Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Enkeltmandsvirksomhed til ApS

Side 1 ud af 3 (25 indlæg)
Fra Aarhus
Tilmeldt 3. Aug 07
Indlæg ialt: 706
Fra  DENNI INVEST & CONSULT Skrevet kl. 14:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

 

Jeg har en række spørgsmål i forbindelse med overvejelser i forbindelse med omdannelse fra enkeltmandsvirksomhed til ApS.

Jeg har igennem to år drevet min enkeltmandsvirksomhed IT Denni og inden året er omme ender jeg på en omsætning på 120 tkr. I forbindelse med jeg stadigvæk læser på universitet vil jeg gerne holde resultatet af min virksomheden uden for min personlig beskatning ved mindre jeg laver en lønudbetaling. I forhold til at holde mig under mit fribeløb har jeg foretaget frivillige indbetalinger på en ratepension de sidste 2 år.

Derfor vil jeg gerne overgå til selskabsform (ApS).

I virksomheden har jeg foretaget nogle private indskud og hævninger som jeg er med på, at  ikke har nogen betydning skattemæssigt, men mere er nogle balancer så man kan holde styr på hvor meget der er hævet og indskudt (mellemregning).

I virksomheden har jeg i sidste år anskaffet mig en bærbar computer som er betalt og afskrevet i samme år. Herudover er der ingen andre aktiver.

Hvordan står jeg stillet i forhold til skattefrivirksomhedsomdannelse? Kan læse mig frem til, at den faktisk ikke er så skattefri men mere en udskydelse af en skat såfremt man lukker eller sælger virksomheden.

Jeg har overvejet om man kan vælge at lukke min enkeltmandsvirksomhed helt ned og herefter oprette et ApS selskab uden noget som helst? Min opbyggede egenkapital i enkeltmandsvirksomheden kunne herefter indgå i selskabskapitalen.

Jeg er klar over det er nødvendigt, at have en revisor henover dette – og det er jeg også indstillet på, men kunne godt tænke mig, at få belyst mine spørgsmål inden jeg tager kontakt en revisor.

På forhånd tak

23-årige iværksætter. Cand. IT studerende og arbejder som IT-Konsulent i en virksomhed i Aarhus og hos LEGO. 

Fra Aarhus
Tilmeldt 20. May 09
Indlæg ialt: 1367
Fra  Market Extensions Styrpaavarmen Skrevet kl. 14:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg hopper med på den her, har lidt de samme spørgsmål - men vil godt nok være træt af at lukke for derefter at starte op igen. 

Hos www.bedrenaetter.dk sælger jeg alt til soveværelset. Skal du have en ny seng? 

Fra Aalborg
Tilmeldt 1. Oct 09
Indlæg ialt: 292
Skrevet kl. 15:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Likvidering af virksomheden udløser avancebeskatning, hvorfor du ikke blot kan tage dit oppebåret overskud og flytte skattefrit over i et ApS, medmindre omdannelsen sker i medfør af lov om skattefri virksomhedsomdannelse (VOL).

Ved at likvidere nu og senere oprette et ApS bliver du derfor beskattet.

Ved at omdanne din virksomhed i medfør af VOL, finder avancebeskatningen først sted når du likviderer dit ApS = udskydelse af skatten. Derfor er omdannelsen skattefri, men likvideringen (såvel nu som ved ApS) er som udgangspunkt ikke skattefri.

 

Du blander skattefri virksomhedsomdannelse sammen med beskatning ved ophør af virksomheder og selskaber.

 

 

Fra København
Tilmeldt 10. Oct 09
Indlæg ialt: 433
Skrevet kl. 15:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg vil anbefale at du læser de blogindlæg Advokat Jacob Tøjner har bidraget med her på Amino angående virksomhedsomdannelse.

De skulle kunne besvare nogle af dine spørgsmål, og måske stille andre :-))

Beklager at jeg ikke kan finde ud af at indsætte link til indlæggende, det må jeg se at få lært!!

Fra Taastrup
Tilmeldt 16. May 08
Indlæg ialt: 266
Skrevet kl. 15:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Denni,

Mht. din omdannelse nu så kan du måske vælge at gøre denne skattepligtig eftersom du ikke har et større salg end som så. Dette medfører godt nok en skat nu og ikke den dag anparterne i det omdannede selskab ophører. Rent kr. og øre kan det nogen gange være billigere at foretage omdannelsen skattepligtig fremfor skattefri. Dog er dette noget som du bør tale med din revisor om.

Er det pga. SU at du vil undgå den "hårde" beskatning og dermed risikere at skulle tilbagebetale SUen? Hvis dette er tilfældet kan du vælge at drive din virksomhed under virksomhedsordningen, hvor overskuddet du ikke hæver vil blive beskattet som virksomhedsindkomst (25%) og dermed ikke medregnes i din personlige indkomst som SUen også beregnes udfra.

Såfremt du ønsker hjælp til ovenstående skal du være velkommen til at kontakte os på mk@ksrevision.dk eller 42 22 49 32.

Mvh.

Morten

 

KS Regnskab ApS

www.ksrevision.dk

Fra Aarhus
Tilmeldt 3. Aug 07
Indlæg ialt: 706
Fra  DENNI INVEST & CONSULT Skrevet kl. 16:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Stiven,

Det jeg ikke er helt med på er, at jeg har jo betalt personlig skat af overskuddet af virksomheden. Er dette så ikke en dobbeltbeskatning? 

23-årige iværksætter. Cand. IT studerende og arbejder som IT-Konsulent i en virksomhed i Aarhus og hos LEGO. 

Fra Aarhus
Tilmeldt 3. Aug 07
Indlæg ialt: 706
Fra  DENNI INVEST & CONSULT Skrevet kl. 16:33
Hvor mange stjerner giver du? :

E. Mortensen:

Hej

Jeg vil anbefale at du læser de blogindlæg Advokat Jacob Tøjner har bidraget med her på Amino angående virksomhedsomdannelse.

De skulle kunne besvare nogle af dine spørgsmål, og måske stille andre :-))

Beklager at jeg ikke kan finde ud af at indsætte link til indlæggende, det må jeg se at få lært!!

Hej Mortensen,

Jeg har læst de ganske gode indlæg - de svarede dog ikke helt på mine spørgsmål :-) 

23-årige iværksætter. Cand. IT studerende og arbejder som IT-Konsulent i en virksomhed i Aarhus og hos LEGO. 

Fra Aarhus
Tilmeldt 3. Aug 07
Indlæg ialt: 706
Fra  DENNI INVEST & CONSULT Skrevet kl. 16:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Morten Kertész:

Hej Denni,

Mht. din omdannelse nu så kan du måske vælge at gøre denne skattepligtig eftersom du ikke har et større salg end som så. Dette medfører godt nok en skat nu og ikke den dag anparterne i det omdannede selskab ophører. Rent kr. og øre kan det nogen gange være billigere at foretage omdannelsen skattepligtig fremfor skattefri. Dog er dette noget som du bør tale med din revisor om.

Er det pga. SU at du vil undgå den "hårde" beskatning og dermed risikere at skulle tilbagebetale SUen? Hvis dette er tilfældet kan du vælge at drive din virksomhed under virksomhedsordningen, hvor overskuddet du ikke hæver vil blive beskattet som virksomhedsindkomst (25%) og dermed ikke medregnes i din personlige indkomst som SUen også beregnes udfra.

Såfremt du ønsker hjælp til ovenstående skal du være velkommen til at kontakte os på mk@ksrevision.dk eller 42 22 49 32.

Mvh.

Morten

 



Hej Morten,

Først og fremmeste skal du vist have tjekket din hjemmeside - den videreleder til en russisk hjemmeside som Google Chrome blokerer for.

Jeg har intet i mod at betale skat eller selskabsskat - jeg vil bare gerne beholde min SU. I virksomhedsordningen har jeg forstået at man ikke må lave løbende hævninger men først kan hæve sidst på året. Er dette ikke korrekt?  

23-årige iværksætter. Cand. IT studerende og arbejder som IT-Konsulent i en virksomhed i Aarhus og hos LEGO. 

Fra Taastrup
Tilmeldt 16. May 08
Indlæg ialt: 266
Skrevet kl. 16:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Denni,

Mange tak for det med vores hjemmeside. Har ikke selv prøvet den i Crome, men i exploren virker den fint nok.

Mgt. virksomhedsordningen så må du gerne løbende hæve også ligesom du sikkert gør nu. Det er bare når året er omme at værdien af de samlede hævninger / indskud gøres op i de samlede hævninger, og det af overskuddet du ikke har hævet bliver virksomhedsbeskattet.

Morten

KS Regnskab ApS

www.ksrevision.dk

Fra Aarhus
Tilmeldt 3. Aug 07
Indlæg ialt: 706
Fra  DENNI INVEST & CONSULT Skrevet kl. 16:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Morten Kertész:

Hej Denni,

Mange tak for det med vores hjemmeside. Har ikke selv prøvet den i Crome, men i exploren virker den fint nok.

Mgt. virksomhedsordningen så må du gerne løbende hæve også ligesom du sikkert gør nu. Det er bare når året er omme at værdien af de samlede hævninger / indskud gøres op i de samlede hævninger, og det af overskuddet du ikke har hævet bliver virksomhedsbeskattet.

Morten




Hej Morten,

Hvis den er OK i Explorer, bør du nok tjekke din computer for virus eller lign. :-)

Så det kunne faktisk være en fordel for mig, at overgå til VSO?

Den tanke jeg havde i forbindelse med et ApS var, at jeg kunne bruge hele mit fradrag til min SU (dvs. fuldt udbetalt SU) og så betale fuld skat af alt andet.

I VSO indgår hævningerne som en personlig indkomst eller kapital?

 

23-årige iværksætter. Cand. IT studerende og arbejder som IT-Konsulent i en virksomhed i Aarhus og hos LEGO. 

Side 1 ud af 3 (25 indlæg)