korrekt), hvilket vi i AFUTURE fandt ud af på den absolut kedeligste måde....
I Qashqaien lå vores egen udviklede AC motor, som fint trækker en tung bil som qashqaien, Tophastigheden begrænset til 130 km/t og hverken specielt hurtig eller langsom i optræk. Men igennen det er et spørgsmål om hvad styringen begrænses til at give ud af ampere.
Hvis du nogensinde har leget med elmotorer (DC) (f.eks. racerbane) så ved du også at du kan hive uforholdsmæssigt mange kræfter ud af sådan en lille fætter. Tag en 12 V DC motor (der med 12 volt kan køre stort set evigt)og smid 24 eller 48 volt i den istedet, Det er ikke sikkert motoren overlever, men i et kort stykke tid vil dens ydelse være enorm..... Så er det bare at finde den gyldne mellemvej for hvor megte strøm/spænding du kan smide i en motor afhængigt af hvor meget og hvor længe den skal kunne.. Ikke ulig en almindelig brænstof-motor, den er også designet til som minimum at kunne køre x antal km/timer.
Med venlig hilsen
Søren