Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Enkeltmandsvirksomhed - kørsel

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 28. May 13
Indlæg ialt: 3
Fra  MV Photography Skrevet kl. 20:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer. 

Jeg har oprettet en virksomhed - en fotograf virksomhed. 

Jeg fører en kørelog, af kørte kilometer, men hvordan bogfører jeg dem og udbetaler dem? 

Jeg har fået flg af vide:

"Det udregnede beløb bogfører du som udgift til kørsel. Det kan du gøre engang om måneden, årligt, eller hvad der passer dig. Som selvstændig udbetaler du dermed ikke gratis kørselsgodtgørelse, men nedbringer dit overskud."

Inde i Dinero under Køb er der et afsnit der hedder "Fragt og kørsel". Det er vel den jeg skal bruge. 

Men hvilken beholdning vælger man? 

På forhånd tak.... 


Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46479
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal ikke bogføre det overhovedet i enkeltmandsvirksomhed. Du skal bare føre kørebog helt efter regler og når du opgiver til skat (eller i forskud allerede) så skal du lave en skatteregulering af dit resultat fra Dinero. Det kan være det skal tillægges ting der ikke er fuldt fradrag for  - bespisning - gaver osv OG der skal du så trække det beløb du har samlet i kørebogen for året  FRA dit resultat i Dinero hvorved du får fradrags værdien af det - helt som du skal. 

Læs her http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/krselsgodtgrelse-ogbefordringsfradrag.html 

vh john h

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Randers
Tilmeldt 19. Apr 10
Indlæg ialt: 217
Fra  LindFoto.dk Skrevet kl. 21:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Vestergaard.

Jeg går ud fra det er fordi du benytter din private bil - til kørsel for firmaet - og af egen lomme betaler benzin og andre udgifter.
Sådan gør jeg nemlig også - og er derfor berettiget til at få kørsel udbetalt.

Jeg plejer at skrive et worddokument - med xxmåned kørt xx km  - evt. flere måneder under hinanden - og til sidst ialt kørt xx km x km-takst ialt xx kr.  Det bilag skriver jeg så under - udbetaler beløbet fra firmakontoen til min private konto - og bogfører beløbet i mit regnskab til på post jeg har der hedder "kørsel i privat bil".

Så længe du holder dig på max statens takster er beløbet skattefrit for dig selv.
Som du selv skriver er det jo så en udgift for firmaet - firmaet får dermed et mindre overskud - og der skal betales mindre i skat.

Hov.. det går lige op for mig du nok spørger megt specifikt til hvordan du gør i Dinero - og det ved jeg faktisk ikke :-)  men der må være en konto der er beregnet til kørsel - eller også må du oprette den. Det skal være en udgiftskonto uden moms.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46479
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Dirch Lind:
Jeg plejer at skrive et worddokument - med xxmåned kørt xx km  - evt. flere måneder under hinanden - og til sidst ialt kørt xx km x km-takst ialt xx kr.  Det bilag skriver jeg så under - udbetaler beløbet fra firmakontoen til min private konto - og bogfører beløbet i mit regnskab til på post jeg har der hedder "kørsel i privat bil".
det er ikke korrekt Dirch - du må ikke tage det ind som omkostning i din enkelt mandsvirksomhed. Du kan altid som i mit link hæve via mellemregning, men din kørsel i egen bil må du ikke bogføre som omkostning i din enkeltmandsvirksomhed. Du kan godt tro mig - men læs mit link som tid http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/krselsgodtgrelse-ogbefordringsfradrag.html hvor der er link til myndigheder og regler hvis du er i tvivl. (går ud fra vi ikke taler virksomhedsskatteordningen men alm personlig virksomhed)

Du finder det også her http://www.tax.dk/pjecer/koerselsgodtgoerelse_selvstaendige.htm med teksten

Personligt ejet virksomhed

a. Virksomhedsskatteordningen anvendes ikke

Hvis Virksomhedsskatteordningen ikke anvendes, kan der ikke udbetales skattefri kørselsgodtgørelse, men udgifterne til erhvervsmæssig transport vil kunne trækkes fra med standardsatserne for skattefri kørselsgodtgørelse i den personlige indkomst.

Det sker ved skatteregulering af overskuddet .- Det har som ikke skattebetydning - men lov er lov - du må ikke i enkeltmands bogføre det som udgift, kun tage som fradrag

Det er som med gaver - bespisning osv- det skal reguleres ud bare - eller renter i personlig virksomhed som også skal ud af regnskabet og tages personligt - kørsel som jo ikke kommer med ekstern regning, skal bare ikke ind - men helt tilsvarende er det en regulering af resultatet blot (giver derved fradrag og du kan forskudsopgøre det så du sparer det i skat løbende )

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Randers
Tilmeldt 19. Apr 10
Indlæg ialt: 217
Fra  LindFoto.dk Skrevet kl. 23:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John
Tak for dit svar - der er vist noget jeg skal have kigget på så. Synes eller jeg gør som jeg er blevet vejledt til af en revisor - men jeg har nok misforstået noget så.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46479
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Dirch Lind:
der er vist noget jeg skal have kigget på så. Synes eller jeg gør som jeg er blevet vejledt til af en revisor - men jeg har nok misforstået noget så.
skatteresultatet bliver det samme - det har nok med deres generelle kontroller at gøre og så den kendsgerning, at kørepenge ikke må udbetales til andre end lønmodtagere - f.eks må selv ejer af et selskab som IVS eller ApS ikke udbetale det som omk heller og mister dem, hvis ikke der hæves en løn der tilmed skal være passende i forhold til kørepengene og ikke til f.eks. freelancere på b indkomst som ikke ansatte.

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)