For at tråden kan opretholdes ift. det jeg har sporet den ind på kommer her nogle råd, som alle kan tage fat i fra start.
Jeg tager det fra toppen af, som lavede jeg selv en Google Places/Google+ local.
Helt overordnet, så har jeg nævnt nogle ret vigtige ting, som man i hvert fald som nystartet, kan tage højde for.
Derudover er det jo lokalt forankret. Derfor er det vigtigt, at du ikke er for langt fra centrum ift. er du gerne vil komme frem. I en by som kbh. behøver det ikke være i centrum af Kbh. - det kan også være bydele som Valby og Lyngby. Det samme gør sig gældende i alle andre større byer, med dertilhørende bydele.
Har du f.eks. placering og kategori med i dit firmanavn, vinder du placeringer lokalt. F.eks. kan det være Aalborg Rengøring. Det tæller samtidig, at du har domænet www.aalborg-rengøring.dk eller noget i den stil. Igen får Googles bot blot bekræftet, at det her er altså rengøring i Aalborg.
Din 'title' skal være som var det SEO du lavede. Også bare for at bekræfte det hele én gang til. Altså firmanavn og kategori i title!:)
David Mihm, en af de mest anerkendte indenfor Places i USA laver årligt et overblik over vigtige Ranking Factors: http://www.davidmihm.com/local-search-ranking-factors.shtml - Denne er godkendt af f.eks. Mike Blumenthal og Linda Buquet, som er mindst ligeså anerkendte. Se bl.a.
http://blumenthals.com/blog/
Disse ranking factors kan sagtens være anderledes i Danmark, eftersom Google Places på ingen måde er ligeså udviklet her i landet. Eller, ligeså benyttet. Det er skræmmende så mange firmaprofiler der håndteres af Google og som ejer af firma ikke har kontrol over. Har set utallige fortegnelser, med dårlige anmeldelser.
Jeg sikrer mig derudover følgende ting:
1. Udfyld ALLE dine oplysninger og gør det korrekt. Dine oplysninger må ikke være forskellige fra din hjemmeside, dgs, krak osv.. Et forkert tal i tlf. nr. eller et manglende bogstav i adresse kan have konsekvenser!
2. Gennemgå dine fortegnelser ALLE steder. Googles bot krydsreferer dine oplysninger og her skal du bekræfte de oplysninger for Google. Det er derfor vigtigt, at adresse, firmanavn osv. er fuldstændig ens hele vejen rundt, samt den kategori dit firma har valgt også er det. Er det f.eks. vinduespudser, jamen så skal du vælge vinduespudser som kategori hele vejen rundt. På den måde er Googles bots ikke i tvivl om, at det er fima er lokal forankret i f.eks. Aalborg og den er heller ikke i tvivl om hvad firmaet foretager sig.
3. Fortæl placering på dine uploadet filer som video og billeder. Igen bekræfter du din lokation. Du kan derudover også tagge billedet med din kategori for igen at bekræfte.
4. Husk at opdatere eller være aktiv på din Google+ local/Places for business. Det er vigtigt, at du viser at du bruger deres forskellige ydelser.
Derudover er Places lagt over, så det fungerer på Google+, som Google+ Local. Den skal derfor behandles som både virksomhedsprofil, men også socialt medie og en hjemmeside. Det forlænger sådan set firmaets arm og giver mulighed for lokal SEO på netop Google+.
Du skal altså behandle din Google places som:
Lokal virksomhedsprofil
Socialt Medie
SEO
Jeg har bl.a. lavet denne: https://plus.google.com/u/0/102514346026427955608/about - Og det viser hvor professionelt et look det kan have. Alt hvad der foregår på denne side bliver indekseret af Google og kan altså findes!! Det kan forhåbentlig give et indtryk af forskellighederne og mulighederne. Designet er lavet som et socialt medie. Det er interessant og anderledes.
Local SEO laver jeg slutteligt, i samarbejde med bl.a. virksomhed og vores SEO afdeling. Vi kan også diskutere en kort social media strategi, da man jo også benytter det. Jeg henviser dog til samarbejdspartnere, når det kommer til større og mere indviklede social media strategier.
Er man interesseret i at lære mere om Local Search, kan man tage fat her:
http://www.seomoz.org/blog/40-important-local-search-questions-answered
Der er, med andre ord, ligeså mange små tricks i spilbogen som lavede du Adwords, SEO, Display eller lignende.
Nu giver jeg ikke flere gode råd. Vil I have en Google+ local profil der er i højeste standard, så kan jeg kontaktes privat!:) Mit eksempel arbejder jeg stadig sammen med og på(oprettet for over to måneder siden), så det overstiger klart de fornævnte... Fem minutter.