Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføringspligt og regnskabsprogram

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 26. May 11
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 16:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg driver et lille konsulentfirma med en omsætning mellem 50.000 og 100.000 kr årligt.

Jeg har diskuteret med flere af min venner ang, hvorvidt, det er lovligt/tilladt at bogføre i excel? Skal det være muligt, at kunne se ændringer for SKAT, så de kan kontrollere om der fifles med tallene, eller hvad man nu kalder det?

Hvis ja, man må gerne bogføre i excel, skal man så debitere og kreditere, eller er det nok at man skaber overblik og viser indtægter og udgifter samt hvordan moms beregnes og afregnes.

På forhånd tusind tak.

Mvh.

Michael

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 00:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 00:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin E. Jensen:

Det er i orden at anvende Excel.

Læs evt. Bogføringslovens kapitel 4 (og gerne hele loven):
https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=27298#K4

Jeg vil anbefale dig at anvende debet og kredit, da du ellers næsten med sikkerhed får lavet et regnskab, som ikke er korrekt, og som ikke overholder de ovenfor beskrevne krav.

 

Lige præcisYes

Bemærk venligst § 7 stk. 2 og stk. 3 samt §8, som jeg erfaringsmæssigt opfatter er de bestemmelser, der oftest bliver overtrådt.

I princippet kan man ikke bare tage en håndfuld bilag og begynden en bogføring. Herudover forekommer det ligeledes ofte, at der i regnskaber forefindes poster som ikke kan opløses til de originale bilag.

Jeg er også enig i, at det er nødvendig med debet og kredit bogføring af hensyn til afstemningen til de likvide beholdninger.

Endelige er § 7 stk. 1 kasseregnskab/kasseopgørelse som bør iagttages meget nøje og efterleves.

Tonny

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 01:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis jeg var dig ville jeg købe summasummarum og sætte en bogholder til at komme en gang om måneden eller hver anden månede og bogføre for dig ... hvis du sørger for at gemme dine bilag i kronologisk rækkefølge og ikke lave sjove overførsler på din bankkonto, så kan der nåes meget på en time.

Personligt er jeg så stort et rodehovede at jeg er nødt til at have min revisor til at hitte hoved og hale i hvad fa<biip> jeg har haft gang i for at sikre mig at jeg ikke gør noget forkert :) Men nu er min målsætning lidt højere end 100k/år, og jeg mener ikke der er grund til at skyde over målet. Men bruger du en tusse hver anden måned på en bogholder sparer du minimum den dobbelte tid af hvad han bruger, dvs selv om din timeløn er den halve af bogholderens så kan det betale sig for dig :)

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)