Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms ???

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 29. Jan 06
Indlæg ialt: 99
Skrevet kl. 13:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

 

Nej....det skal den ikke.

Husk at grænsen for at blive momsregistreret er 50k løbende over en 12 måneders periode.

Fra -
Tilmeldt 26. Dec 07
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 16:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Undskyld jeg sådan blander mig! :) Men hvis nu man så efter 11 måneder når over de 50k, og derfor skal momsregistreres - hvad sker der så? Skal man så indberette moms af de 49.999kr man har tjent inden man rammer den grænse? Eller hvordan?

iPhone app - You Wish: http://www.youwishapp.com

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Nej..det skal man ikke...først fra 50k og opefter.

 

Fra -
Tilmeldt 26. Dec 07
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 17:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Peter.. Tak for hurtigt svar :) .og igen undskyld jeg stjæler emnet her.. Jeg går lige nu og overvejer om jeg skal starte en enkeltmandsvirksomhed, da der er sandsynlighed for at jeg kommer til at tjene mere end 50.000 på det arbejde jeg kommer til at lave i 2008. Men istedet kunne jeg ligeså godt bare udskrive fakturaer, og opgive dette beløb til SKAT og så betale skat af det tjente beløb? Selvfølgelig samtidig med holde øje med mit regnskab og se hvornår jeg rammer 50k grænsen. Når dette sker opretter jeg derefter et enmandsfirma og efterfølgende betaler jeg moms af al min indtjening som sker efter dette øjeblik, men intet af de penge jeg har tjent inden? Tusind tak for din hjælp!

iPhone app - You Wish: http://www.youwishapp.com

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen!

 

Yep....lige præcis.

Tilmeldt 29. Sep 07
Indlæg ialt: 423
Skrevet kl. 23:08
Hvor mange stjerner giver du? :

jepser1982 >> Moms-registrerings-pligt efter 50.000 grænsen indtræder i det øjeblig man kan se at omsætningen er nået til et niveau der svarer til 50.000 kr pr år. Moms-indberetnings-pligt indtræffer i det øjeblik du er momsregistreret. Det er altså normalt forkert at sige 'man skal først indberette moms fra de 50.000 kr og opefter, eller i bedste fald en forenkling.

Eksempel 1: Omsat 40.000 i marts og der ser ikke ud til at komme mere omsætning: Ikke krav om momsregistrering

Eksempel 2: Omsat 8.000 i februar, og det fortsætter nok lige sådan eller bedre i tiden fremover: Momsregistrering skal ske straks

Eksempel 3: Omsat 8.000 i december , og det fortsætter nok lige sådan eller bedre i tiden fremover: Momsregistrering skal ske straks. Det er ligegyldigt at omsætningen i første REGNSKABS-ÅR ender langt under 50.000 som Peter - revisor også skriver 26-12-2007 13:25

Endnu en tydeliggørelsen: Pligten til at blive momsregistreret indtræffer i det øjeblik man indser eller burde indse at den løbende omsætning vil overstige 50.000 på årsbasis. Pligten til at opkræve moms på regningerne til kunderne indtræder imidlertidig på momsregistreringstidspunktet. Du kan altså ikke lige pludselig mellem to fakturaudskrifter opdage at grænsen overskrides, og derfor skrive moms på den sidste. Du skal registreres først. I praksis (men vist ikke formelt) kan man dig godt skrive en startdato på startblanketten der ligger nogle få dage tilbage i tiden. Retten til at fradrage moms stammende fra dine indkøb indtræffer samtidig.

I skriftligt materiale fra Skat går de mest ud fra at du før du starter virksomhed har planlagt med en omsætning og derfor bliver momsregistreret fra starten hvis omsætningen forventes at overstige grænsen. Men sådan foregår det jo ikke i virkeligheden. Det er derfor min egen formulering ud fra det jeg har læst, at pligten indtræder i det øjeblik du "indser eller burde indse at den løbende omsætning vil overstige 50.000 på årsbasis." Ja - det er lidt vattet / utydeligt defineret, og jeg vil tro der er ret vide grænser for dit personlige skøn af hvornår tidspunktet indtræffer. Jeg er dog fortsat ude efter domme der har taget stilling til dette spørgsmål.

 Søren Vedel >> Jeg foreslår at du følger de samme regler som dem der er for en faktura fra en momsregistreret virksomhed - se afsnittet "Hvilke oplysninger skal en almindelig faktura indeholde" på http://www.skat.dk/display.aspx?oId=108094&vId=201064 idet du dog naturligvis udelader CVR-nummer (som jeg går ud fra at du ikke har) og de tre sidste oplysninger der vedrører moms. Du kan vælge at skrive dit CPR-nummer, men du kan også vælge at lade være - se http://startfirma.dk/spm/3372

Tilmeldt 22. Mar 06
Indlæg ialt: 161
Skrevet kl. 21:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du ved at du kommer til at tjæne over 50.000 kr kan jeg ikke se argumentet for ikke at blive momsregistreret - Du kan da ligså godt krase de fradrag ind du er i din gode ret til

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:53
Hvor mange stjerner giver du? :

 

Hvis det nu var i en branche, hvor der var få indkøb, kunne det være en konkurrencefordel i starten at kunne sælge billigere

end konkurrenterne, idet der ikke skulle pålægges udgående moms.

Tilmeldt 29. Sep 07
Indlæg ialt: 423
Skrevet kl. 00:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Flyttemanden:

Hvis du ved at du kommer til at tjæne over 50.000 kr kan jeg ikke se argumentet for ikke at blive momsregistreret - Du kan da ligså godt krase de fradrag ind du er i din gode ret til

Sælger du fortrinsvis til private og har du muligheden for at vælge momsregistrering til/fra, så er det en fordel ikke at være momsregistreret.

Sælger du fortrinsvis til momsregistrerede og har du muligheden for at vælge momsregistrering til/fra, så er det en fordel  at være momsregistreret.

Fordelen kan enten være en større indtjening til dig eller en mulighed for at have lavere priser.

 

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)