Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Start af enkeltmandsvirksomhed? Kan det lade sig gøre eller kommer skat efter mig?

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 13. May 13
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 20:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle

Jeg er i den dejlige situation at jeg har fået tilbud om at undervise på 2 forskellige instruktørudannelser. De har intet med hinanden at gøre, og den ene er i DGI, mens den anden er hos en privat udbyder.

Hos DGI foregår det på følgende måde: der er en underviserpulje som alle får en mail når fra hovedkontoret når der skal afholdes en instruktøruddannelse, og man melder herefter tilbage om man kan tage kurset. Det er den enkelte lokalafdeling af DGI der står for det praktiske i forbindelse med kurset, mens jeg, som underviser, står for det faglige (både forbederedels og selve undervisningen). Det er dermed også de enkelte lokalafdeling der skal faktureres.

Hos den private udbyder er jeg blevet hyret til at undervise på enkelte dage i løbet af året.

Jeg er på SU og jeg kan se, at jeg kommer til at tjene for meget ved siden af. Jeg havde derfor tænkt at køre det som en enkeltmandsvirksomhed hvor jeg vil kunne overføre overskuddet til næste år (og udbetale løn til mig selv op til grænsen for hvad man må tjene). Derudover har jeg udgifter i form af pc, mobilt bredbånd, bøger og muligvis en projekter (hos den private udbyder) som jeg gerne ville have fradrag for.

Lyder det helt ude af hampen? Jeg kan se SKAT skelner mellem mange forskellige typer virksomhed (erhverv, hobby, honorar etc.) og jeg er i tvivl om hvorvidt jeg kan gå inder under "selvstændig erhvervsdrivende" kategorien. Jeg har dog talt med nogle af de andre som også underviser i DGI og de har kørt det som virksomhedsordning uden problemer.

Løber jeg nogen risiko ved, at starte virksomheden som selvstændig ervhervsdrivende under virksomhedsskatteordningen? Kan jeg fx komme til at betale SU tilbage med tilbagevirkende kraft hvis SKAT pludselig går ind om et par år og siger det ikke er en erhvervsvirksomhed? - jeg spørger fordi jeg har læst et par afgørelser hvor folk er kommet lidt i klemme.

Spørg endelig hvis jeg har været uklar, eller noget skal uddybes Big Smile

Venlig Hilsen

Peter

Fra Ringsted
Tilmeldt 15. Nov 06
Indlæg ialt: 297
Fra  Lampeguru.dk Skrevet kl. 21:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan i hvert fald indskyde at i et personligt firma vil alt overskud tælle som almindelig løn og vil derved ramme dig..

Lamper til enhver smag - Nu over 2000 lamper! LampeGuru.dk

Fra Roskilde
Tilmeldt 10. Jun 13
Indlæg ialt: 441
Skrevet kl. 22:59
Hvor mange stjerner giver du? :

GuruGuy:

Jeg kan i hvert fald indskyde at i et personligt firma vil alt overskud tælle som almindelig løn og vil derved ramme dig..

Det er ikke helt korrekt. Hvis den kører under virksomhedsskatteordningen (VSO), så betaler man 25 % selskabsskat, og så kan de penge reelt stå i firmaet så længe du har lyst til.

Når du så vil have penge ud af selskabet betaler du fuld skat ligesom på anden indtjening, dog modregnes den selskabsskat man allerede har betalt.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Kristoffer - Serverfruit:
Det er ikke helt korrekt. Hvis den kører under virksomhedsskatteordningen (VSO), så betaler man 25 % selskabsskat, og så kan de penge reelt stå i firmaet så længe du har lyst til.

Det er så heller ikke helt korrekt. I VSO betaler du en foreløbig skat på 25% (svarende til selskabsskatten). Det er en personlig skat som modregnes i den skat, som der betales når man hæver sit overskud i firmaet.

Pengene kan kun blive ståede så længe man opfylder betingelserne for at anvende VSO.

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 23:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej

Ved anvendelse af Virksomhedsskatteordningen kræves der en adskillelse af privat og virksomhedens økonomi, hvorfor en virksomhedskonto i banken er tilrådeligt.

Derudover skal der foretages en løbende bogføring til overholdelse af bogføringslovens bestemmelser.

Når årsregnskabet udarbejdes vil årets overskud skulle beskattes, hvilket under virksomhedsskatteordningen vil ske således:

  • Den del af virksomhedens overskud som er hævet til privat beskattes efter normale regler for virksomhedsoverskud og påvirker den indkomst, som bl.a. SU beregnes efter.
  • Den del af virksomhedens overskud, som ikke hæves anses derfor som et opsparet overskud og kan beskattes med en acontoskat på 25%. Denne del af virksomhedens indkomst indgår eks. ikke i beregningen af indkomst, så påvirker SU
  • På det tidspunkt, hvor Virksomhedsskatteordningen ophører (hele det opsparede overskud hæves eller virksomheden ophører, så vil det opsparede overskud indgå i den samlede skattepligtige indkomst for ejeren, hvor der beregnes det samlede skattetilsvar. Den tidligere betalte acontoskat (de anførte 25%) vil så blive modregnet her.

Virksomhedsskatteordningen kan for nogen være meget teknisk at beregne, hvorfor mange vælger en kompetent regnskabs-/skattekyndig til at opgøre de nødvendige beløb, eks. indskudskonto, kapitalafkastgrundlag, rentekorrektion, opsparede overskud og indkomst til virksomhedsbeskatning.

Jeg har eks. en blog om Virksomhedsskatteordningen, hvor der kan læses lidt mere

http://www.erhvervs-consult.dk/virksomhedsskatteordningen-et-x-pa-selvangivelsen-eller/

Tonny

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46495
Fra  John Hannover Skrevet kl. 09:53
Hvor mange stjerner giver du? :

pss88:
Løber jeg nogen risiko ved, at starte virksomheden som selvstændig ervhervsdrivende under virksomhedsskatteordningen? Kan jeg fx komme til at betale SU tilbage med tilbagevirkende kraft hvis SKAT pludselig går ind om et par år og siger det ikke er en erhvervsvirksomhed? - jeg spørger fordi jeg har læst et par afgørelser hvor folk er kommet lidt i klemme.

synes måske lidt den del manglede i svarene, eller jeg har overset det. Du har jo fået fin besked om virksomhedsordningen. Jeg ved ikke om nogen af de gode folk der svarer vil vove bedømmelse af, om der var risiko for at skat sagde - dette er ikke en seriøs virksomhed den drives ikke med egentligt overskud og tilstrækkelig kraft - så det er en hobby virksomhed. Vil det så ha betydning for SU - i form af at de kunne forkaste VSO i en hobby virksomhed - bare som principielt spørgsmål, altså at de ville sige, det er hobbyniveau eller - det burde være honorar og kan ikke drives som seriøs virksomhed på det lave niveau (aner ikke hvor lavt men kunne jo være et ikke voldsomt beløb?) Jeg synes det lyder som selvstændigt nok til virksomhed men kan skat sige - nej hobby niveau og ikke VSO?

Trådstarter skal også se på det forhøjede SU loft - for VSO koster lidt arbejde og måske økonomi hjælp ved regnskabsudløb 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ved ikke om nogen af de gode folk der svarer vil vove bedømmelse af, om der var risiko for at skat sagde - dette er ikke en seriøs virksomhed den drives ikke med egentligt overskud og tilstrækkelig kraft - så det er en hobby virksomhed

For at bruge VSO skal der drives virksomhed for egen regning og risiko, med det formål at få et økonomisk overskud. Er det opfyldt i forhold til DGI? Jeg ved det ikke, men i det omfang program , tidspunkt og timer er fastlagt på forhånd kan det vel sammenlignes med DJ's som arbejder efter en vagtplan.

Skat ikke bare kan, men vil forkaste brugen af VSO, hvis der efter deres opfattelse er tale om en hobbyvirksomhed. At andre har brugt modellen uden problemer kan skyldes andre ting eller at opdagelsesrisikoen er lille (dette er ikke opfordring til at spekulere i dette - John).

/Henrik

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46495
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Den er jeg helt med på og jeg er også enig i, at opdagelsesrisikoen generelt ikke er voldsom, men så ved trådstarter at risiko kan findes og kan vælge ud fra det. Jeg ville i alle fald vente med VSO til det stod klart at SU loftet som vel blev forhøjet, er i fare og max drive virksomhed så VSO stadigt stod som alternativ når året var slut, der er vel aldrig grund til at vælge før
Venlig hilsen

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 13. May 13
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 15:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle

Tak for de foreløbige svar. Den primære årsag til at jeg ville køre VSO er SU-loftet (er godt klar over det er blevet forhøjet, men det bliver nok stadig et problem). Hvordan kan man sidst på året vælge VSO eller ej? Skal man så ikke have startet en selvstændig erhvervsvirksomhed med CVR-nr og ikke et hobbyvirksomhed/taget honorar?

Ud over problemer med SU-loftet, så er mit andet incitament til at køre det som virksomhed, at jeg kan betale udgifter til arbejdet i form af pc, projektor, internet, telefon og bøger med skattefrie penge. Hvordan står man mht. til sådanne udgifter ved andre virksomhedsformer?

Vh Peter

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46495
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal stifte selskab ja - en ganske almindelig personlig virksomhed - og så skal du føre regnskab hvor du har adskilt firma og privat økonomi totalt - få evt hjælp af en revisor eller økonomimand til at sætte det op - Selve valget om VSO eller ikke VSO skal du først tage ved selvangivelsen, så du kan køre almindelig virksomhed som er lettere for dig at lave regnskab i hvis ikke det viser sig at SU loften bliver et problem

Jeg vil sige, at arbejde skal give en vis indtjening og kontinuitet og ha en karakter som begrunder alle udgifter - PC, projekter internet, telefon og bøger - som skal være specifikt til de kurser eller hvad det var du kan komme til at undervise i, og ikke bare alle almindelige studiebøger osv - 

Selv uden virksomhed kan du sagtens trække de konkrete udgifter der er ved at tjene pengene fra i indtægten, men det er en anden sag

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)