Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Jeg har virkelig dummet mig...

Side 1 ud af 7 (61 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Jeg har en butik hvor jeg, siden et år tilbage, har en voksenelev ansat. Da hun blev ansat, blev hun spurgt om hun ville have en 16 ugers arbejdsplan med 37 timers arbejdsuge(+ hendes selvbetalte pauser), med skiftende fridage, eller en 32,75 timers arbejdsuge(+ pauser) med fast ugentlig fridag. Månedslønnen var den samme uanset hvad hun valgte.

Hun valgte den korte arbejdsuge og vi blev MUNDTLIGT enige om at da hun hver uge fik en arbejdsuge der var 4,25 timer kortere end hun egentlig skulle have, så ville lønne være inklusive eventuel overarbejde, der måtte komme…

Hun har nu været ansat i over et år og her i december, havde hun for første gang overtidsarbejde. Det løb op i 14 timer i alt i december måned.

Sidst i december kommer hun så og spørger om hun får udbetalt løn for de 14 timer, eller om hun skal afspadsere dem.

Jeg bliver lidt komfunderet og fortæller hende at vi jo har en aftale om at hun jo har en kortere arbejdsuge og at vi var enige om at lønnen så var inklusive eventuelt overtidarbejde.

Nu er hun så tydeligvis ramt af en slem hukommelsessvigt, for nu kan hun lige pludselig intet huske om vores aftale.

Jeg fortæller hende at hun egentlig, ifølge uddandelsesaftalen skal have en arbejdsuge på 37 timer, men for at jeg ville være flink ved hende og hun skulle få en ugentlig fridag, så fik hun en kortere arbejdsuge og at jeg så på et år, har foræret hende rigtigt mange timer… Jeg fortæller hende at det drejer sig om 4,25 timer per uge og hvis man ganger det op i et år, så giver det 221 timer eller rettere sagt 6 UGERS fri og nu kommer hun og beder om at få 14 timers ekstraarbejde udbetalt eller afspadseret.

Nå, men nu har hun så kontaktet HK, som synes at jeg er det ondeste menneske i hele verden og at hun jo skal have pengene udbetalt (vidst nok + 50%).

Ja selvfølgelig kan jeg bare udbetale pengene til hende, eller give hende tre dage fri, men jeg føler mig faneme røvrendt og stukket i ryggen. Jeg synes at det er SÅ usselt at man ikke overholder de mundtlige aftaler og at hun i det mindste kan se hvor mange timer jeg har foræret hende!

I næste uge vil HK kontakte mig med henblik på et møde sammen med vokseneleven.

Nå, men fremover må man jo bare se at få ALT på skrift!

Mvh. Én naiv sjæl, der troet at en mundtlig aftale var noget man overholdt…

 

Fra Vemmelev
Tilmeldt 13. Feb 07
Indlæg ialt: 297
Fra  MyPets.dk Skrevet kl. 11:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 2,0 stjerner givet af 9 person

Kan du ikke bevise at hun har arbejdet 221 timer mindre end fuld tid hen over det sidste år?

Under alle omstændigheder kan du vel nu sætte hende op til fuld tid, og dermed hurtigt får mere end de 14 timer ud af hende på sigt.

Søren

Mvh. Søren Vang,

www.MyPets.dk

Fra Næstved
Tilmeldt 18. May 11
Indlæg ialt: 358
Skrevet kl. 11:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 5 person

Søren Larsen:
Fyr hende, og ansæt en udlænding. Det er hvad de forkælede danskere for ud af deres evige brok og haven ondt af dem selv.

Godt nok en tam kommentar.

Tilmeldt 7. Nov 11
Indlæg ialt: 471
Skrevet kl. 11:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Som selvstændig i DK skriftlige aftaler på alt, mundtlig aftaler er faktisk gældende men bare svære at bevise.

I dette tilfælde er jeg sikker på du husker ansættelses kontrakt i fremtiden.

Forstår udemærket din situation når man har aftalt noget, men det er det gode ved skriflige aftaler, den læses igennem før underskrift så er begge parter sikker på at der ikke er en af dem der har misforstået noget.

Det er heller ikke altid nemt at huske efter mange år .

Så alt på skrift, ansatte, samarbejdspartnere og leverendører mv.
- og din opgave er at sørger for at det aftalen omhandler er efter gældende dansk lovgivning.

Den ændres en gang imellem, så en god ting af holde sig opdateret.

Det gør det altid lidt nemmere.
Fra Viborg
Tilmeldt 5. Jun 10
Indlæg ialt: 1941
Fra  Modified Solutions ApS Skrevet kl. 11:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 10 person

Hvis det her så var sket for mig, ville jeg betale hende de timer, og dernæst give hende en fyreseddel for samarbejdsvanskeligheder.

Efter sådan noget, er det utænkeligt at det er nemt at samarbejde..

Fra Ringsted
Tilmeldt 21. May 12
Indlæg ialt: 1747
Skrevet kl. 11:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du skal lave mundtlige aftaler igen, så sørg for at have et eller andet til at optage det på. Så har du et bevis i tilfælde af at sådan noget sker igen.

Jeg er til dels enig med Tom om, at hun bare skal have sine penge, og en fyreseddel. Men på den anden side, hvis hun er god arbejdskraft, kan du give hende en opsang er de større, og få hende over på fuld tid så hun får de 37 timer. Og så få det på skrift hvis hun nu skulle føle sig "uretfærdigt behandlet" igen.

Sov bedre om natten med en kontinentalseng

Fra Krarup
Tilmeldt 29. Nov 12
Indlæg ialt: 339
Skrevet kl. 11:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ville betale og så få hende sparket ud i en fart. Dårlig stil fra hendes side. Omvendt, må både HK og hun da kunne se at hun "skylder" de 221 timer. Man kan jo altså ikke være deltids elev.

YourBanker - Sammenlign lån og få gratis tips og tricks

Fra Nykøbing F
Tilmeldt 29. Jun 10
Indlæg ialt: 789
Fra  Glad Gruppen Skrevet kl. 11:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Det lyder til, at hun har fået en ret god aftale. Det er ærgerligt, at hun ikke værdsætter det mere end til udbetaling af 14 sølle timer.

Andre har foreslået det, men vist jeg følt mig snydt, ville jeg vælge mellem en af disse løsninger.

- Udbetal de 14 timer og stik hende derefter en fyreseddel.

- Sæt straks hendes arbejdstid op til 37 timer, og hvis hun beklager sig efterfølgende eller falder i arbejdsmoral, så kan du fyre hende derefter. Hvis hun tager den nye arbejdstid i stiv arm, og samtidig klarer sit arbejde udmærket, er der intet i vejen for at beholde hende, medmindre stemningen på arbejdspladsen er helt ødelagt.

Umiddelbart tror jeg, at det enten vil ende med en fyring eller en opsigelse. Jeg ville personligt have svært ved at arbejde sammen med en person der havde snydt mig på denne måde.

Vh Brian

Venligst

Brian Phillip

Tilmeldt 7. Nov 11
Indlæg ialt: 471
Skrevet kl. 11:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person
Hvis du overvejer at optage sådan samtaler i fremtiden så vær opmærksom på at fortælle personen at du optager ellers er det ulovligt
Fra Brørup
Tilmeldt 20. Jul 11
Indlæg ialt: 500
Fra  KitchenTech ApS Skrevet kl. 12:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 7 person

Den holder jo ikke, at du aftaler at hun arbejder færre ugentlige timer, mod at hun så overarbejder gratis på andre tidspunkter.

Det skriger til himlen at i så kan snyde hinanden eller udnytte hinanden. Præcis som det sker nu.

I min verden, så ligger du som du har redt. Du har indgået en lokumsaftale og betaler nu prisen for det.

Betal pigen overarbejde og kom videre på bedst mulige måde.

Hvis kontrakten siger 37 timer, så forlang at det nu er det hun også skal leve op til. Forklar hende, at da i er uenige i de mundtligt indgåede aftaler, så er i nødt til at forholde jer 100% til kontrakten. Dette er jo faktisk det hun selv beder om, i og med hun går til HK.

Du må IKKE fyre hende. Du risikerer bare at HK for alvor kommer efter dig.

Som arbejdsgiver må man nogle gange bide i det sure æble og derefter få det bedste ud af situationen.

Side 1 ud af 7 (61 indlæg)