Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fagforening er ved at lave en "Vejlegården" på os...

Side 4 ud af 28 (272 indlæg)
Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 15:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Dukkemageren << Du har helt ret - og aligevel ikke.

Problemet ligger i at det er en overenskomst for virksomhedstyper som vi IKKE er.
Vi er et trykkeri og derved hører under de overenskomster som bl.a. GA har.

Så hvis vi indgår en overenskomst med de andre, så låser vi os ind i et hjørne som rent konkurrencemæssigt måske er lig andre medlemmer under samme overenskomst - men ikke samme type virksomheder som os, da de er under en anden overenskomst og derved andre "konkurrence-vilkår", hvis man kan kalde sådan noget for det.

/Jesper

Tilmeldt 28. Nov 05
Indlæg ialt: 181
Fra  http://www.labagatelle.co.uk Skrevet kl. 15:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Yups, helt rigtigt. Ikke bare det, du kan være helt sikker på at du får andre problemer i selve branchen hvis man finder ud af at du har overenskomst med andre end GA. Da jeg selv var ansat i et grafisk bureau var jeg medlem af en anden fagforening (ung og naiv :) ), så fik jeg at vide at jeg godt kunne glemme alt om at vær ei virksomheden, hvis jeg ikke skiftede til GA.

labagatelle.co.uk Erotiske luksus produkter i højeste kvalitet.

Fra Skovlunde
Tilmeldt 21. Sep 12
Indlæg ialt: 10
Fra  Larsen-Gruppen.dk Skrevet kl. 15:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,7 stjerner givet af 3 person

Dukkemageren:
Din konkurrenceevne forringes ikke, - nu kommer du til at konkurrere på lige vilkår med de konkurrenter som har en overenskomst Wink

Det er jo så ikke sandt. Hvis han tvinges til at overholde regler som han ikke skulle før, så forringes hans konkurrenceevne per definition. Om det så er lidt eller meget, positivt eller negativt har vi ingen forudsætninger for at vide.

Tilmeldt 12. Aug 11
Indlæg ialt: 372
Skrevet kl. 15:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,5 stjerner givet af 2 person

@Jesper

Nu skrev jeg konkurrencevilkår med et smil på læben.

Nu kommer jeg med et skud fra hoften, - men den konkrete problematik med hvilken overenskomst du skal høre ind under, kunne løses ved opdeling af virksomheden. Så tegner du en overenskomst med GA i det nye selskab ved stiftelsen, og din problemfagforening får overenskomst i det nuværende. Som siden så kan fusioneres, hvor medarbejderne får nye ansættelsesbreve hvor hovedvægten af arbejdsopgaverne ligger under GA.

Det kan gøres administrativt og diskret, men om det økonomisk kan svare sig krone for krone, afhænger af forskellen på overenskomsterne.

Det handler i min optik om at konkretisere sine problemer, og så handle rationelt ud fra det.

Tilmeldt 6. Jan 14
Indlæg ialt: 203
Fra  Danacord Records Skrevet kl. 15:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,3 stjerner givet af 7 person

Kurt Hansen:
Raseriet og sprogbrugen i denne tråd overrasker mig ikke
- heller ikke de stjerne der nu vælter ind. En enkelt femmer og resten bundskrab. Og nej, selvfølgelig er jeg ikke fornærmet, bare lidt skuffet over den eklatante mangel på køligt overblik og realitetssans blandt Aminoer.

Ha' en go' weekend allesammen Smile

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 15:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

  Den var jeg med på Wink.

Dit løsningsforslag kunne absolut også være et alternativ.

Men igen er vi tilbage ved at det ikke er MIG der valgt at kaste min virksomhed ud i f.eks. en opdeling.
Det er en 3. part som overhovedet ikke har noget som helst med min virksomhed at gøre, der blot har besluttet at de nu skal diktere hvordan jeg skal drive den.
Det er ikke dem som har fået den oprindelige idé og knoklet som en hjernedød for at vækste virksomheden fra 3.500 kr. af mine private penge til hvad den er i dag med ansatte, med over 4000 årlige håndterede opgaver pr. år og et godt ry i branchen. Men denne 3. part kan tilsyneladdende så let som ingen ting få lov til at save løs i den gren virksomheden er bygget på.

Så derved er det også dem som driver mig ud i hvad end løsningen er indgå overenskomst, splitte virksomheden op, lukke virksomheden eller noget helt andet - uden min egen frie vilje.

/Jesper

Tilmeldt 12. Aug 11
Indlæg ialt: 372
Skrevet kl. 15:58
Hvor mange stjerner giver du? :

@ Kurt Hansen

Så får du nogle stjerner herfra Big Smile

Jeg ønsker også dig en god weekend.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Jesper Norbøll:
Ærligt - jeg har arbejdet til midnat hver dag i denne uge og mine medarbejdere har knoklet hårdt i de timer de har været her - og lige nu har jeg i bund og grund lyst til at trække stikket på lortet. Jeg har nok en anden holdning i morgen, men jeg syntes virkelig det er sur røv at knokle for at have en god virksomhed og glade kunder - og så kommer nogen udefra og ligefrem har lov til at diktere at man skal være en del af den måde de gør tingene på...

Med al respekt vil jeg lige med glimt i øjet give ovenstående en kommentar med på vejen: hvis det er nok til, at du kan få tanken om at trække stikket, så træk da det stik. Når vi ser på, hvor meget der ellers bliver dikteret i form af afgifter, skat, moms osv. så er en overenskomst nok ikke det, der vælter virksomheden. En anden indgangsvinkel kunne være ikke at give op på forhånd, og sætte sig et mål om, at man skal nok bevise, at man kan drive virksomheden videre og bedre fremadrettet - og det ikke har noget med en overenskomst at gøre :-)

Uanset - held og lykke i "kampen", og husk at bruge din energi hvor den gavner mest (og gerne på den lange bane).

Tilmeldt 12. Aug 11
Indlæg ialt: 372
Skrevet kl. 16:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

@Jesper

Jeg kan sagtens sætte mig ind i dine følelser. 

Jeg overtog for 30 år siden en virksomhed, hvor medarbejderne havde lang anciennitet og alt var ordentligt og redeligt. Den gang var banker meget respektable, men de fik alligevel taget fusen på mig. Jeg måtte snige mig tilbage til kontoret efter lukketid og sove under skrivebordet, tage mælk fra kantinekøleskabet og fortynde med vand og få den søde respektable bogholderdame til at lyve og sige at checken var i posten. Jeg skammede mig, men jeg var opsat på at vise den rådne bank at de aldrig fik skovlen under mig.

Jeg fik betalt tilbage, men nu kan jeg godt se at det måske mest af alt handlede mest om mig selv og mine principper, og ikke helt så meget om at redde forretningen. Og at medarbejderne blev (mis)brugt i den kamp.

Så idag tænker jeg nok lidt mere over hvordan jeg griber tingene bedst an, - som virksomhedsleder. 

God weekend.

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 16:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 4 person

Jesper Norbøll:
Jeg har brug for nogle indspark i denne sammenhæng, for jeg kan godt at denne sag kan gå hen og blive grim:

Lad os lige få spillereglerne på det rene først:

1. Du kan ikke tvinges til at indgå en overenskomst med mindre 50% af dine ansatte kræver det.

2. Fagforeningen kan godt kræve af deres medlem at han laver konflikt (dvs. strejker), men det er kun et spørgsmål mellem dem og ham. Da du ikke har indgået nogen overenskomst, så kan du bare konstatere at han nægter at arbejde og tage konsekvensen af dét med en øjeblikkelig bortvisning. Din medarbejder vil formentlig hellere skifte fagforening end at miste sit job, men uanset at du ikke fyrer ham skal du ikke betale løn.

Situationen vil - rent praktisk - være, at du har en arbejdsplads hvor fagforeningen ingen medlemmer har og selvom de godt må lave en blokade (ikke fysisk, men stå med skilte og anden chikane) så sker det kun hvis du bliver udvalgt som symbol, ligesom det skete for Vejlegården.

Blokader/konflikter mod virksomheder, der ikke har modpartens egne medlemmer er meget upopulære.

Hvis du føler dig presset til at indgå en overenskomst, så står det dig frit for f.eks. at vælge De Kristelige. Gør du dét (og overholder overenskomsten) så må et LO-forbund ikke konflikte mod dig.

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Side 4 ud af 28 (272 indlæg)