Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Dinero: bogføring af udgifter betalt fra privat konto

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 25. Mar 10
Indlæg ialt: 33
Skrevet kl. 14:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har løbende nogle udgifter til min virksomhed, som jeg har betalt fra min private bankkonto.

Eftersom jeg har en enkeltmandsvirksomhed, hvor jeg jo bliver beskattet af al overskuddet og ikke kun de penge, jeg trækker ud, har jeg indtil for nyligt ikke troet, at det gjorde så meget, hvilken bankkonto mine ting blev betalt fra, og hvilken bankkonto mine indtægter gik ind på.

Det har jeg så forstået nu, at jeg er nødt til at bogføre korrekt - nu sidder jeg så og prøver at finde ud af, hvordan jeg gør det.

Hvis jeg fx har betalt en togbillet min virksomhed til 321 kr fra min egen private konto, hvordan bogfører jeg så det i Amino? Skal jeg bruge "mellemregning" under beholdning? - og skal jeg så foretage mig yderligere, når jeg flytter beløbet på de 321 kr fra min virksomhedskonto og over til min private konto?

Derudover skal jeg høre, om jeg er nødt til at sidde og rette disse ting i mit regnskab for de sidste tre måneder (jeg opstartede virksomheden for tre måneder siden)? - altså sådan at jeg skal sidde og rette til i mine posteringer, hvor jeg altid bare har skrevet ind, at udgifter er betalt fra virksomhedskontoen og at indtægter er gået ind på denne - selvom det i nogle tilfælde har været min private konto? eller er det tilstrækkeligt, at jeg føre pengene ind på de rette konti manuelt og så gør det rigtigt fremadrettet?

Tilmeldt 7. Jun 14
Indlæg ialt: 49
Fra  ingen firma Skrevet kl. 14:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er lige med på en lytter her.

Har nemlig selv gjort det samme, men lavede det som en bank postering, og når kunderne begynder at betale regnede jeg bare med at føre beløbet over på min privat konto, må man ikke bare gøre det sådan?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Gad også godt se om ikke der var et svar til dette spørgmål.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46487
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Private udlæg skal du som du er inde på bruge mellemregning - gæld til ejer eller hvad den konto kan hedde - som modpost til udgiften for. Hvad har du bogført det som hidtil - for din bank kan da ikke stemme hvis du har brugt firma bank konto som modpost?

Jeg ville være nervøs for at der var flere problemer i den bogføring og ville råde til at du får den gået igennem af en økonomiperson - revisor - eller www.regnskabsskolen.dk hvor du måske også med fordel kunne få et lille hurtigt kursus, det kan være pengene værd. 

HVIS det kun er at du har bogført det som omkostning mod din firmabankkonto i stedet for mod GÆLD til indhaver - (så vil firmabank konto stå med færre penge end der i virkeligheden er på den) - så kan du lave ET bilag hvor du skriver SAMLEBILAG FOR BILAG XX XXX XX XX og XX (alle fejl bilagene) skrive KORRIGERET PRIVATE UDLÆG FRA BANK TIL GÆLD TIL INDEHAVER (evt tag kopi af de bilag og sæt sammen som nyt bilag med en forside) og så bruge kassekladde og nu bogføre GÆLD TIL INDHAVER og som modpost FIRMABANK så bør firmabank jo komme til at stemme og der står nu i stedet en gæld til dig som indehaver

Jeg frygter dog lidt at du har samme konto privat og firma og så kan du aldrig stemme bank af mod din bogføring, hvilket vil besværliggøre alt for dig

Hvis du i alle fald har bogført korrekt som udgift og bare har en bank der slet ikke stemmer og mangler gæld til indehaver, så får du ikke hverken mere eller mindre skat at betale, for så har de udgifter jo reduceret dit resultat, men du har rod i status siden, som ikke påvirker skat, men ikke duer i alle fald.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 7. Jun 14
Indlæg ialt: 49
Fra  ingen firma Skrevet kl. 14:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har købt printer og domæne med privat bank konto. Det vil sige at firmaet har en gæld til mig på 8XX antal kroner.

Jeg har lavet bilagene som en bank postering, og regnede egentlig bare med at overflytte beløbet til min private konto, så passer bogføringen jo?

Jeg har dog bogført med forkert dato i forhold til hvad der står på fakturaen, gør det alverden?

// Dan

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46487
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:53
Hvor mange stjerner giver du? :

ja så passer banken derefter - men din bank vil så vise nogle bevægelser der ikke stemmer med dit regnskab - nemlig en hævning fra bank til dig selv og ikke noget via mellemregning - så det korrekte er, udgift - mellem regning -  og så mellemregning - firma bank når du får penge

Hvis faktura dato ikke ligger i anden moms periode så skal du ikke gøre noget ved den forkerte dato men brug faktura dato normalt

Husk at hvis det er en printer der står i dit privat hjem og også bruges privat, så skal momsen være delt i forhold til virksomhedsbrug og privat brug. Skat har for 2014 udmeldt fokus på personligvirksomhed - sammenblanding af privat og virksomhed samt momsdelen. 

Du kan læse om delt moms her: http://johnhannover.blogspot.dk/2013/12/aktiver-kbt-til-blandet-brug-privat-og.html 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 7. Jun 14
Indlæg ialt: 49
Fra  ingen firma Skrevet kl. 17:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har bogført udgiften i Dinero, men jeg har ikke udbetalt pengene til mig selv, og jeg gør det heller ikke lige før der er penge nok til det, skal jeg så herefter lave en mellem regning?

Printeren står i mit private hjem, men jeg bruger den KUN erhverv, havde heller ikke printer før, og har aldrig haft behov for det.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46487
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:06
Hvor mange stjerner giver du? :

1

Sipto:

Jeg har bogført udgiften i Dinero, men jeg har ikke udbetalt pengene til mig selv, og jeg gør det heller ikke lige før der er penge nok til det, skal jeg så herefter lave en mellem regning?

2

Printeren står i mit private hjem, men jeg bruger den KUN erhverv, havde heller ikke printer før, og har aldrig haft behov for det.

1 ja

2 fino - det kan være lidt besværligt at overbevise skat om sådan ting som EN printer eller EN computer at man aldrig bruger den privat, men som princip - fint nok så er det 100% erhverv

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. Apr 10
Indlæg ialt: 59
Skrevet kl. 19:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg har gjort præcis det samme, men har istedet bogført de penge som jeg har indsat og hævet på min privatkonto vedr. firmaet som indsat/hævet kassebeholdning. På den måde stemmer firmakontoen.

Er der noget ulovligt i det? Jeg snyder jo ikke nogen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46487
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:58
Hvor mange stjerner giver du? :

du skal bruge mellemregning - kasse er til kontanter og ligger ikke i egenkapitalen og en kontrol vil jo så ikke vise om du har penge til gode, men i stedet vise at der er minus i kassen med kontanter og der vises intet om at du har pengene tilgode

gør det rigtigt - lovligt? Nej det vil jeg sige det ikke er selv om jeg er med på du ikke som sådan snyder nogen - Det kunne du også finde mange andre måder at gøre ting på (glem 1000 indtægt mod at glemme 1000 kr udgift) - brug regnskabet efter reglerne og vi dit tilgodehavende som du skal

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)