Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Danske Bank aka danske gebyrgribbe

Side 8 ud af 8 (79 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46520
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Bennie Larsen:
For det første tror jeg man skal komme lidt væk fra at tale om "staten" som om den var en eller anden "ubekendt"! Det ER altså os alle sammen. Og JA - man kan da diskuterer hvad staten (os borgere) har betalt i kroner og øre til bankerne..

Jep staten er os alle - og nej man behøves ikke diskutere hvad de har kostet i kroner og øre for man ved vi alle har tjent mellem 9 og 10 mia på bankpakkerne og at det er banksektoren der har givet os alle de pengeSmile http://camphausen.blogs.business.dk/2011/11/26/bankpakkerne-er-fortsat-en-%C3%B8konomisk-succes/ 

Jep - bankerne er en del af usikkerheden, men som med staten, er det nu i høj grad også brugerne der har været med i et eller andet omfang.

Jeg har ikke undt af bankerne overhovedet. Om få år tror jeg man vil kaste sig over kreditforeningerne som kommer til at koste os usikkerhed, men også der vil brugerne ha et medansvar. Afdragsfrie lån i massevis vil kunne gi problem.

Jeg synes også man skal anerkende bankerne, for vist er grådighed/risikovillighed en fare, men erhvervslivet efterspørger jo i høj grad risikovillighed, og aktionærene i bankerne har faktisk reelt set ikke været forgyldt i ganske mange år. Jeg tror selv en storbank, veldrevet som Nordea, ligger på næsten samme kurs de sidste mange år, og hvis ikke bankerne kan give gode afkast til aktionærene, så kommer de i kæmpeproblemer, og hvem går det så ud over?  Os alle sammen som ikke kan leve uden banker.

At enkeltbanker kan kritiseres ganske meget er klart, men at bare kritisere dem alle, som om vi herinde kunne ha drevet dem bedre - med mindre "grådighed" er urimeligt og et resultat af at vi mangler penge og bankerne er lette at kaste skyld på, dels aviskampagner som let går efter de rige banker mod de fattigere borgere.

Jeg kan dog stadigt leve med lovkrav om at banker generelt skal tilbyde EN gratis konto med netbank per borger, men dels er det svært at kræve, for hvad med de mange borgere som bankerne lige har tabt penge på? Det skal så være en konto uden mulighed for overtræk og dermed uden dankort men med visa elektron eller hvad det hedder, uden overtræk. Det skulle være fordi, systemet INKL. bankerne har gjort det umuligt at klare sig uden en konto og en netbank - og kunne være et krav for at få lov at drive bank i DK - men:

Dels er det en glidebane hvis staten stiller sådanne krav til private virksomheder, en glidebane der vil kunne overføres til mange af vore egne virksomheder i anden form - dels så skulle staten vel så også stille krav om en gratis internetforbindelse og computer til alle - for hvordan betaler man ellers regninger om 5 år? - Ikke let løst

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15000
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 18:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hvad har staten betalt til bankerne i kroner og øre? Mig bekendt har staten tjent knapt 10 Mia på bankpakkerne - som jo folk tror er rene julegaver hvor de som borgere betaler til bankerne. 10 mia kan lige holdes op med hvad staten i øvrigt kæmper med i finansloven i forhold til dagpenge og andet og er MANGE penge.

Det er jo korrekt, at staten KUNNE ha tabt hvis ikke bankerne rent faktisk selv havde klaret det - som der var lagt op til i bankpakkerne. Det gjorde bankerne så faktisk så godt at staten har tjent de her knapt 10 mia. Holdningen med at bankerne er på statsstøtte er dæmagogisk og en måde at tale folket op mod bankerne, som ekstrabladet nyder at leve af

Bankernes tab er voldsomt store - har længe været det på erhvervskunder, men idag er privatkunderne så en meget stor del af problemet. Kunder der vel ikke har snydt (sorry) men ikke kan betale lån - ofte som følge af skilsmisser og arbejdsløshed desværre.

Det er lidt ærgerligt at bankerne ikke han en så kompetent og klarhjernet person som dig i ledelsen, så grådighed og inkompetence kunne udryddes, men en debat er altid bedst hvis den bare knytter sig til en anelse facts

Jeg forstår virkelig ik din tilgang til det her emne. Du skriver som om problemerne er løst...

Kan du ik se, at ved at staten blander sig i det private erhvervsliv og redder nogle små banker, så er staten kommet til et point of no return. For nu kan staten ik længere trække sig ud af den aftale uden at konsekvenserne bliver meget større, end det havde været nødvendigt. Ved at redde de små banker, så de kunne overtages af andre/fortsætte under statens selskab, så har man pludselig gjort problemstillingen meget større, når næste omgang banker kommer i problemer. For så er det pludselig endnu større banker, som skal reddes, og sådan fortsætter gamet! 
Nu hænger alle skatteydere på den beslutning, og konsekvensen af den kommer uanset. Enten i form af en giga regning, eller iform af en inflation, som udhuler købekraften... Loose-loose situation!

Med alle de penge, som er sendt i omløb for at redde banker og finansielle institutioner, kombineret med en falsk lav rente, så er problemerne langt fra løst. Alle de overskud, som banksektoren hiver hjem pt, de hives hjem på kunstig lave renter, hvilket vil sige, at markedskrafterne er sat ud af spil af det offentlige. Og når markedskræfterne sættes ud af spil, er en bank så selvstændig længere? På papiret ja, men objektivt set nej. Det er statsstøtte til en sektor, og det er facts!

Og husk nu på, at man altid kan få et regnestykke eller en graf til at vise det, som man gerne vil. Det er bare et spørgsmål om, at cutte grafen/regnestykket til de rette steder. Du vælger at beregne bankernes profit med afslutning nu, men jeg siger, at der kommer en voldsom efterregning senere, når hele regnestykket skal gøres op. Og derfor kommer vi frem til to forskellige tal, når statens indtægter på bankpakkerne skal gøres op... Men igen det bunder i vores forskellige økonomiske tilgange til tingene, og fred være med det.
Jeg synes bare det er synd, at det er den almene befolkning, som skal ende med regningen uanset hvad, fordi nogle firmaer har været drevet på en forkert måde!

Og hvis vi skal slutte med et sjovt fact. Det beløb, som der omsættes for hvert uge i finansielle varer, det svarer til det beløb, som der omsættes fysiske varer for på et HELT ÅR! Så kan man selv prøve at regne ud, hvorfor verden aldrig kommer på fode, når der ik er sammenhæng mellem tingene...
Men mennesket er et dumt dyr, Vi laver de samme fejl om og om igen... 

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46520
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Du har ret til at tro du ved hvad der sker fremover - jeg ved at staten har tjent 9,5 Mia på bankerne i forbindelse med bankpakkerne og protesterer bare mod den faste overbevisning mange har, at staten finansierer bankerne og at bankpakkerne har været gaver til bankerne - for det ikke sandt

Skiftende regeringer og massive flertal fra højre til venstre står bag politiken i forhold til bankerne, ikke for bankernes skyld, men fordi de ved, at samfundet kommer til at lide,hvis ex DDB skulle lukke - ikke banken ville lide men samfundet faktisk. At du ved noget andet er OK

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 13. Feb 10
Indlæg ialt: 3636
Fra  My-phoneshop.dk Skrevet kl. 18:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

igang:
Alternativet er at staten laver egen bank
Basalt set er jeg enig i dit indlæg, også i betydningen af bankpakkerne -og afhængighedsforholdet begge veje er vi 100% enige om -  men jeg har dog tilgode at se enhedslistens og lignende forslag om statsbanker eller noget som helst lignende statsxxx det ene eller andet blive en succes desværre  - som med så mange andre statsdrevne virksomheder desværre

Nå ja, jeg havde da helt glemt at en af Danmarks største banker, er statsejet :o)

Jeg kender ikke økonomien Finansiel Stabilitet A/S, men jeg formoder at nogle af de milliarder bankpakkerne har kostet, bruges til at drive dette selskab (som især er stiftet pga. bankernes fejlslagne jagt på "gode" kunder).

Så reelt bør der ikke være så langt til at tilbyde de små kunder den "lovpligtige" konto, når nu de private banker ikke vil. Da det er drevet som et A/S, behøver man jo ikke nøjes med at være en basisbank, men kan lige så godt blive et reelt alternativ for alle, til de private banker.

Tanken er i hvert fald nærliggende efterhånden :o)

Og jeg formoder ikke at de private banker vil gøre indsigelser. Det er trods alt dem der gerne vil af med kunderne.

(tilføjer lige lidt)

Jeg har nu kigget på Wikipedia, med de forbehold for fakta man der skal tage.

Finansiel stabilitet havde så vidt jeg kunne se, tabt en del penge på at overtage de banker der ikke kunne klare den. Og hvis jeg ikke husker helt galt overtog de alle de engagementer andre banker ikke ville have, så den private sektor kunne nøjes med at købe de gode. Det må alt andet lige, også have været en ganske fin deal for de banker der har kunne købe nærmest risikofrit. Det synes jeg også du bør tage med i regnestykket, når du nævner hvad bankpakkerne har kostet bankerne.

Mobiltelefoner, mobiltilbehør, mobilreparation: https://www.my-phoneshop.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46520
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Omkostningerne ved bankpakkerne som omfatter finansiel stabilitet er med i regnestykket faktisk, men i øvrigt er det vel lidt sjovt, at f.eks. Nordea skal være med til at betale en masse penge for at redde småbanker og lade dem afvikle - men sådan er det nu en gang og det er vel i bankernes samlede interesse også, at tilliden til systemet er fuld.

Det er med andre ord bankerne som sektor der betaler tabene der kan fremkomme i finansiel stabilitet f.eks. http://mettesmoment.wordpress.com/2012/04/23/bankerne-betaler-for-krak/  eller DR2 deadline med fin gennemgang: http://www.dr.dk/DR2/deadline2230/Talknuserne/hvemtjenerpaabankpakkerne.htm (startbilledet viser de samlede udgifter og indtægter.

Hvis du bare ser på bankpakke 1 - for at have et eksempel så er det sådan, at for at deltage i garantiordningen betalte pengeinstitutterne en provision på 15 mia. kr. til staten. Pengeinstitutterne garanterede også med 20 mia. kr. for tab ved afvikling af nødlidende pengeinstitutter. Den samlede betaling udgjorde således mellem 15 og 35 mia. kr. og afhang af hvor store tab, der opstår ved afvikling af nødlidende pengeinstitutter i Det Private Beredskab.

Det er jo muligt at lave en statsdrevet bank der låner penge ud. Generelt er det vel ikke voldsomt tydeligt, at statdrevne virksomheder er så meget mere veldrevne end private, men muligt er det da. Det vil kræve kraftige lovændringer, for finansiel stabilitet (som får midler fra Det Private Beredskab som er banker, sparekasser o.l.) er kun sat i verden for at kunne overtage nødlidende banker, type Roskilde bank, Amagerbanken osv, og afvikle disse bedst muligt, og derved søge at sikre kunderne og bankens tilgodehavender bedst muligt i en professionel struktur.

En statsbank KUNNE sagens lave konti til private men jeg tror den ligger meget langt væk fra virkelighedens højreben. Der ligger en simpel lovgivning der forpligter bankerne til ikke at tage penge for konto nr 1 (med visa elektron som minimum så der ikke kan overtrækkes) og en netbank indgang nok mere til mulighedernes verden.

Man kan bare sige, at det er lidt sjovt, hvis man lavede en sådan lov for at undgå folk skal af med f.eks 150 kr for en konto, når man samtidigt som samfund lægger alt elektronisk, selvangivelser, beskedder til borgerne via nettet - OG tager det iskoldt, at det vel koster borgerne nok 2000 kr at ha internet adgang - og uden internet - ikke megen glæde af netbank Smile

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15000
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 19:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie:

Du har ret til at tro du ved hvad der sker fremover - jeg ved at staten har tjent 9,5 Mia på bankerne i forbindelse med bankpakkerne og protesterer bare mod den faste overbevisning mange har, at staten finansierer bankerne og at bankpakkerne har været gaver til bankerne - for det ikke sandt

Du vælger at gøre regnestykket op nu, mens jeg venter til finanskrisen om en del år lakker mod ende... Om 20 år kan vi vel se, hvem der fik ret, men der er jeg også sikker på, at det endelig tal ser meget anderledes ud, end det ser ud idag...

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46520
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Fashion-Seller:
jeg venter til finanskrisen om en del år lakker mod ende... Om 20 år kan vi vel se, hvem der fik ret, men der er jeg også sikker på, at det endelig tal ser meget anderledes ud, end det ser ud idag...

Det er da stensikkert et andet tal til den tid - men min formodning er, at modellen stadigt vil være, at bankerne betaler for deres egen sektor. Staten har slet ikke råd til andet. Det ser du også i forbindelse med nedskrivning af f.eks. den græske gæld, det er ikke staterne der smider penge i, men banker og kreditinstitutter som taber.

Vi får se. Jeg er mere nervøs for kreditforeningerne og udløbet af afdragsfrie lån i årene der kommer. Kombiner det med arbejdsløshed og skilsmisser, og der er lagt i kakkelovnen. Banksektoren som sådan er relativ robust og kravene til systemiske banker hårde, og eneste bank jeg der KAN være lidt nervøs ved er vel DDB.

En krak i en stor bank kan ødelægge landets øknomi i mange år frem.  I Irland stammer stort set al den tyngende statsgæld fra et enkelt bankkrak (anglo Irish bank som jeg lige husker det) Det er det man vil undgå i danmark ved at stille krav om, at sektoren via Det Private Beredskab skal betale for sig selv når noget går galt. Det vil dog ikke kunne håndtere f.eks. DDB hvis det kom så vidt, så lad os alle bede til at det ikke sker, og jeg TROR det heller ikke, og tilbage til trådens emne, kan man spørge om timingen med indføring af betaling for konti lige her og nu er verdens bedsteSmile Omvendt, de kunder de kan tabe, er jo de kunder de ikke tjener på, så det er nok en kold overvejelse.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Herning
Tilmeldt 4. Apr 11
Indlæg ialt: 332
Fra  Ur-eksperten.dk Skrevet kl. 15:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46520
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:50
Hvor mange stjerner giver du? :

For god ordens skyld spurgte jeg kommunikationchefen hos Finansiel stabilitet, hvem der betaler det A/S arbejde med at nødlidende banker og overtagelse af samme, og svaret var som ventet, at alle udgifter er bankernes som sektor. Jeg kopierer lige hans svar i mail her til orientering og det er så endnu et bevis på, at det er ikke staten der finansierer de svage banker, men banksektoren selv. Inden bankpakkernes udløb har staten haft overskud (de kendte ca 9 Mia) efter er det banksektoren der betaler og driver stadigt:

Kære John

Tak for din henvendelse. Jeg vil give et svar, som er kort, og som er uden mellemregninger.

Finansiel Stabilitet bærer den økonomiske risiko for afviklingen af banker, der er overtaget under Bankpakkken. Bankpakken var gældende i perioden 2008-2010. Den finansielle sektor bidrog i denne sammenhæng med en garantistillelse mv. på 35 mia. kr. Det foreløbige regnestykke viser, at staten kommer ud med et positivt, økonomisk resultat for denne del. 

Finansiel Stabilitet bærer ikke nogen økonomisk risiko for afviklingen af banker, som er overtaget efter udløbet af Bankpakken. Eventuelle tab dækkes af Garantifonden, dvs. den finansielle sektor, mens eventuelle overskud udbetales som dividender til kreditorer, som har lidt tab på faldet af en given bank. 

Jeg henviser til nogle beskrivelser på vores hjemmeside, som du måske vil finde nyttige. Ellers er du velkommen til at kontakte mig for en uddybning.

https://www.finansielstabilitet.dk/Default.aspx?ID=373

http://www.evm.dk/~/media/oem/pdf/2012/nyheder-2012/16-05-12-okonomisk-status-for-bankpakken-og-kreditpakken.ashx

 

 

Med venlig hilsen

Jesper Larsen-Ledet
Kommunikationschef

Finansiel Stabilitet A/S
Kalvebod Brygge 43
1560 København V

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 8 ud af 8 (79 indlæg)