Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Første års afslutning/forskudsberegning

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 4. Jun 07
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 20:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa, kære Amino'er!

Jeg har en oversætter/konsulent virksomhed, som jeg kører som B-inkomst ved siden af mit studie. Det er en enmandsvirksomhed, startet i juni 2007. Har gået igennem to kvartalsmomsregnskaber.

Nu kommer så slutningen af regnskabsåret, hvor jeg både skal afslutte årsregnskabet og ændre på den (meget optimistiske) 2008 forskudsberegning som SKAT sendte til mig. Min inkomst har været omkring 70-90.000 kroner i 2007.

Se mig som en totalt grønskolling......hvad skal jeg tænke på og tage højde for mht dette? Eftersom min viden er så lille, så ved jeg ikke engang hvad jeg skal spørge om.....og jeg vil heller ha kommentarer, der ikke bliver begrænset af et mindre spørgsmål, for så at glemme noget, der er vigtigere.  

Så, please, alt I kan tænke, der vil hjælpe mig, vil blive taknemmeligt modtaget.

På forhånd tak!

Freya 

 

 

 

 

 

 

Tilmeldt 29. Sep 07
Indlæg ialt: 423
Skrevet kl. 22:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Momsen er lissom ved afslutning af de øvrige kvartaler

Forskudsregistreringen går du selv ind og retter på tastselv.skat.dk.  Min anbefaling til alle andre er iøvrigt at vente med at fortælle skat om de forventede mega-indtægter til de rent faktisk begynder at komme.

 Dernæst skal du afslutte dit årsregnskab. Det kan jeg ikke lære dig fra grunden i et enkelt indlæg. Mit forslag er derfor at du bare går igang og så spørger om konkrete detaljer. Alternativt: Hyr en kyndig mand til at gøre det for dig.

 

Tilmeldt 4. Jun 07
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 16:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak, Henrik. Big Smile

Er det rigtigt, at forskudsberegningen skal "indsendes" før slutningen af året, og den udvidede selvangivelse før 15 april? (Sorry, jeg har boet de sidste 25 år i udlandet, og er rimelig clueless, osse hvad angår personskat).

Mht. årsregnskabet, er det for mit vedkommende (oversættelser) ikke bare et spørgsmål om at sætte et regnskab op, der viser udgifter, indkomster, og moms udgifter/indkomster? Jeg har haft 9-10 jobs i år, og kun få og små udgifter (toner til printer, billig printer, papir, telefon, etc).  Det virker som overkill at få en revisor til at gøre det, men hvis der er noget, som mange typisk gør forkert fordi de gør det uden revisor, så vil jeg da bruge sådan en.....ved du hvad prisen typisk er, og kan jeg trække det fra?

På forhånd tak! 

 

 

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Nej....forskudsregistreringen kan du løbende justere i takt med dit forventede overskud for 2008.

Selvangivelsen senest den 01. juli 2008.

Hvis du er usikker med hensyn til fradrag mv., vil jeg anbefale dig at bruge en revisor/rådgiver.

/peter

Tilmeldt 29. Sep 07
Indlæg ialt: 423
Skrevet kl. 17:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Forskudsskemaet for 2008 kan indsendes FRA og med den 5. november 2007 og frem til vistnok cirka 1.10.2008. Brug http://tastselv.skat.dk Du kan også bare la vær. Så gætter Skat på dine tal, og hvis de ikke var forudsigelige får du restskat/overskyden skat, procenttillæg og sådan noget bøvl.

Selvangivelsen skal være den udvidede, og den skal du rekvirere senest vist engang i maj/juni. Gør det i marts. Selvangivelsen skal udfyldes og indsendes senest 1.7.2008. Samtidig skal udarbejdes et regnskab - der er tal herfra der skrives på selvangivelsen, men regnskabet skal kun indsendes hvios Skat ber om det.

Jo, et regnskab fra en enkeltmandsvirksomhed, hvor du ikke kører virksomhedsordning og kører alle indtægter ind i privatøkonomien, det er stort set kun indtægter og udgifter. Skal du have revisorhjælp til det koster det sikkert 5-15.000 kr der er fuldt fradragsberettiget (endda i det år de vedrører selvom regningen først kommer året efter, men det er et trick revisorer bruger bl.a. for at gøre regnskabet lidt mere kompliceret (du tjener osse et par ører ved det, selvom det ikke er meget).

Jo, jeg ville osse hvis jeg var dig lave det selv. Men det kommer an på hvordan du er skruet sammen. Af de poster du nævner skal du lige passe på med telefon - hvad er privat og hvad er firma? Prøv at google dig til noget mere om dette.

Tilmeldt 4. Jun 07
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 19:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak igen, Henrik!

Jeg har to mobiler, en til privat og en til firma (SKAT anbefalede dette).

Er der nogle fordele ved at melde sig til virksomhedsordningen, eller er det noget jeg ikke kan gøre, med mindre jeg er et Aps eller lignende?

Vil det være en fordel at "frontloade" udgifter i dette skatteår, så som at købe printertoner og andre ting til hele næste år, for at kunne fratrække det i dette år?

Tak igen. Smile

Tilmeldt 29. Sep 07
Indlæg ialt: 423
Skrevet kl. 19:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Virksomhedsordningen er kun for personlige virksomheder (enkeltmands- eller I/S), og formålet er netop at få beskatningen til at 'ligne' et selskab (Aps, A/S).

Hovedfordelene i virksomhedsordningen er 1) skatteudskydelse i overskudsvirksomhed og 2) større skatteværdi af renter i fremmed-finansieret virksomhed (banklån). Revisor er svær at undgå hvis du vælger virksomhedsordning.

Frontloade? Hvad er værdien af et selvopfundet (?) fremmedord, hvis det skal forklares.

diverse iværksætter-fora er der mere fokus på fradrag end indtjening. Alle fradrag (med en vis skatteværdi) dækker over udgifter på et større beløb, så udgifter/fradrag er et nødvendigt onde. Helst ville vi undgå dem.

Forskellen på om du tar udgiften i år eller senere er minimal - lidt afhængig af forholdene så går den den ene vej eller den anden. Køb når du falder over et godt tilbud eller når du er tvunget dertil.

Tilmeldt 4. Jun 07
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 12:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik, at "frontloade" (to front load) er ikke selvopfundet, det er meget brugt i forretningsverden i USA, hvor jeg kommer fra. Jeg aner ikke hvad det hedder på dansk, men tog chancen at det, som så mange andre amerikanske udtryk, var blevet optaget i dansk tale, ligesom "to do liste", osv.

Det betyder at gøre en masse ting i begyndelsen, så man skal gøre færre ting senere. At frontloade en virksomhed kunne så betyde at man indkøber det meste af udstyr, etc, i begyndelsen af virksomhedens liv, hvis det er skattemæssigt smart at gøre det. Man kan også frontloade fx 2008 ved at benytte ubrugt budget i slutningen af 2007, så man ikke mister budgettet (jeg kender mest til store virksomheder, det brugte vi meget der).

Eftersom vi er på skæringspunktet mellem år 2007/08 ville jeg sikre mig at jeg lægger indkøb til min virksomhed på det mest hensigtsmæssige tidspunkt. FØR året er omme, eller i begyndelsen af januar. Hvis det påvirker regnskabet, og ens skat/afdrag, er det da en god ide at være bevidst om konsekvenserne af ens valg.

Tak igen!

 

Tilmeldt 29. Sep 07
Indlæg ialt: 423
Skrevet kl. 13:15
Hvor mange stjerner giver du? :

'Frontlaod'. Så har jeg lært et nyt forretningsudtryk på amerikansk.

En straksafskrevet udgift 31.12. i stedet for 1.1. betyder naturligvis at 2007-regnskabets overskud formindskes med udgiftbeløbet eller underskuddet forøges. Det modsatte sker så med 2008-regnskabet. Det kan have (men det afhænger af konkrete forhold om det faktisk vil få) den effekt at skatten skubbes et år, og det er jo altid rart, hvis man kan administrere det. Værdien af dette kan sættes til en rentesats efter skat af den udskudte skattebetaling. Hvis det kun drejer sig om een dag fra 31.12. - 1.1. så er rentetabet ved evt. køb tidligere end nødvendigt ubetydeligt. Tab ved 'hasteindkøb' bare for at få udgiften med i et tidligere skatteår kan derimod være betydelig. Kan du holde ørene åbne efter gode tonertilbud i en måned bare ved at udskyde købet til 1.2., så har du sandsynligvis sparet langt større beløb.

 Konklusion: Glem det - forskellen er ikke stor og der kan evt. være flere ulemper. Det er ikke væsentligt og generelt tillægges fradrag en al for står værdi, i stedet for at fokusere på den negative indflydelse udgifter har.

Tilmeldt 4. Jun 07
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 19:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har mange flere udtryk, Henrik! Du er velkommen til at låne, når du får brug!

Tak for svaret. Men hvis man taler om toner, papir, etc, er beløbene ikke så små at man bare kan trække hele beløbet fra sin firmainkomst? Er det ikke bare (hvis man i denne beregning ignorerer moms): bruttoinkomst - udgifter = nettoinkomst - skat = profit???

Igen mange tak.....for øvrigt, så synes jeg du har et rigtigt cool navn!

 

Smile

 

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)