Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fagforening er ved at lave en "Vejlegården" på os...

Side 23 ud af 28 (272 indlæg)
Fra Trørød
Tilmeldt 8. Jan 14
Indlæg ialt: 70
Skrevet kl. 19:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper:
Hvem er John Galt?

Det er et rigtig godt spørgsmål. Modsat forfatteren mener jeg det er ham, der går imod menneskets natur og uberettiget dyrkes af små individualister, der er meget glade for sig selv.

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 08:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Kurt Hansen:

BroncofanDK:
Problemet er jo netop at systemet er bygget til en svunden tid
"Systemet" er, via aftaler, blevet moderniseret op optaderet løbende. Jeg kan ikke se at det er forældet på nogen måder.
BroncofanDK:
Problemet er at der i Danmark er forsvundet 25% af vores industrisektor jobs på fem år, og det er en fortsættende tendens.
Og det mener du er "systemets" skyld? Systemet forstået på den måde, at arbejdsmarkedets parter aftaler overenskomsterne.

Jeg tror det operationalle er ordet - ARBEJDSMARKEDETS PARTER - for det er jo netop kun en lille del af arbejdsmarkedet der rent faktisk aftaler dette. Der opgøres jævnligt at der i arbejdsstyrken (dem i den arbejdsduelige alder) er ca 800000 som er udenfor arbejdsmarkedet for vidt forskellige grunde.

Det betyder simplificeret at det frie arbejdsmarked har besluttet at der er 800000 mennesker der ikke er værd at ansætte til normale danske lønvilkår.

Mere specifikt så er det vore lønniveauer i Danmark der gør at vore industriarbejdspladser flytter ud.

Det er minimalt hvad der flyttes af logistik grunde, og næppe mere end der ville komme ind den anden vej. Denne udflytning af arbejdspladser accelereres både fra politisk og fagforeningsside, da insisteringen på at vi i Danmark skal have højere omkostninger (kampen mod udenlandske håndværkere) gør at det bliver dyrere at drive virksomheder og produktion i Danmark. Hver eneste gang man øger indflationen og omkostningerne for at tilgodese fagbevægelserne i hjemmemarkedsorienterede jobs, så koster det i vore konkurrenceevne internationalt og gør det mindre attraktivt at producere i Danmark.

De der står udenfor arbejdsmarkedet bliver skadet af fagforeningerne, og de hvis arbejdspladser er konkurrenceudsatte gør også. Slagteriarbejdere rundt om i Danmark skal ned i løn for at sikre konkurrenceevnen - lad os sige at Danish Crown skal spare 2 MIO, så må 1 MIO ikke komme fra at købe håndværksydelser til Europæiske priser for det er løndumpning mod de stakkels bygningshåndværkere, så derfor er det istedet slagterne der skal ned i løn.

Det er mekanismerne hvis det skulle være uklart! 

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46495
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,5 stjerner givet af 2 person

Jeg tror mekanismerne er ret klare Broncofan - men jeg tror nu også det er ret meget politik du taler.

Vi kan starte med at være enige i at de danske lønninger (til en vis grad vestens) er kommet for højt op set i forhold til konkurrence - dog ikke værre end at vi faktisk eksporterer mere end vi importerer. (Thomas Nielsen "vi har sejret ad helvede til")

Der er heller ikke tvivl om, at der er masser af tvang i fagforeningers ageren i mange fald men jeg synes du skyder helt forbi hvis du ikke kan se, at dels har den danske model i alle fald beskyttet mod en masse vrøvl (andre steder med langt værre strejker) - og at fagbevægelse med arbejdsgiverforeninger har forhandlet masser af flotte overenskomster igennem (foretrækkker jeg langt frem for ren individuelt per arbejdsplads eller statsstyring (Rusland)

Netop de senere overenskomster og deres fornuft ved ex danish crown - har vel været tydelig nok

Læg dertil at de har været med til at sikre en masse fornuftige regler om uddannelse, pensionsordninger som ikke var kommet ud af den blå luft, og regler for arbejdssikkerhed

Der er for og bagdele. Udstiller man fagbevægelsen som djævlen er man galt ude, samme er man hvis man ser den som Gud

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. May 12
Indlæg ialt: 2491
Skrevet kl. 11:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Niels P Sønderskov:
Når du skriver her, er du selv ansvarlig for hvad du oplyser og da jeg ikke er synsk, kan jeg kun se det du skriver. Især overskriften, som du vel selv har forfattet, smager af klynk og har givet god medvind fra uvidende debattører.

Hvis du gad læse op på div. indlæg, og ikke bare hoppede ind i en i øvrigt meget lang debat, ville du ikke selv fremstå som uvidende debattør.

Fra Trørød
Tilmeldt 8. Jan 14
Indlæg ialt: 70
Skrevet kl. 12:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 2,0 stjerner givet af 4 person

Jeg har skam læst resten af Jesper Norbølls klagesang fr. Hartmann. At han får medløb fra langt de fleste mere eller mindre anonyme debattører rører mig ikke det mindste, og tillykke med det.

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 14:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Jeg tror mekanismerne er ret klare Broncofan - men jeg tror nu også det er ret meget politik du taler.

Vi kan starte med at være enige i at de danske lønninger (til en vis grad vestens) er kommet for højt op set i forhold til konkurrence - dog ikke værre end at vi faktisk eksporterer mere end vi importerer. (Thomas Nielsen "vi har sejret ad helvede til")

Der er heller ikke tvivl om, at der er masser af tvang i fagforeningers ageren i mange fald men jeg synes du skyder helt forbi hvis du ikke kan se, at dels har den danske model i alle fald beskyttet mod en masse vrøvl (andre steder med langt værre strejker) - og at fagbevægelse med arbejdsgiverforeninger har forhandlet masser af flotte overenskomster igennem (foretrækkker jeg langt frem for ren individuelt per arbejdsplads eller statsstyring (Rusland)

Netop de senere overenskomster og deres fornuft ved ex danish crown - har vel været tydelig nok

Læg dertil at de har været med til at sikre en masse fornuftige regler om uddannelse, pensionsordninger som ikke var kommet ud af den blå luft, og regler for arbejdssikkerhed

Der er for og bagdele. Udstiller man fagbevægelsen som djævlen er man galt ude, samme er man hvis man ser den som Gud

vh John H

Der er ingen tvivl om at visse dele af fagbevægelsen indser det pres deres medlemmer er under, men der er et kæmpe misforhold mellem de fagforeninger der er mest udfordret af international konkurrence, og de fagforeninger der agerer på hjemmemarkedet. De første er væsentligt mere progressive, men bliver også undermineret af resten.

Der er ingen tvivl om at der er andre markeder hvor samarbejdet med fagbevægelsen er ringere end i Danmark, men det retfærdiggør dog ikke at man putter den såkaldte Danske Model op på en pedestal. Da Thomas Nielsen udtalte de berømte ord, var Danmark i en anden konkurrencemæssig situation. Det er 32 år siden og Danmark - 7 år før murens fald og Danmark havde næsten dobbelt så mange industriansatte som nu. 

Vi havde ikke udflytning af store danske producenter af højværdi produkter til Østeuropa. Coloplast, Nunc, UnoMedical, Ambu - kæmpe medicotekniske virksomheder med positionering i verdenseliten flytter i stor stil produktionen. Outsourcing var til Fjernøsten - ikke til vore nabolande.

Vi hører gang på gang at vi har mangel på ingeniører, men hvis du eksempelvis går ind på Jobnet og søger, finder du et hav med indvandrerbaggrund  - eksempelvis en 47 årig mand - maskiningeniør fra 1999 og aldrig arbejdet i faget, Civilingeniør fra 2014... Mon ikke en fyr som ham gerne ville igang med sit fag på et eller andet niveau - selv til en løn væsentligt under ingeniøroverenskomsten? 

Det er en skandale både for personen, samfundet og integrationen at en sådan fyr ikke kommer videre, og det er hvor "One Size Fits Nobody", og det er der den Danske Model ikke virker - når man ikke snakker gennemsnit af dem der er i relevante job. 

Problemet er at den Danske Model/og diverse regeringers politik ikke har skabt grobund for at vi ligesom i Tyskland har genereret privat beskæftigelse på meget andet end spekulation i ejendomspriser (Tak Nyrup og Fogh). 

Vi har ikke en underskov af virksomheder til at skabe de job's der mangler, og fagbevægelsen hjælper bestemt ikke der.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46495
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

skal ikke gøre det alenlangt men vor arbejdsløshed er vel ikke så voldsom sammenlignet med masser sammenlignelige lande, snarere ligger vi pænt og vi har større export end import, og de store eksportvirksomheder som vi faktisk lever af, lever fint med fagbevægelse og organisering - så igen - JO der er ting der skal gøres bedre og givet også ting der kan gøres bedre ved fagforeninger, men du tegner sort hvidt

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 15:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

skal ikke gøre det alenlangt men vor arbejdsløshed er vel ikke så voldsom sammenlignet med masser sammenlignelige lande, snarere ligger vi pænt og vi har større export end import, og de store eksportvirksomheder som vi faktisk lever af, lever fint med fagbevægelse og organisering - så igen - JO der er ting der skal gøres bedre og givet også ting der kan gøres bedre ved fagforeninger, men du tegner sort hvidt

Klart, men jeg er bestemt også sortseer mht Danmarks fremtid i det nuværende spor. Når du nævner de store eksportvirksomheder, så er over 95% af dem startet for mere end 40 år siden. Maersk og Novo står tilsammen for ca 40% af vor valutaindtjening. Du har naturligvis fuldstændig ret - de STORE virksomheder lever godt med (og har glæde af samarbejdet med fagbevægelsen via lettere forhandlinger af rammer mv). 

Det operationelle spørgsmål er virkelig ikke om en virksomhed med 50-100års historie i Danmark bliver, men om den samme virksomhed ville være blevet etableret/vokset hvis den skulle etableres i Danmark idag med overenskomster efter "Den Danske Model", og der mener jeg svaret er nej! Grundfos, Danfoss, Velux... var ikke blevet til de virksomheder hvis de var startet idag og vi kiggede på dem i 2070.

Fra Trørød
Tilmeldt 8. Jan 14
Indlæg ialt: 70
Skrevet kl. 16:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

BroncofanDK:
Klart, men jeg er bestemt også sortseer mht Danmarks fremtid i det nuværende spor.

Det er da også så dejligt at være pessimist og snakke om ting man ikke kan gøre noget ved. In casu fagbevægelsen, som du vel ikke er medlem af? Overlad til lønmodtagerne at organisere sig som de vil og gøre med disse foreninger som de vil. Hey - det kaldes virkeligheden!

Jeg ved ikke hvad det er for en Bronco du er fan af, men dyrk den bare og få det bedste ud af det. Du har i hvert fald ikke en dameskrædder i helvedes chance for at lave om på fagbevægelsen eller den danske model. Arbejdsgiverne gjorde for mere end 100 år siden heftige forsøg på - også med vold og magt - at bekæmpe arbejdernes organisationsret. I mange andre lande har de haft held med det og resultaterne har været elendige.

Fra Trørød
Tilmeldt 8. Jan 14
Indlæg ialt: 70
Skrevet kl. 16:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

John Hannover har helt ret i at arbejdsløsheden i Danmark ikke er noget at tale om. Og den er i øvrigt på vej ned. Eksporten går strygende og virksomhederne klarer sig fint. Der skal ikke ret meget til før vi faktisk opfylder Menneskerettighedserklæringens krav om, at der skal være arbejde til dem, der ønsker det. Størrelsesordenen svarer til de berygtede 12 minutter S/SF havde regnet sig frem til.

Undersøgelse på undersøgelse placerer os også som et af de lande i verden, der har det bedste erhvervsklima. Dertil kommer en højt kvalificeret arbejdskraft, bl.a. som et af resultaterne af fagbevægelsens arbejde. Men vi mangler flere ordentlige iværksættere. Dem er jeg fan af!

Side 23 ud af 28 (272 indlæg)