Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kørselsregnskab/kørebog og konto (bogføring)

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. May 10
Indlæg ialt: 90
Skrevet kl. 07:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg har ført kørebog og skal nu have bogført den. Hvilken konto skal man bruge (bruger e-conomic). Og er der nogle særlige regler man skal være opmærksom på.

På forhånd tak!

God weekend til alle :-)

/Christina

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46509
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Ikke e-conomic numre ekspert så forbehold for numrene som kan være anderledes i din plan. Jeg går ud fra, at vi taler om, at du har brugt din privatbil til at køre for din virksomhed i, og at du har kørebog der viser km - kundenavn - dato - formål evt og adresse fra og til

Har du faktureret kunden for det - så omsætning konto 1012 - salg-kørsel

når du skal bogføre det, så det skattemæssigt er frit til dig selv, så er det debet konto 2770 (kan den hedde men i alle fald en konto deromkring i driften) - rejseudgifter eller noget i den stil bør den hedde

Kredit en konto i mellemregning under egenkapitalen i status. Jeg kan i min gamle plan kun se 6140 som hedder mellemregning. Det er for lidt at ha EN konto til det i status under egenkapital så jeg ville lave et par nye med numre omkring 6141 og 42 som hed privat indskud - og gæld til indehaver

Lad os sige du ikke gør det, så brug 6140 - eller lave en ny gæld til indehaver 6142 og det er så den konto du fører kredit i

Hvis du så en dag vil ha pengene ud til dig selv, så bare debet den konto 6140/6142 i status og kredit bank når du fører fra firmakonto og over til dig selv

Så kører det

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. May 10
Indlæg ialt: 90
Skrevet kl. 07:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svaret!

Det drejer sig om kørsel til møder med kunder, udførelse af arbejde hos kunder samt anden erhvervsmæssig kørsel i egen bil på hvide plader.

Jeg har for 2012 ikke ført løbende bogføring af kørselsbog. Kan jeg her føre det ind i driftsregnskabet på fx i debet på konto 2770 (eller hvad kontoen nu hedder i e-conomic)

Kan jeg føre det samlede beløb ind på kontoen for 2012? 

/Christina

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46509
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan ikke rigtigt se fordelen ved at bogføre noget når du ikke har ført kørebog - du ville jo skulle lægge den konto til dit resultat til skat, så det giver ikke mening. Hvis du bogfører det så påvirker det jo resultatet og det må det ikke når du ikke har ført kørebog - så gør det korrekt fra nu med fuld kørebog og ikke noget fradrag for 2012 desværre

Kravet om korrekt kørebog er meget klart og den må ikke efterkonstrueres lovligt

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 14:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Christina

Christina1986:

Tak for svaret!

Det drejer sig om kørsel til møder med kunder, udførelse af arbejde hos kunder samt anden erhvervsmæssig kørsel i egen bil på hvide plader.

Jeg har for 2012 ikke ført løbende bogføring af kørselsbog. Kan jeg her føre det ind i driftsregnskabet på fx i debet på konto 2770 (eller hvad kontoen nu hedder i e-conomic)

Kan jeg føre det samlede beløb ind på kontoen for 2012? 

/Christina

I dit første indlæg som trådstarter fremgår det, at du løbende har ført kørebog over din erhvervsmæssige kørsel.

Jeg går derfor ud fra, at du med ovenstående mener, at du endnu ikke har bogført din kørsel i economic.

Dette kan du uden problemer foretage i forbindelse med årsafslutningen for 2012, således dit årsregnskab indeholder fradrag for den erhvervsmæssige kørsel.

Iøvrigt er der ingen krav for, hvornår kørselsgodtgørelse bogføres i enkeltmandsvirksomheder, hvorfor dette kan ske løbende eller som afslutningspostering for året. (Derimod er det for selskaber således, at kørselsgodtgørelse udbetales sammen lønningerne til de ansatte, således der sker en korrekt indberetning til SKAT af godtgørelsen).

Tonny

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46509
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Jamen godt læst Tony det er bogføringen der ikke har været ført - selve kørebogen er givet ført, så helt klart ja - det føres bare som samlet beløb (jeg læste det som at der ikke var kørebog for 2012 - men det er givet bogføringen der ikke er ført)

Det er absolut ikke nødvendigt at bogføre den mere end en gang om året eller når det passe en bare man har kørebogen korrekt ført. Godt spottet Tony

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. May 10
Indlæg ialt: 90
Skrevet kl. 11:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for hjælpen :-)

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)