Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må et selskab udstationere en medarbejder alene for at spare i skat?

Side 2 ud af 5 (41 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46496
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Maverick26:
som i Danmark skal tjene over 2.500 kr. for at en håndværker kan stå tilbage med mindre end 500 kr., når arbejdet er færdig.

Marginalskatten er vel under 60% så 1.250 kr vil mere end nok - selv for en der bruger sin øverste indtjening for give håndværkeren 500 kr - som han så skal betale skat af - men begynder du at lægge din skat-  håndværkerens skat og den skat hans viktualiehandler betaler i skat på indtægt af bajere til håndværeren - så måske. Ram lige tal lidt mere præcist Maverick - sigtet er skævt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 15:37
Hvor mange stjerner giver du? :

ACOOLTOOL:

Penge tjent i udlandet kan beskattes i DK, såfremt de først kommer til udbetaling efter man er hjemvendt. Dette kan forekomme i situationer hvor ens bonus tager tid at gøre op, man venter på endelig godkendelse af års regnskab eller andet. 

Eks. Du får xx.000 i måneden og en års bonus i udsigt. Bonussen opgøres i Januar og udbetales i Februar. Du rejser dog hjem efter endt ansættelsesforhold i December altså måneden inden. Du er nu forpligtet til at betale fuld SKAT af hele dit bonus beløb uanset det forholder sig til tidligere arbejdsforhold uden for dansk skat. Dette udfra Retserhvervelsesprincippet. 

Når du bruger et fint begreb som "retserhvervelsesprincippet" burde også vide hvad det betyder! Retserhvervelsesprincippet i forhold til skatteretten betyder jo netop at du skal beskattes på tidspunkt for optjening og dermed får ret til bonussen, og ikke på betalingstidspunktet som du skriver. 

Hvis bonussen er en årsbonus som følger eksempelvis kalenderåret så optjener man jo netop retten til bonus løbende, hvilket definerer begrebet "retserhvervelse", altså retten til bonussen. At du så først får den udbetalt året efter eller flere år efter er for så vidt ligegyldigt, retten til bonus er opnået og skal beskattes på det tidspunkt. 

Tilmeldt 9. Jan 14
Indlæg ialt: 180
Skrevet kl. 15:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Maverick26:
som i Danmark skal tjene over 2.500 kr. for at en håndværker kan stå tilbage med mindre end 500 kr., når arbejdet er færdig.

Marginalskatten er vel under 60% så 1.250 kr vil mere end nok - selv for en der bruger sin øverste indtjening for give håndværkeren 500 kr - som han så skal betale skat af - men begynder du at lægge din skat-  håndværkerens skat og den skat hans viktualiehandler betaler i skat på indtægt af bajere til håndværeren - så måske. Ram lige tal lidt mere præcist Maverick - sigtet er skævt

vh John Hannover

Jeg prøver at være mere præcis. Lad os antage, at marginalskatten er 50%. Det er vi mange, der drømmer om, men det ser ikke ud til at lykkedes. Lad os alligevel antage, at den er 50%. 

Jeg vi hyre en håndværker til at male en væg. Prisen er 1.000 kr. Med moms er prisen 1.250 kr. Jeg skal tjene 2.500 kr., for at have 1.250 kr. til maleren. Maleren skal betale 500 kr. i skat af de 1.000 kr. Altså skal jeg tjene 2.500 kr. for at maleren ender med 500 kr. Dvs. maleren skal være 5 gange så produktiv/dygtig til at male, som jeg er. Det er der få malere, der er. Derfor er malere på dagpenge i Danmark, mens de i Schweiz maler vægge. 

Tilmeldt 9. Jan 14
Indlæg ialt: 180
Skrevet kl. 15:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Og derfor kan man bruge næsten det samme på offentligt forbrug i Schweiz per indbygger, som i Danmark, selvom skatten er godt halvdelen. For i Danmark betaler vi folk for ikke at lave noget, mens man i Schweiz betaler folk for at lave det, de er bedst til. 

Tilmeldt 27. Jul 10
Indlæg ialt: 59
Skrevet kl. 15:55
Hvor mange stjerner giver du? :

@Jesper_nl

En bonus som løbende optjenes men først opgøres endeligt i som i mit eksempel i januar/februar (hvor du er hjemvendt)  er jo først endeligt afgjort på opgørelsedatoen. Det er ikke korrekt at det er i henhold til optjeningstidspunktet, det er når beløbet og retten til samme er endeligt opgjort du beskattes. 

Tilmeldt 27. Jul 10
Indlæg ialt: 59
Skrevet kl. 15:55
Hvor mange stjerner giver du? :

En bonus som løbende optjenes men først opgøres endeligt i som i mit eksempel i januar/februar (hvor du er hjemvendt)  er jo først endeligt afgjort på opgørelsedatoen. Det er ikke korrekt at det er i henhold til optjeningstidspunktet, det er når beløbet og retten til samme er endeligt opgjort du beskattes. 

Tilmeldt 9. Jan 14
Indlæg ialt: 180
Skrevet kl. 16:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:

ACOOLTOOL:

Penge tjent i udlandet kan beskattes i DK, såfremt de først kommer til udbetaling efter man er hjemvendt. Dette kan forekomme i situationer hvor ens bonus tager tid at gøre op, man venter på endelig godkendelse af års regnskab eller andet. 

Eks. Du får xx.000 i måneden og en års bonus i udsigt. Bonussen opgøres i Januar og udbetales i Februar. Du rejser dog hjem efter endt ansættelsesforhold i December altså måneden inden. Du er nu forpligtet til at betale fuld SKAT af hele dit bonus beløb uanset det forholder sig til tidligere arbejdsforhold uden for dansk skat. Dette udfra Retserhvervelsesprincippet. 

Når du bruger et fint begreb som "retserhvervelsesprincippet" burde også vide hvad det betyder! Retserhvervelsesprincippet i forhold til skatteretten betyder jo netop at du skal beskattes på tidspunkt for optjening og dermed får ret til bonussen, og ikke på betalingstidspunktet som du skriver. 

Hvis bonussen er en årsbonus som følger eksempelvis kalenderåret så optjener man jo netop retten til bonus løbende, hvilket definerer begrebet "retserhvervelse", altså retten til bonussen. At du så først får den udbetalt året efter eller flere år efter er for så vidt ligegyldigt, retten til bonus er opnået og skal beskattes på det tidspunkt. 

Jeg vil tro, at Jesper_nl har ret her. For i den oprindelige sag, jeg refererer til, hvor medarbejderen/hovedaktionæren endelige får ret i tredje instans, er bonussen faktisk først betal 1-2 år efter, at medarbejderen/hovedaktionæren er kommet hjem fra sin udstationering i Hong Kong. Så byretten må have været enig i, at det ikke er udbetalingstidspunktet, men den periode, hvor man har lavet arbejdet, der er afgørende. 

i øvrigt ruller diskussionen sig ud præcis som den gør ved alle diskussioner om skat - dvs. i alle retninger og med mange forskellige fortolkninger af det samme forhold. Og det er præcis det, der er min pointe. Reglerne er alt for komplekse.

Og et råd om at indhente en bindende forhåndsbesked og følge den blindt er ikke en løsning. Hvis vi gjorde det og blot blindt fulgte det, som Skat befaler i deres bindende forhåndsbeskeder, så ville Novo Nordisk, Ecco og andre jo aldrig havne i skattesager Men  det gør de, for de bliver nødt til at forsvare deres ret over for Skat. Der er tusindvis af sager - både om bindende forhåndsbeskeder og tvister om, hvordan reglerne skal fortolkes, når man har handlet. 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Maverick26:
i øvrigt ruller diskussionen sig ud præcis som den gør ved alle diskussioner om skat - dvs. i alle retninger og med mange forskellige fortolkninger af det samme forhold. Og det er præcis det, der er min pointe. Reglerne er alt for komplekse.

Nok er reglerne komplekse - men du spørger også bredt. Der er jo ikke nogen her som kan sige andet end buh og bææ med de oplysninger, som ligger til grund for dit spørgsmål. Derfor vil det altid blive en væven rundt.

Jeg er enig med dig at bindende svar ikke altid er en løsning. Svaret er trods alt kun bindende for SKAT og de 400 kr. som et svar koster er nu billige rådgiverpenge at smide på bordet. Du kan nok finde mange tvister om SKAT men du finder ikke mange sager, hvor spørger har handlet i direkte modstrid med SKAT's svar. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46496
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja problemet er komplekst - men hvad bindende svar angår, så er problemet jo ikke, at skat siden ikke lever op til det bindende svar normalt - men at spørgsmålet enten viste sig ikke at dække den konkrete situation, eller at den der spurgte, ikke efterlevede det der stod i spørgsmålet

Er spørgsmålet klart nok - alt nødvendigt oplyst (og det kræver ofte man betaler en revisor for at udforme det) - så holder svaret jo i retten trods alt, og derfor ville jeg, når vi taler 1,7 mio eller hvad det kunne dreje sig om, aldrig undvære at få revisoren til at udforme bindende svar når det synes vigtigt med klare linjer

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 16:40
Hvor mange stjerner giver du? :

ACOOLTOOL:

En bonus som løbende optjenes men først opgøres endeligt i som i mit eksempel i januar/februar (hvor du er hjemvendt)  er jo først endeligt afgjort på opgørelsedatoen. Det er ikke korrekt at det er i henhold til optjeningstidspunktet, det er når beløbet og retten til samme er endeligt opgjort du beskattes. 

Jeg ville være enig med dig, hvis vi talte om indkomst som udelukkende skulle beskattes i Danmark, det følger af kildeskattelovens § 46, stk. 2. Men nu omhandler denne tråd et udstationeringsophold, og der netop med udgang i retserhvervelsesprincippet optjenes retten til bonussen ikke Danmark, hvorfor ligningslovens § 33 (og frem) omkring udstationering finder anvendelse. 

Så jeg fastholder, hvis en bonus er optjent under en udstationering så skal denne bonus også beskattes i det land hvor den er optjent!

 

Prøv at læse http://www.tvc.dk/sites/default/files/article/4f293895b6bba.pdf af Tommy Christiansen, hvor der i afsnittet omkring beskatningstidspunkt skrives "Ophører skatteyderens subjektive skattepligt til Danmark, skal indtægten beskattes senest på dette tidspunkt" Dette gælder også modsætningsvis!

Side 2 ud af 5 (41 indlæg)