Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvilket kamera til indendørs brug uden brug af blitz?

Side 3 ud af 5 (43 indlæg)
Tilmeldt 2. Jul 08
Indlæg ialt: 2813
Skrevet kl. 18:39
Hvor mange stjerner giver du? :
D5100 skulle have samme sensor som den noget dyere d7000. D7000 skulle kunne tage billeder under dårlige lysforhold. Så det må D5100 ogsåå kunne gøre.
Altså skulle den være go indendørs til brug uden blitz.

Håber at nogen af fotograferne retter mig hvis jeg tager fejl :-)
Fra København Ø
Tilmeldt 10. Jan 09
Indlæg ialt: 519
Skrevet kl. 20:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Anders S:
D5100 skulle have samme sensor som den noget dyere d7000. D7000 skulle kunne tage billeder under dårlige lysforhold. Så det må D5100 ogsåå kunne gøre.
Altså skulle den være go indendørs til brug uden blitz.

Det er fuldstændig korrekt......men,men,men.....

I et normalt rum oplyst med dagslys vil det typisk kræve ISO 800 og blænde F2.8 for et få en acceptabel lukkertid til håndholdt kamera. Det er fint til portrætbilleder, men vil ikke give den dybdeskarphed, der kendetegner professionelle arkitektur-billeder (her indendørs arkitektur/indretning). For at få den nødvendige dybdeskarphed, vil man typisk bruge F11-F22, hvilket giver uacceptabelt lave lukkertider til håndholdt kamera - selv med høj ISO og billedstabilisering.

Derudover er man afhængig af, at det skal være ret lyst udenfor. Om vinteren og på en tung regnvejrsdag, vil man være afhængig af det kunstige lys indendørs. Det kræver oftest en endnu højere ISO og dermed giver det mere støj.

Nannas interiør-biller og produktbilleder i almindelighed kræver generelt en helt anden indstilling og anvendelse af kameraet, end den inbyggede automatik er konstrueret til. Det er en medvirkende årsag til, at så mange produkt- og præsentationsbilleder er af en tvivlsom kvalitet - og dermed ikke præsenterer iværksætteren på den bedst mulige måde. Det koster i omsætningen!

Den allervigtigste årsag til middelmådige billeder er dog nok manglende viden om lys. 

Selv de billigste spejlreflekskameraer er i dag så gode, at de ikke behøver at sætte begrænsninger i den tekniske kvalitet af ens "præsentationsbilleder". De skal bare bruges rigtigt og i rigtige lysSmile 

SmileCarsten

 

 

Fotograf Carsten Olsen - Bryllupsfotograf og portrætfotograf i København og omegn.

Fra 8000 Århus C
Tilmeldt 5. Jun 08
Indlæg ialt: 250
Skrevet kl. 22:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Endnu engang tak for dine gode råd Carsten. Kunne godt bruge lidt oplæring hos en som dig en dag......

:-)Nanna

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Det ku' jeg også!

Jeg studsede over det, Carsten sagde om dybden med et 1.8 objektiv. Det ku' være interessant at vide mere om.

Fra København Ø
Tilmeldt 10. Jan 09
Indlæg ialt: 519
Skrevet kl. 07:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Poul Madsen:
Jeg studsede over det, Carsten sagde om dybden med et 1.8 objektiv. Det ku' være interessant at vide mere om.

Prøv at google "Depth of field" eller "dybdeskarphed".

Den bedste og grundigste forklaring er helt klart wikipedias. Man behøver dog heldigvis ikke forstå matematikken for at forstå konsekvenserneSmile

Jeg har ofte brugt  Dofmasters tool til at sikre mig, at give mig et fingerpej om valg af blænde.

SmileCarsten

PS. Nanna, jeg følger op på den med oplæring senere.

Fotograf Carsten Olsen - Bryllupsfotograf og portrætfotograf i København og omegn.

Fra 8000 Århus C
Tilmeldt 5. Jun 08
Indlæg ialt: 250
Skrevet kl. 13:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Fotograf Carsten Olsen:
PS. Nanna, jeg følger op på den med oplæring senere.

Ser frem til din opfølgning:-)

Nu vil jeg ud at kigge på kamera. Håber jeg kommer hjem med et, eller er blevet mere afklaret.

:-)Nanna

Tilmeldt 30. Oct 08
Indlæg ialt: 1023
Fra  Juul-s media Skrevet kl. 13:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra København Ø
Tilmeldt 10. Jan 09
Indlæg ialt: 519
Skrevet kl. 18:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Juul,

Godt du bringer dem på banen.

Jeg har netop i den forløbne uge både checket specs og haft et af de små Sony Nex kameraer i hånden. Rent billedkvalitetsmæssigt kan er de fuldt ud lige så brugbare som spejlreflekskameraer med APS-C sensor (da de bla. også har APS-C sensor).

Man får nok lidt flere features for sine penge ved et spejlreflekskamera, men man får tilgengæld også en stor klods, som ikke kan ligge i en jakkelomme.

Jeg kunne selv finde på at købe sådan et som scouting og tag-altid-med-kamera.

SmileCarsten

 

Fotograf Carsten Olsen - Bryllupsfotograf og portrætfotograf i København og omegn.

Fra 8000 Århus C
Tilmeldt 5. Jun 08
Indlæg ialt: 250
Skrevet kl. 21:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Fotograf Carsten Olsen:

Prøv at google "Depth of field" eller "dybdeskarphed".

Den bedste og grundigste forklaring er helt klart wikipedias. Man behøver dog heldigvis ikke forstå matematikken for at forstå konsekvenserneSmile

Nej, jeg vil ikke Google det eller andet - jeg vil have noget "hands on", altså se det i praksis, ikke bare teoretisk.

Jeg undrer mig bare, for da jeg var technical supporter hos Nikon lærte vi netop, at en stor åbning (= lysfølsomhed) gav bedre dybde-skarphed, mens et stort F, fx F22, gav en kort distance med skarphed. Så jeg blev bare forvirret over det, du sagde.

 

Side 3 ud af 5 (43 indlæg)