Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skoleopgave gerne repons og hjælp

Side 1 ud af 4 (34 indlæg)
Tilmeldt 26. Dec 05
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 12:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej mit navn er Benjamin.

Jeg har lige oprettet en bruger herinde, fordi det ser ud til at være et meget spændende og seriøst forum. Jeg går i 10. klasse og derfor er jeg i gang med at lave en obligatorisk selvvalgt opgave som skal handle om hvad man gerne vil være. Jeg vil gerne være iværksætter. Derfor skal jeg skrive om hvordan man bliver iværksætter og hvordan det er i dagligdagen osv. Jeg vil så hører om i ikke kunne give lidt respons på det jeg har lavet. Godt/dårligt og eventuelt hjælpe mig med nogle ting som i synes er relevante for emnet. Jeg har en afleveringsmappe som jeg skal aflevere men også et stykke papir med notater jeg skal have med når jeg fremlægger.
 
Afleveringsmappe: www.frip.dk/thebestdk/præsentation1.ppt
Notat papir: www.frip.dk/thebestdk/iværksætter.doc
Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 12:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg synes, du skal gennemtrawle www.startguiden.dk for al den viden du kan finde. Måske kan du finde yderligere materiale på www.virk.dk.
Hvis du behandler de mere følelsesmæssige sider af identiteten som iværksætter, er det nok her på amino, du finder det bedste materiale.  Du kan hive masser af gode citater ud af debatterne, som hver for sig viser en side af iværksætterlivet.
Jeg tror ikke, der findes entydige svar på, "hvordan det er i dagligdagen". Det vil altid være meget afhængigt af typen af virksomhed og typen af person.
Et spændende perspektiv, du kunne lægge på din opgave (jeg har ikke læst dine materialer, så måske er det allerede med?) er en definition af begrebet iværksætter. Jeg selv har drevet virksomhed i mange år, men udvikler til stadighed nye forretningsområder. Derfor betragter jeg mig fortsat som iværksætter. En købmand på 50, der købte sin forretning som 23-årig og ikke har udviklet noget ud over hvad kædesamarbejdet har krævet - er han iværksætter? Næppe - men hvad hvis han var først i byen med en økologisk afdeling og en specialafdeling med asiatiske specialiteter, som han selv importerer gennem sin thailandske svigerfamilie?
 
God arbejdslyst.
 
Venlig hilsen
 
Hans

 

Tilmeldt 26. Dec 05
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 14:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Mange tak for dit hurtige svar. Men jeg har ikke tænkt mig at gå så meget i dybden med iværksætteri. Men mere bare de grundlæggende "byggeklodser" hvis man kan sige det sådan. Det jeg egentlig gerne ville have svar på, er om jeg overhovedet har fat i noget af det rigtige og og jeg vil gerne have supplementer til det jeg har skrevet i opgaven. Det ville være kanon.
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9715
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 19:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Dit materiale ser fint ud, og utroligt avanceret - specielt set i lyset af at det er en 10. klasses opgave. Jeg kan dog afsløre, at mange of os der har drevet virksomhed i mange år (eg har selv passeret det 20. år som selvstændig) ALDRIG har lavet den slags analyser du fortæller om - for at være ærlig, ved jeg slet ikke hvad halvdelen betyder. Du ved sikkert, allerede nu, mere i teorien om virksomhedsdrift end jeg gør - og i iøvrigt mange af de andre succesfulde iværksættere og erhvervsledere jeg kender. De fleste af os har bare kastet os ud i det ... Og her er måske kærnen til meget iværksætteri og hvad der egentligt r forskellen på "os" og alle de andre: Vi gør det!

Jeg har gennem tiden kastet mig ud i mange projekter, og startet adskillige virksomheder. Det er for det meste gået ret godt. Det vigtigste analyseinstrument jeg har brugt, for at afgøre om jeg skulle gå i gang eller ej med et givent projekt, har været min mave og de små hår i nakken: Hvis hårene rejser sig når jeg tænker på min ide, og det samtidig ikke gør alt for ondt i maven, så rykker jeg! Jeg ved at mange andre har det på samme måde - og med ret gode resultater til følge. Nogle af de mest successfulde iværksættere jeg kender kan ikke engang føre et budget ind i et regneark uden af ødelægge begge dele, me det har aldrig holdt dem tilbage fra at starte virksomheder - og som regel er det gået godt.
Tilmeldt 1. Dec 05
Indlæg ialt: 55
Skrevet kl. 23:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 12/26/2005 7:45:11 PM
Forfatter: Mikkel deMib

Dit materiale ser fint ud, og utroligt avanceret - specielt set i lyset af at det er en 10. klasses opgave. Jeg kan dog afsløre, at mange of os der har drevet virksomhed i mange år (eg har selv passeret det 20. år som selvstændig) ALDRIG har lavet den slags analyser du fortæller om - for at være ærlig, ved jeg slet ikke hvad halvdelen betyder. Du ved sikkert, allerede nu, mere i teorien om virksomhedsdrift end jeg gør - og i iøvrigt mange af de andre succesfulde iværksættere og erhvervsledere jeg kender. De fleste af os har bare kastet os ud i det ... Og her er måske kærnen til meget iværksætteri og hvad der egentligt r forskellen på ''os'' og alle de andre: Vi gør det!



Jeg har gennem tiden kastet mig ud i mange projekter, og startet adskillige virksomheder. Det er for det meste gået ret godt. Det vigtigste analyseinstrument jeg har brugt, for at afgøre om jeg skulle gå i gang eller ej med et givent projekt, har været min mave og de små hår i nakken: Hvis hårene rejser sig når jeg tænker på min ide, og det samtidig ikke gør alt for ondt i maven, så rykker jeg! Jeg ved at mange andre har det på samme måde - og med ret gode resultater til følge. Nogle af de mest successfulde iværksættere jeg kender kan ikke engang føre et budget ind i et regneark uden af ødelægge begge dele, me det har aldrig holdt dem tilbage fra at starte virksomheder - og som regel er det gået godt.



Hold kæft nogle guldkorn du kommer med der! [:0]
Fra København
Tilmeldt 27. Dec 05
Indlæg ialt: 295
Skrevet kl. 09:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg har været med til at starte adskillige virksomheder samt følge andre i deres forsøg på at starte virksomhed. Min erfaring er, at der skal tre kompetencer til, for at det bliver en succes:

1) Økonomisk sans.
2) Operationel sans.
3) Viden om noget, ikke alle ved.

Det behøver ikke at være firmaejeren, der har alle kompetencerne, hvis firmaejeren har nogle kontakter eller folk, vedkommende kan stole på, der har disse evner. Men jeg vil gerne lige uddybe dem lidt:

Økonomisk sans handler om at tjene nok og at sikre fremtidig indtjening. Der er intet mere surt end at knokle 60 timer om ugen og tjene mindre end en halvtids kassedame.

Operationel sans handler om at sætte ting i system og at udnytte de ressourcer man har på bedste vis. Hvis man investerer en million kr. i en maskine og så kun har 30% udnyttelse af maskinen, så er det jo en markant dårligere forretning end hvis den udnyttes 95%. Hvis man vil være tøjdesigner men ikke er i stand til at kunne levere tøjet i den rette mængde til det rette tidspunkt til den rigtige kunde, så glem det.

Viden om noget, ikke alle ved, er det der adskiller dit firma fra alle andres.

En rigtig god måde at opnå de nødvendige kompetencer på, er at gå sammen med nogle andre i et firma. Det kræver selvflg. en stor evne til at forstå og kommunikere med andre mennesker og kræver, at I alle personligt har det, der skal til, for at I ikke bliver uvenner eller går fra hinanden.

Med hensyn til, hvordan det er i dagligdagen, så kan jeg sammenfatte et par ting, der gælder nogenlunde generelt for de iværksættere jeg har mødt:

* Forhøjet stressniveau.
* Reduceret feriemængde.
* Man har aldrig helt fri.
* Der er gode tider og dårlige tider.
* Indtil man får et vist antal medarbejdere eller meget gode kunder, har man ikke et tilhørsforhold noget sted. Man er alene om det, man gør.
* Man har en drøm om at tjene rigtigt godt en dag.

Iværksættere er dog meget forskellige, og det afhænger enormt af, hvad man laver, om ovenstående passer. F.eks. kender jeg en, som ikke har som mål at tjene mere end en halvtids kassedame, selv om der er investeret store beløb i firmaet.
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9715
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 10:11
Hvor mange stjerner giver du? :
> så kan jeg sammenfatte et par ting, der gælder nogenlunde generelt for de iværksættere jeg har mødt:
 
Jeg synes din liste ser så deprimerende ud, Lasse. Hvis jeg skulle lave en tilsvarende liste ville den nok nærmere se således ud:
 
* Større livsglæde
* Helstøbt liv: Arbejde, familie og fritid hænger sammen
* Fleksible arbejdstider
* God løn og fede fradragsmuligheder
* Du bestemmer selv!
 

Fra København
Tilmeldt 27. Dec 05
Indlæg ialt: 295
Skrevet kl. 10:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Min liste er sammensat ud fra ca. 20 forskellige iværksættere jeg kender godt. Når jeg kigger på din liste, så:

* Større livsglæde har jeg svært ved at vide, når jeg ikke ved, hvordan deres situation ville se ud, hvis de ikke var iværksættere. Min erfaring er dog, at de fleste, der stiger 50% eller mere i indtjening, når de forlader livet som selvstændig og bliver ansat, får større livsglæde efter dette skift.
* Princippet i det helstøbte liv kan jeg absolut ikke genkende. De fleste jeg kender, arbejder markant mere end de ville gøre som ansat, typisk 50-70 timer om ugen alt inkl. Hertil kommer, at iværksætteren typisk ikke bruger aftener og weekender sammen med børnene og typisk ikke holder 5-6 ugers ferie om året. I alle tilfælde jeg kender, går det ud over børnene hvis far eller mor er selvstændig.
* Fleksible arbejdstider anser jeg også lidt som en skrøne. Hvis man har succes som iværksætter, ville man også kunne opnå fleksible arbejdstider hos en arbejdsgiver. Og hvis man er iværksætter med medarbejdere, så skal man jo ikke bare gå når man har lyst - det er ikke særligt motiverende for medarbejderne. De fleste iværksættere jeg kender, der har medarbejdere, har mindre fravær i arbejdstiden end deres ansatte.
* God løn og fede fradragsmuligheder hænger sammen. Det er desværre ikke altid at det lykkedes folk at tjene lige så meget, som alm. løn + pensionspakken + frynsegoder + feriepenge. Jeg kender chefer for virksomheder på over 20 medarbejdere, der ikke tjener mere end en nyuddannet ingeniør, set i gennemsnit over en flereårs periode, og nok aldrig kommer til det. Det er her jeg mener, at økonomisk sans er enormt vigtig - mange tror simpelthen at de tjener kassen, men gør det ikke når man kigger tallene efter i sømmene.
* Princippet om "Du bestemmer selv" holder heller ikke i min liste. I de fleste firmaer jeg kender, har investorerne, kunderne, medejerne og en masse andre en hel masse at sige. Hvis man f.eks. er freelancer, så har man markant mindre indflydelse på sine projekter end de kollegaer, der er fastansat på samme projekter. Hvis man har en pølsevogn, så kan man selvflg. godt bestemme, at man vil holde op med at sælge ristede pølser, men så går indtjeningen jo bare ned. Samme princip gælder også for Mærsk McKinney Møller.

Der kan være en masse positive årsager til at blive selvstændig (som jeg jo selv er). Ovenstående er bare ikke noget, der gælder generelt. Hvis jeg skulle pege på nogle grunde til at blive selvstændig, så skulle det være:

- En horisontudvidelse af rang. Som selvstændig forstår man ting, som andre ikke gør.
- Resultatet er afhængigt af ens egen ydelse. Det er enormt tilfredsstillende for de fleste iværksættere.
- Drømmen om den store gevinst.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9715
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 10:54
Hvor mange stjerner giver du? :

> Min erfaring er dog, at de fleste, der stiger 50% eller mere i indtjening, når de forlader livet som selvstændig og bliver ansat, får større livsglæde efter dette skift.

Jamen, hvis det giver dem større livsglæde at være ansat så skal de sgu da ikke være selvstændige!
 
Iøvrigt må jeg sige, at det altid morer mig når iværksættere synes det er så "forfærdlig" hårdt at være selvstændig. Så lad dog være! Hvis det er så pokkers slemt, hvorfor så overhovedet blive ved som selvstændig? Det fatter jeg ikke - med mindre man altså har en nydelse ved selvpineri.
 
Det er helt frivilligt om man vil være selvstændig og hvis ikke min liste, eller en tilsvarende liste af possitive effekter, er dominerende så vil jeg da anbefale at man dropper livet som selvstændig.
Fra København
Tilmeldt 27. Dec 05
Indlæg ialt: 295
Skrevet kl. 11:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Nu er der mange måder at være selvstændig på:

1) Freelancer: Arbejder forskellige steder til en forhøjet løn, men bliver ofte lønansat eller arbejdsløs i nedgangstider.
2) Enmandsfirma med kundekontakt: Her står man til rådighed i uhyggelig stor grad for sine kunder.
3) Enmandsfirma uden nogen særlig kundekontakt: Her kan vi virkelig tale frihed og alt muligt andet.
4) Firma med vækst, flere medarbejdere osv.: Her er det stort set som at være lønansat eller ansat på direktørkontrakt, bortset fra at det er ens egne penge der står på spil.

Det er de færreste firmaer jeg kender, der hører til kategori 3), men det er mit indtryk, at det er der, du hører hjemme.

Jeg har selv arbejdet mest med 1) og 4), og kender stort set kun iværksættere i kategorierne 1), 2) og 4).

Jeg har kendt to iværksættere i kategori 3), begge beskæftigede sig med virtuelle produkter på internettet (dvs. ingen investeringer i fabrik, butikslokale, kontorer eller lign.). Begge blev for ensomme, mistede motivationen og deres forretning gik i smadder (manglende vedligeholdelse, nedadgående indtjening med samme udgiftsniveau). Den ene havde opbygget en pæn multimillionforretning, men set i bakspejlet kunne han have tjent mere på at undlade at have startet virksomhed, hvis han i stedet for havde lavet noget tilsvarende for et andet firma. Den anden nåede aldrig at tjene svarende til en dansk kassedame.

Jeg er dybt uenig i, at folk skal undlade at blive selvstændig i kategori 1), 2) og 4), bare fordi der ikke er lige så mange positive elementer som i kategori 3). For folk i kategori 4) handler det f.eks. ofte om at skabe noget. Det gør det for mig.

Der er kun et kriterie, der afgør, om man skal blive selvstændig: Det skal give mere mening end at lade være.
Side 1 ud af 4 (34 indlæg)