jepser1982 >> Moms-registrerings-pligt efter 50.000 grænsen indtræder i det øjeblig man kan se at omsætningen er nået til et niveau der svarer til 50.000 kr pr år. Moms-indberetnings-pligt indtræffer i det øjeblik du er momsregistreret. Det er altså normalt forkert at sige 'man skal først indberette moms fra de 50.000 kr og opefter, eller i bedste fald en forenkling.
Eksempel 1: Omsat 40.000 i marts og der ser ikke ud til at komme mere omsætning: Ikke krav om momsregistrering
Eksempel 2: Omsat 8.000 i februar, og det fortsætter nok lige sådan eller bedre i tiden fremover: Momsregistrering skal ske straks
Eksempel 3: Omsat 8.000 i december , og det fortsætter nok lige sådan eller bedre i tiden fremover: Momsregistrering skal ske straks. Det er ligegyldigt at omsætningen i første REGNSKABS-ÅR ender langt under 50.000 som Peter - revisor også skriver 26-12-2007 13:25
Endnu en tydeliggørelsen: Pligten til at blive momsregistreret indtræffer i det øjeblik man indser eller burde indse at den løbende omsætning vil overstige 50.000 på årsbasis. Pligten til at opkræve moms på regningerne til kunderne indtræder imidlertidig på momsregistreringstidspunktet. Du kan altså ikke lige pludselig mellem to fakturaudskrifter opdage at grænsen overskrides, og derfor skrive moms på den sidste. Du skal registreres først. I praksis (men vist ikke formelt) kan man dig godt skrive en startdato på startblanketten der ligger nogle få dage tilbage i tiden. Retten til at fradrage moms stammende fra dine indkøb indtræffer samtidig.
I skriftligt materiale fra Skat går de mest ud fra at du før du starter virksomhed har planlagt med en omsætning og derfor bliver momsregistreret fra starten hvis omsætningen forventes at overstige grænsen. Men sådan foregår det jo ikke i virkeligheden. Det er derfor min egen formulering ud fra det jeg har læst, at pligten indtræder i det øjeblik du "indser eller burde indse at den løbende omsætning vil overstige 50.000 på årsbasis." Ja - det er lidt vattet / utydeligt defineret, og jeg vil tro der er ret vide grænser for dit personlige skøn af hvornår tidspunktet indtræffer. Jeg er dog fortsat ude efter domme der har taget stilling til dette spørgsmål.
Søren Vedel >> Jeg foreslår at du følger de samme regler som dem der er for en faktura fra en momsregistreret virksomhed - se afsnittet "Hvilke oplysninger skal en almindelig faktura indeholde" på http://www.skat.dk/display.aspx?oId=108094&vId=201064 idet du dog naturligvis udelader CVR-nummer (som jeg går ud fra at du ikke har) og de tre sidste oplysninger der vedrører moms. Du kan vælge at skrive dit CPR-nummer, men du kan også vælge at lade være - se http://startfirma.dk/spm/3372