Beklager hvis jeg har formuleret mig forkert, mod bedre viden, har jeg begivet mig ud i at multitaske. Naturligvis skal uber følge de samme regler. Børneattest den mest vigtige i min optik, da netop børn og unge, der ikke normaltvis har råd til en taxa, kunne jeg forestille mig blive fristet af Uber. Nu er jeg stadig med i gruppen for Dantaxi, og jeg kan garantere dig for, at de vil have Uber stoppet helt. :) De taler om total strejke landet over, og lign. for at presse deres vilje igennem. Jeg forholder mig udelukkende til, at Uber bliver kaldt ulovligt, når der ikke foreligger en dom. Og de ting der bliver fremhævet som argumenter mod Uber, er mig bekendt, ikke blevet fremlagt som et krav til Uber. Sammenligningen med US Post og email, er argumenterne. Det kommer til at koste jobs! - råber taxabranchen også. Konkurrenceforvridende! - råber taxabranchen også. Uanset om Uber bliver lukket ned eller ej, så har de heldigvis påvirket Dantaxi til det bedre. Den nye app indeholder mange af de samme elementer som Ubers. |
både ja og nejJesper_nl:En über-chauffør anvender en bil til transporten på helt samme måde som en taxa-chaufør. Så alt andet lige, at han skal følge samme regler er vel ikke et urimeligt krav?
Taxi er fuldtidsarbejde og køber biler specielt til det uden registreringsafgift og trækker alle udgifter fra som firma - Der er lavet en række regler for dette, bl.a. sædefølere og taxameter + givet forsikringer
Uber er private som anvender en privat bil betalt med fuld registreringsafgift og må kun trække de 3,70 i statens takst fra indtægten. Der kunne godt lovmæssigt gøres plads til noget sådan, hvis man ville MEN
Det for mig afgørende er skat, og at det ikke bliver et mekka for kontanthjælpsmodtagere og dagpenge modtagere, som så kan toppe indtægten op skattefrit, til langt mere end en pædagog eller politiperson får
Her kunne deres APP gøre hele forskellen, for den registrerer jo alle kunder og al kørsel præcist - langt smartere end taxameter faktisk (bortset fra man ikke får penge for at holde i kø). Desværre forstår jeg det som, at Uber IKKE vil lade oplysinger fra denne APP anvende til at skat kan få oplyst indtægterne hos kørerne, og det ser jeg som ren sabotage mod, at Uber kan komme til at virke, i et reguleret samfund som DK
Sikrer de skattebetaling, og vil folk så køre i deres private bil (med visse sikkerhedskrav/alder som der allerede er) og nøjes med statens takst i udgift, er det ret OK - Kan Uber/Uber chaufør få det til at løbe rundt, så synes jeg man skulle finde en ordning for det. Sideløbende med Taxi, for det vil aldrig kunne erstatte taxi som sådan - og taxi stadigt være noget andet, med afgiftsfrie biler der kan "frikøres", osv.
vh Joohn Hannover