Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

PayPal Chargeback hjælp!

Side 3 ud af 6 (53 indlæg)
Fra Brande
Tilmeldt 30. Nov 11
Indlæg ialt: 2544
Fra  Miraca Skrevet kl. 09:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Jamen, lad os da alle komme igang:

Sami Hådell:
Ved en chargeback, er det sælger som skal dokumentere at varen er modtaget af kunden, og med dokumentation menes der altså et track-and-trace nummer på forsendelsen.

Lav chargeback på alt digitalt der er købt... - Paypal acceptere det jo åbenbart blindt.

Sami Hådell:
Chergeback reglerne (angående at sælger skal kunne dokumentere at varen er blevet leveret) er de samme hos f.eks. VISA, Mastercard, American Express og PayPal.

Njaaa... ved de andre skal DU som kunde skrive under på, at varerne ikke er leveret, og at DU har forsøgt hos leverandøren. Først herefter kan du lave chargeback.

---

Det er tydeligt at Paypal prøver med alle tænkelige midler at gøre sig spiselige for kunderne. Det bliver så på bekostning at de firmaer der bruger dem.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Carsten Kvist:
Det er tydeligt at Paypal prøver med alle tænkelige midler at gøre sig spiselige for kunderne. Det bliver så på bekostning at de firmaer der bruger dem.

Hej Carsten.

Den kommentar syntes jeg sådan set ikke er fair... Der gælder præcis samme regler for alle kreditkort, som for PayPal... Bevisbyrden ligger hos sælger, at dokumentere at varen er leveret... Kan man som sælger ikke dokumentere leverancen, så får kunden sine penge tilbage.. Det er som sådan underordnet om kunden har betalt med sit kreditkort eller gennem PayPal.

.

Carsten Kvist:
Njaaa... ved de andre skal DU som kunde skrive under på, at varerne ikke er leveret, og at DU har forsøgt hos leverandøren. Først herefter kan du lave chargeback.

Det er jo præcist det kunden gør når man åbner en "Claim" hos PayPal... Her angiver kunden at han/hun ikke har modtaget sine varer, og at man har forsøgt få den handlende til at levere den ønskede vare...

Så går PayPal ind i sagen og beder den handlende om at kommentere kundens klage, og fremsende bevis for at ordren er leveret... Kan den handlende ikke dokumentere leverancen, er PayPal nødt til at acceptere kundens klage, og refundere kundens penge.

Fra Brande
Tilmeldt 30. Nov 11
Indlæg ialt: 2544
Fra  Miraca Skrevet kl. 10:41
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,7 stjerner givet af 3 person

Hvis du har ret i din påstand, så ville butikker som f.eks. iTunes ikke kunne eksistere. Da de jo ikke kan bevise at downloadet musik er leveret. - Alle kan derfor bare bede om pengene tilbage- Og vil få det.

Det vil ikke være muligt at sælge moduler til CMS og lignende, da man jo ikke kan bevise leverancen.

Jeg vil grave lidt dybere i om du har ret, Men jeg håber det ikke.

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15000
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 12:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,7 stjerner givet af 3 person

Sami Hådell:

Du behøver skam heller ikke tage mit ord for det.. jeg sidder blot med denne her type spørgsmål hver dag... :-)

Jeg vil anbefale at du kontakter din kortudsteder og forhører dig hvad kreditkort selskaberne anser som værende dokumentation for at varen er leveret.

For Visa, Mastercard og Amex er reglerne de samme... Her kræves der at forsendelsen kan spores frem til modtager, og det kan dokumenteres at varen er udleveret til kunden.

Jeg gør intet i elektroniske varer eller services, men jeg kender en del, som gør... Og nu har jeg spurgt både dem, samt vores egen kortbehandler, og de kan ik nikke genkende til dine påstande. De siger at elektroniske varer og services er underlagt andre regler, fordi de sjovt nok ik sendes.

Men jeg synes det er skræmmende, at en person fra Paypal åbenlyst i et stort forum fortæller, hvordan man let og uhindret kan misbruge jeres system i stor stil... 

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Fra Korsør
Tilmeldt 29. May 13
Indlæg ialt: 200
Fra  Codex Design Skrevet kl. 12:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,5 stjerner givet af 2 person

Har altid været bøvl med digitale varer med Paypal. Er jo derfor de fleste af os bruger en tredje part til at holde pengene istedet for første gangs købere. Det kan være en freelance side f.eks. 

Mange bruger også 2Checkout, Plimus f.eks til at håndtere digitale produkter.

Når vi (Codex Design) sælger noget til udlandet som er over 500kr, så er det altid via endten de ovennævnte betalingsgateways, eller igennem tredje part. På beløb under, acceptere vi bare at der er chancer for at blive snydt, men altså efter snart 10 år, så kan kunderne stort set ikke få et chargeback igennem hos os.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Fashion-Seller:
De siger at elektroniske varer og services er underlagt andre regler, fordi de sjovt nok ik sendes

Det eneste jeg kan forholde mig til, er det som står i chargeback betingelserne for de forskellige kreditkort... Men hvis det er sådan at der findes regler som jeg ikke er bekendt med, så vil jeg da meget gerne høre om det.. :-)

.

Fashion-Seller:
Men jeg synes det er skræmmende, at en person fra Paypal åbenlyst i et stort forum fortæller, hvordan man let og uhindret kan misbruge jeres system i stor stil

Det er da beklageligt at du mener det er skræmmende... Men jeg valgte at svare på en konkret tråd, hvor jeg mente PayPal blev hængt uheldigt ud, og hvor det på det nærmeste fremstod som om, at man var dårligere sikret ved digital salg gennem PayPal frem for gennem andre kanaler.

Det har absolut ingenting at gøre med PayPal's system...

Faktum er... At man gennem PayPal ikke er mere udsat for denne type af svindel, i forhold til andre betalings metoder... Denne type af svindel foregår over hele verden, og med alle typer af betalingsmetoder.

Faktum er... At man ved en chargeback på kreditkort bliver pålagt et gebyr af kreditkort udstederen, det bliver man ikke hvis kunden klager gennem PayPal og PayPal beslutter at refundere kundens penge.

.

Jeg har som sådan ikke så meget mere at komme med i denne tråd, og undlader at svare mere.

.

Ha en god weekend :-)

Fra Brande
Tilmeldt 30. Nov 11
Indlæg ialt: 2544
Fra  Miraca Skrevet kl. 22:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Sami Hådell:
Faktum er... At man gennem PayPal ikke er mere udsat for denne type af svindel, i forhold til andre betalings metoder... Denne type af svindel foregår over hele verden, og med alle typer af betalingsmetoder.

Jeg går ud fra, at dette er noget Paypal officielt kan bevise!

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:11
Hvor mange stjerner giver du? :

@ Christian, chargeback må betragtes som en indsigelse mod din faktura så muligheden for at kræve penge ind er at gå via byretten.

Det er en sur situation at stå i men netop til digitale produkter er Paypal mere eller mindre håbløs at have med at gøre. Som nævnt får køber medhold i 99% af sagerne hos paypal.

Fra København
Tilmeldt 13. Feb 10
Indlæg ialt: 3636
Fra  My-phoneshop.dk Skrevet kl. 11:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Sami Hådell:

Problemet i dette tilfælde er, at der her er tale om digitale varer, som ikke sendes med post/dhl eller andet... Det er samme regler for alle de kreditkort jeg kender til, og derfor også for PayPal...

Ved en chargeback, er det sælger som skal dokumentere at varen er modtaget af kunden, og med dokumentation menes der altså et track-and-trace nummer på forsendelsen... Det er jo selvsagt meget svært, når der er tale om digitale varer,

Det virker underligt at en så stor indløser som PayPal, ikke har taget højde for at flere og flere varer / ydelser leveres digitalt, men vil have dokumentation i form af track & trace nummer.

Da vi indgik vores aftale med Swedbank, skulle vi blandt andet angive om vi leverede varer og ydelser digitalt, eller om det var fysisk leverbare varer. Så uden at have undersøgt det nærmere, virker det trods alt som om at der er andre indløsere, der er klar over at nethandel er andet end fysiske produkter, og har tilpasset deres services efter dette.

Til efteråret får vi en del produkter der leveres digitalt, så vi valgte nok ikke helt forkert da vi valgte Swedbank :o) (Selvom denne tråd selvfølgelig betyder at vi nok skal have en snak med dem, før vi åbner for salget)

Mobiltelefoner, mobiltilbehør, mobilreparation: https://www.my-phoneshop.dk

Fra Aarhus
Tilmeldt 7. May 13
Indlæg ialt: 967
Skrevet kl. 11:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg havde for nogle år siden en kunde som stod i samme situation, dog med video-kurser.

En kunde af min kunde havde købt for adskillige tusinde kroners video-kurser (noget regnskab og bogføring) og da kunden var færdig med hente video-kurserne, valgte kunden at gøre en indsigelse overfor PayPal om at denne aldrig havde modtaget varerne - og her var problematikken nøjagtigt den samme. Vi havde ingen mulighed for at dokumentere levering, eftersom vi ikke havde noget dokumentation fra en tredie parts leverandør.

Disse penge gik helt tabt for min kunde. Der var dog heldigvis ikke nogen reelle udgifter forbundet med det, men det er jo rigtig ærgerligt at man pludselig finder et smuthul for kundernes betaling. For der gik jo ikke mange uger før nøjagtigt det samme skete igen.

Det endte med at vi måtte være lidt kreative og lave sitet en smule om, for at kunne konkretisere en levering.

Vi lavede det således at min kundes kunder fik udleveret en unik kode, som skulle indtastes før en en download ville starte - og således blev det de unikke koder der blev solgt, og egentlig ikke videoerne. Samtidlig registrerede vi dato og IP adresse for hver kode-indtastning (det medførte andre positive tiltag som mindskning af deling af de unikke koder).

Og da den næste chargeback sag kom, kunne vi på kundens vegne dokumentere at kunden havde fået leveret sin vare (koden) da denne har indtastet denne unikke kode på det registrerede tidspunkt fra den registrerede adresse. i den sag fik min kundes kunde ikke medhold fra PayPal.

Hvordan man løser noget lignende i denne sag fremover, må jo helt konkret bero på både den tekniske implementation og måden levering foregår på. Men med lidt kreativitet og lidt sparring med PayPals kundeservice, kan man altså godt komme i mål med en sikker måde at levere digitale varer med PayPal.

PHP Freelancer med speciale i Laravel og API integrationer

Side 3 ud af 6 (53 indlæg)