Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvilket kamera til indendørs brug uden brug af blitz?

Side 4 ud af 5 (43 indlæg)
Fra København Ø
Tilmeldt 10. Jan 09
Indlæg ialt: 519
Skrevet kl. 21:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Poul Madsen:
Jeg undrer mig bare, for da jeg var technical supporter hos Nikon lærte vi netop, at en stor åbning (= lysfølsomhed) gav bedre dybde-skarphed, mens et stort F, fx F22, gav en kort distance med skarphed. Så jeg blev bare forvirret over det, du sagde.

Se her er en meget god grund til at købe Canon frem for Nikon, for det er altså noget sludder du har fra NikonSmile

Stort F = Stor dybdeskarphed = mindre lys på film = skarphedsproblemer pga. diffraktion

Lille F = Lille dybdeskaphed = meget lys på film = Skarphedproblemer pga stor effektiv linsediameter

Mellem F (8 - 11) = mellem lys på film = super skarpt billede = kedeligt billedeSmile

OK, den sidste med kedeligt billede er nok lidt for generalistisk...

SmileCarsten

 

Fotograf Carsten Olsen - Bryllupsfotograf og portrætfotograf i København og omegn.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Nanna, hvad er forskellen på Feng Shui og Neo Feng Shui?

Handler Neo Feng Shui udelukkende om rum-indretning?

Fra København Ø
Tilmeldt 10. Jan 09
Indlæg ialt: 519
Skrevet kl. 10:13
Hvor mange stjerner giver du? :

NannaP:

Kan dog læse, at det ikke er sikkert at gå rundt med stativet, mens kameraet er sat på. Dette ville være en kæmpe fordel for mig, hvis det kunne, da jeg ofte går rundt og tager mange billeder i forbindelse med mine indretningsopgaver.

Det er måske aldrig en god idé at gå rundt med sit stativ, mens kameraet sidder på????

Hvor har du læst det henne - kan du poste et link?

Jeg smider snildt mit 3,5 kg tunge og dyre professionelle kamera på et stativ og vader rundt med det, og det er der mange andre, der også gør. Jeg er dog altid meget omhyggelig med at checke, om det er spændt ordentligt fast.

Jeg ville nok ikke gøre det med et billigt plastik-stativ under 500 kr. Dem bør man nu holde sig fra under alle omstændigheder, hvis man skal tage billeder til forretningsmæssig brug. Se evt. Thom Hogans artikel om køb af stativ. Den er noget firkantet og provokerende, men han har nogle gode pointer.

SmileCarsten

 

Fotograf Carsten Olsen - Bryllupsfotograf og portrætfotograf i København og omegn.

Fra 8000 Århus C
Tilmeldt 5. Jun 08
Indlæg ialt: 250
Skrevet kl. 10:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Poul Madsen:

Nanna, hvad er forskellen på Feng Shui og Neo Feng Shui?

Handler Neo Feng Shui udelukkende om rum-indretning?

Hej Poul.

Forskellen er "Neo" (ny). Neo Feng Shui er en nyere udgave af Feng Shui.  Man kan vel sige at alle de "overtroiske" lag er skrællet af og at jeg arbejder med de helt basale teorier omkring farver og deres kvaliteter, belysning og placering af møbler. Der er stadig en rød tråd til den gamle kinesiske visdom Feng Shui, men den måde jeg arbejder er mere tilpasset den tid vi lever i i dag.

 

Du kan læse lidt mere om det på min hjemmeside:-)

Nanna

 

Fra 8000 Århus C
Tilmeldt 5. Jun 08
Indlæg ialt: 250
Skrevet kl. 10:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Fotograf Carsten Olsen:
Hvor har du læst det henne - kan du poste et link?

 

Hej Carsten....jeg kan helt ærligt ikke huske hvor jeg læste det henne. Har simpelthen læst så meget om kameraer, objektiver og stativer de sidste dage.

Jeg skal helt sikkert have et godt stativ, så det skal findes nu. Overvejer at finde det på Ebay.

:-)Nanna

Tilmeldt 3. Jul 09
Indlæg ialt: 507
Skrevet kl. 10:52
Hvor mange stjerner giver du? :

madsdf:
Der er ikke kameraet i dette tilfælde der har betydning om du kan tage billeder uden blitz men objektivet, jeg tror det kommer til at blive svært at får det hele for 4000-5000kr.


Dette er ikke helt rigtigt. Vælger du et kamerahus som kan fotografer med høj iso værdi uden støj, er der større chance for at dine indendørs billeder bliver gode.

Men ja, objektivet er langt vigtige og for at tage billeder under dårlige lys forhold skal du ned i en lav blænde. 

Tilmeldt 3. Jul 09
Indlæg ialt: 507
Skrevet kl. 10:52
Hvor mange stjerner giver du? :

madsdf:
Der er ikke kameraet i dette tilfælde der har betydning om du kan tage billeder uden blitz men objektivet, jeg tror det kommer til at blive svært at får det hele for 4000-5000kr.


Dette er ikke helt rigtigt. Vælger du et kamerahus som kan fotografer med høj iso værdi uden støj, er der større chance for at dine indendørs billeder bliver gode.

Men ja, objektivet er langt vigtige og for at tage billeder under dårlige lys forhold skal du ned i en lav blænde. 

Fra Havdrup
Tilmeldt 8. Aug 08
Indlæg ialt: 1305
Fra  Blücher Media Skrevet kl. 11:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Nå, så vil jeg også blande mig lidt.

Om det bliver et Canon eller et Nikon må være en smagssag - begge producenter laver rigtig gode kameraer. Ønsker du med tiden at udvide med tilbehør til dit kamera, ville jeg til enhver tid anbefale et af de to nævnte mærker. Mængden af tilbehør, mængden af brugtudstyr i omløb, samt priserne på tilbehøret er ofte bedre på lige netop de to mærker. Skal man derimod holde sig til sit kitobjektiv, kan man sagtens vælge et Sony, Pentax eller lignende kamera (og bare lige så vi alle er med, så vil et stativ kunne bruges på alle mærker, da det ikke er tilbehør der knytter sig til et bestemt produkt)

MEGET firkantet set, er det er sku' lidt som Cola (og jeg hader nu ellers den drik, men lad det ligge). Der er 2 producenter: Pepsi og Coca Cola. Harboe, Jolly og alle de tyske mærker er bare ikke til at sammenligne med.

Havde budgettet været lidt større, havde jeg holdt på et EOS 7D + det omtalte Tokina objektiv, det er sku' lækre sager! Mindre skulle dog også kunne gøre det. Vær opmærksom kvaliteten ved høj ISO (på 450D er den fastlåst på 1600 + at den kommer med et rigtigt dårligt output, men det skulle undre mig at Canon ikke har fixet det, nu hvor der både er udkommet 600D + 550D)

/ Emil

 

Fra København Ø
Tilmeldt 10. Jan 09
Indlæg ialt: 519
Skrevet kl. 10:10
Hvor mange stjerner giver du? :

NannaP:
Kunne godt bruge lidt oplæring hos en som dig en dag......

Den her tråd gav mig anledning til langt om længe at få lavet et indlæg omkring rådgivning i fotografering - samt lidt om mine erfaringer fra de mange henvendelser omkring produktfotografering.

Se denne tråd: http://www.amino.dk/forums/t/121865.aspx?#815853

Det er et emne, der interesserer mig - ikke mindst fordi jeg har talt med så mange frustrerede webshop-ejere.

SmileCarsten

Fotograf Carsten Olsen - Bryllupsfotograf og portrætfotograf i København og omegn.

Fra 8000 Århus C
Tilmeldt 5. Jun 08
Indlæg ialt: 250
Skrevet kl. 10:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Sidste nyt!!!

Så er det nye kamera bestilt. Det endte med et Canon EOS 550D. Tak for alle jeres input i denne tråd. Jeg glæder mig så meget til endelig at komme til at lege lidt med blænde, ISO, åbningstider, stativer, objektiver, kompositioner mm.

Var på Krimimesse i Horsens i går (hilste lige på Jussi Adler Olsen, Elsebeth Egholm og Jean-Christophe Grangé m.fl) Der var mange journalister og fotografer og spottede rigtig, rigtig mange Canon-kameraer.

Senere gik turen i biffen og hvad dukkede op flere gange på det store lærred i løbet af filmen......et Canon EOS 550D:-)))

Nu skal jeg have overbevist mig selv om, at der også skal bruges 1.000-2.000 kr. på et stativ.

Får helt sikkert også brug for et (mindre) vidvinkel objektiv til mine indretningsbilleder. Er der mon nogen der kan give lidt input til det også???

:-) Nanna

Side 4 ud af 5 (43 indlæg)