Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Elbil og dens fremtidsmuliged i Danmark

Side 5 ud af 5 (47 indlæg)
Fra Møn (Sydsjælland)
Tilmeldt 20. Feb 11
Indlæg ialt: 274
Skrevet kl. 12:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Ved ikke om jeg kommer med svarene til jeres spørgsmål, men kommer bare med mine kommentarer.

Og en bil der kan køre på vand er egentligt ikke noget nyt. Du kan få strøm ud af vand! det amerikanske forsvar har brugt metal-air batterier de sidste 40-50 år. Jeg tror med sikkerhed at vi højst sandsynligt indenfor kort tid ser en bil der kan køre 1000 km baseret på dels lithium og dels metal-air batterier. så mulighederne er der.

Alternativt kan vi jo så krydre debatten med det faktum at en bil kunne drives af a-kraft i form af en minireaktor, den vil stort set kunne køre en hel menneskealder. Dette sagt for stille tingene lidt i perspektiv. Ingen teknologier uden en eller anden form for problemer.

men lad os se hvad fremtiden bringer. størstedelen af bilisterne er egentligt fuldstændigt ligeglade med hvordan bilen virker og hvad den kører på, -bare det virker. tilbage er så en lille skare mennesker som os der har en holdning for eller imod.

Jeg er for, men der er lidt vej endnu før vi kun ser elbiler, eller brintbiler, eller solbiler, eller ??????? mulighederne er mange og på et tidspunkt vinder den ene eller den anden teknologi over den anden i effektivitet, økonomi, sikkerhed eller slet og ret forbrugernes valg. Bare tænk tilbage på dengang VHS vandt slaget over BETA, den ene teknologi var ikke meget anderledes end den anden, men der blev bare solgt flest VHS maskiner, så i sidste ende er det forbrugerne der valgte standarden.

Hilsen Søren

Fra Tåstrup
Tilmeldt 12. Aug 10
Indlæg ialt: 64
Skrevet kl. 14:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Søren Møn:
Jeg er for, men der er lidt vej endnu før vi kun ser elbiler, eller brintbiler, eller solbiler, eller ??????? mulighederne er mange og på et tidspunkt vinder den ene eller den anden teknologi over den anden i effektivitet, økonomi, sikkerhed eller slet og ret forbrugernes valg. Bare tænk tilbage på dengang VHS vandt slaget over BETA, den ene teknologi var ikke meget anderledes end den anden, men der blev bare solgt flest VHS maskiner, så i sidste ende er det forbrugerne der valgte standarden

Kan kun give dig ret i at det er forbrugerne som sætter standarden, men vil lige vende tilbage til mit udgangs punkt, så er det ikke de danske forbrugere som vælger i sidste ende, derimod et samlet kompleks af forbrugere, fabrikkerne samt lovgivningen, som kommer til at spille en stor rolle, for det skal lige siges at ikke alle er lige glade for batterierne som der skal i billerne da det er miljøgiftigt affald.

Derfor er fabrikkerne hele tiden på jagt efter det der er bedre end det der er på markedet pt. Og for at vende tilbage til det med at danmark er testmarked for elbils markedet, er det jo en god strategi at teste markedet og opbygningen af service stationer i et lille begrænset markedet, istedet for at gøre det i f.eks Frankrig.

Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 14:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jan K. Elbil er da en god ting, til en del opgaver, en suv er også et godt værktøj, til forskellige opgaver. 

Selv har jeg engang haft en miniel, egentlig var den ganske god.

min kommentar til dit projekt er følgende

1 En elbil er helt fin og praktisk til mange ting, selv kigger jeg også lidt på markedet, elbilen kan let og lydløst transportere en rundt i byen, på indkøb og så videre. Den kan ikke levere kraftig ydelse, flytte store trailere, med hest eller lignende.

2 en suv er et rigtigt godt arbejdsværktøj til entrepenører med store maskintrailere hestefolk som skal til steæne eller til vejhjælp. Det er mig udmærket bekendt at mange suv er kører rundt i centrum af de størrer byer og aldrig forlader asfalten, det tror jeg skyldes to ting dels at en del mennesker syntes det er smart med en rå bil, tænk bare på Kænguru gitre på suverne gode i australsk ørken eller i en safaripark, men rene henrettelsesværktøjer i byerne.

Altså en elbil som er let og lydløs, til fornuftig bykørsel for miljøbevidste familier, --- kombineret med et stort råt uøkonomisk suv koncept til de "brianer" som vil se rå og larmende ud i byen, og som ikke kan trække en trailer.

Et meget relevant spørgsmål kunne være hvor langt kan den køre på en opladning med 1500kg lukket trailer på krogen og 80 kmt? Mit umiddelbare gæt vil være 20-30 km envidere må du være klar over at du pr 1 januar risikerer den almindelige afgift for personmotorkøretøjer, det vil mere end fordoble prisen. Hvis afgiften for en benzindrevet bil var sim den du skal give kunne du køre på gaden med en chervolet spark for under 50.000

 Om tiden er moden til et ukendt kinesisk mærke? hvorfor ikke det er nok mere mangel på tillid til en ukendt importør t      

Fra Tåstrup
Tilmeldt 12. Aug 10
Indlæg ialt: 64
Skrevet kl. 14:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Kenneth:

Mikkel deMib Svendsen:
Din lidt uvirkelige kritik af el-biler har du vist ikke den store opbakning til. Om du kan lide det eller ej investeres der enorme summer for tiden i netop el-bils teknologi og der sælges flere og flere el-biler - selv af de tidlige modeller.

Hej Mikkel

Og alligevel vurderer man at der ikke vil være flere end 80.000 elbiler i DK inden år 2015.

/Kenneth

Det er da også en meget god markedsandel.

Der bliv i 2010 solgt 153.851 personbiler og der er da kun 4 år til 2015, så syntes da at det ser fornuftigt ud i en markedstingandel.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Carsten Nielsen:

Det er da også en meget god markedsandel.

Der bliv i 2010 solgt 153.851 personbiler og der er da kun 4 år til 2015, så syntes da at det ser fornuftigt ud i en markedstingandel.

Og der er idag ca 2 millioner biler indregistret i DK.

Søren Møn

Sorry, giver dig ret i at det er AC motorer der bliver brugt idag. Min fejl. Men det giver så også mere mening. Og kan se at de kører op til en 13000 om/m, så det er noget af nogle lejer der sidder i sådan en. Er også nogle år siden at jeg har arbejdet med elteknik. Embarrassed

Og det med at give batterierne varme, og køling, er igen en energi udgift som man skal koste. Og som tapper af batterierne.
Samt at den varme som batterierne udvikler, netop er energi tab.

Jeg mener ikke at lithium batterier, er det optimale valg, men det er et miljørigtigt valg. Da det meste i det kan genbruges. Men problemet er at for at komme op på de ydelser så skal man have nogle batterier af ordentlig kvalitet, det vil sige at de skal være rimelige rene i materialerne, og det stiller storer og dyrer krav til dem. Alle kender jo til de billige genopladlige batterier som man kan købe, der kun holder til et par opladninger, og som efter første opladning gået kraftigt ned i kapacitet.

Men tiden må vise, hvad der sker. Jeg mener stadig ikke at batterierne er optimale til det formål, til en computer eller en mobil, ideel men ikke steder hvor der stilles krav til ydelse.

For man kan jo smidde en fed motor, som teslaen i en bil, og så få nogle billige kina batterier, som ikke kan levere ydelsen, så er det jo ligemeget med den motor.

Men hvad fremtiden vil bringe, er et stort spørgsmål. Om det bliver ethanol eller om det bliver El, eller noget tredje er et stort sprørgsmål. Men med elbilers teknologiske egenskaber og formåen, så er det ikke andet end en meget, meget dyr drøm.

/Kenneth

Fra helsingborg
Tilmeldt 21. Nov 05
Indlæg ialt: 395
Fra  handyman-kompagniet Skrevet kl. 10:37
Hvor mange stjerner giver du? :

hej  (til den gode debat).

Det er lige en faktor som spiller ind Alt kan ikke klares med tekniske betragtninger,

Vores egen magelighed. Vi har jo vænnet os til et teknisk niveau mht til bilen, og den er høj. Vi betaler et kraftigt beløb for at anskaffe den.

Er der nogen der tror, at der ud over ildsjælene, vil være en eneste som skifter BMW´en eller Audien ud med et eksperimentkøretøj, og så for egen regning.

Uanset hvordan og hvor hurtigt der produktudvikles på elbilerne skal der nogen førstegenerations biler på markedet, Man må så påregne at en sådan kan blive teknologisk forældet i løbet af måske bare tre år.

Den frihed og luksus vi har vænnet os til når det drejer sig om bilen giver vi ikke lige slip på for så at kaste os ud i selvfinancierede eksperimenter.

FDM udtaler i dag:

- At have bil handler om frihed, og den er begrænset af elbilens rækkevidde. Der går tid, før batteriskiftet er landsdækkende, og man skal ikke køre på kryds og tværs, hvis man vil nå fra ladestation til ladestation. Desuden er man bundet til kun at køre i Danmark, siger chefkonsulent i FDM, Torben Lund Kudsk, til jp.dk. 

Det bliver efter min mening forbrugeren der bliver den største "forsinkelse", og det tror pokker for hvem har råd til at smide en kvart mill på dette udviklingsalter plus man i forløbet skal bombes 100 år tilbage i bevægelsesfrihed.

Jeg kunne se fornuften i at der indføres samme afgiftspolitik for hybridbilen som for den rene elbil. (En lille diesel hjælpemotor til produktion af ladestrøm.)

På den måde ville der komme det nødvendige antal køretøjer på gaden, som kunne danne grundlag for poduktudviklingen på el-siden, motor og batterier.

Jeg men hel klart at hybriden i en overgangspriode på nogle år skulle betragtes som en ren elbil afgiftsmæssigt. Det ville være en fornuftig platform.

mvh sören

Fra Ludvigsen
Tilmeldt 25. Oct 09
Indlæg ialt: 373
Fra  LudvigsenPatent LudvigsenPatent - Vi beskytter din OPFINDELSE Skrevet kl. 22:25
Hvor mange stjerner giver du? :

"verdenspatent i 49 lande" - det kan nu højst være et tilsvarende patent i 49 lande, og hvor disse evt patenter hidrører fra den samme patentansøgnings prioritetsdato - eller fra den samme PCT patent ansøgning, som i øvrigt i sig selv ikke kan føre til et verdenspatent..

"verdenspatentet i de 49 lande" hidrører nok fra en PCT patent ansøgning, også kaldet en international patentansøgning, som er videreført i 49 lande, og/eller til en række lande via en europæisk patentansøgning.

En såkaldt familiestatus kan afgøre hvorledes sådanne patenter er relateret til hinanden.

Side 5 ud af 5 (47 indlæg)