Hej SEM ekspert Hele bid management (robot-drevet) er en kompliceret størrelse, som vi også er i gang med at lære. Vi sælger på 7 markeder (og sprog) og resultaterne er meget forskellige. Vi satser dog på løbende forbedring ... ligesom vi har gjort det i de første 9 år med Adwords ;-) Men tak for dit input. Bid management systemer er ingen "silver bullet" for os, men med over 100.000 søgeord og bud, så bliver man nødt til at overveje, hvordan den manuelle indsats evt. kan forbedres. Vi tester Adspert i år. Jeg tror at man skal lade det få 6-12 måneder, før det fremgår om det er den rette løsning. Peter, www.lace.dk |
Hej Nikolaj,
Jeg har selv en stor passion for statistik og har flere i min familie som underviser i og arbejder statistik, hvorfor jeg synes det er et spændende område.
Udover det så har jeg i de sidste 5-6 år hjulpet flere i nærmeste netværk med optimering på deres AdWords kampagner, hvor jeg detaljeret har gennemtravlet datasæt for at identificere mønstre på flere områder.
Min erfaring er, at det er meget få søgeord, som virkelig har meget kontinuerlig data. Det enkelte søgeord skaber som regel ikke flere konverteringer, der giver den samme omsætning fra det enkelte søgeord.
I den ene konvertering skaber ordet måske 450 kr. i omsætning og i den næste 675 kr.
Hvordan ser du på det?
Og hvordan med alle de ord som kun har én, to eller tre konverteringer over en længere tidsperiode?
Mit statistik hjerte og kendskab til AdWords studser altså over det med ændringer minimum 5 gange om dagen, som du "sælger" som en fordel.
For i forlængelse af ovenstående omkring, hvordan et søgeord svinger med omsætningen fra konvertering til konvertering, så kræver det en vis mængde data for at undgå for meget usikkerhed i beslutningen.
Når man så laver ændringer minimum 5 gange dagligt, så ganger man kravet til datamængden tilsvarende op (faktisk meget mere end 5 gange) samtidig med at denne større mængde historisk data, hvis den eksisterede, også konsekvent (historisk) skal have samme mønster i ændret ROI på søgeords niveau i de respektive tidsintervaller i løbet af dagen, hvor I ændrer på klikprisen, for at det overhovedet giver mening.
Derfor mangedobler det logisk nok usikkerheden i beslutningen med din tilgang.
Går ud fra at, det er kundens egen data I bruger til disse minimum 5 daglige justeringer?
Venlig Hilsen Pia