Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan får jeg personligt mest ud af kørsel for eget APS i privat bil?

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 6. Apr 12
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 08:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Bær over med mig hvis dette spørgsmål er stillet før, har søgt, men kan ikke finde lige det jeg søger.

Har i fællesskab med en anden et APS. Vi har kørt tilsammen ca. 3000 km i 2015 i private biler for firmaet, på private tankkort. Vi har en bekendt, der er revisor, til at lave årsregnskab m.m.

Der findes selvfølgelig et kørselsregnskab til staten i forbindelse med årsregnskabet. Med min ringe viden om regnskab, formoder jeg at det beløb som kørselsregnskabet ender ud i, er det beløb som virksomheden ikke skal betale skat af.

Men hvordan får vi som ejere mest ud af lige præcis det? Kan vi hive et beløb ud skattefrit svarende til kørselsgodtgørelsen? Eller er der andre/bedre måder hvorpå vi kan få dækket vore personlige udgifter.

Min revisor har selvfølgelig måde at gøre tingene på, og gør det formentlig rigtigt, jeg vil bare gerne sikre mig at vi får mest muligt ud af det :-)

På forhånd tak for svar.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 08:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Varisbøl:

Men hvordan får vi som ejere mest ud af lige præcis det? Kan vi hive et beløb ud skattefrit svarende til kørselsgodtgørelsen? Eller er der andre/bedre måder hvorpå vi kan få dækket vore personlige udgifter.

Når vi taler om et APS er det jo 2 grundlæggende metoder, enten ejer du selv bilen privat og får udbetalt skattefri kørselsgodtgørelse (NB; kræver i øvrigt du får udbetalt løn af selskabet) efter kørselsregnskab eller er den anden metode at selskabet ejer bilen og betaler alle omkostninger (drift og afskrivninger) og du bliver som privatperson beskattet af bilens værdi (hvis ellers du også skal bruge den til bare én km. privatkørsel).

 

Om det ene eller andet er den bedste økonomiske løsning afhænger af en række faktorer, såsom; bilens værdi, størrelsen af løbende driftsomkostninger, dine øvrige lønforhold, bilens brændstofforbrug, årligt kørte km. m.fl., altså med andre ord det kræver en konkret beregning (NB; det kræver en kyndig person, revisor eller lign. kan klart anbefales)

 

Når det så er sagt, så er det nemmeste (efter min mening) at du fortsætter med at føre kørebog betale udgifterne personligt og får udbetalt pr. kørte km. for selskabet. Det kan godt være der er penge "at hente", men som regel (er det min opfattelse) at beløbene er minimale og ikke besværet værd.

Tilmeldt 6. Apr 12
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 08:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for dit svar Jesper...

Der er to forhold der er afgørende for dit svar; Det er endnu et forholdsvis lille Aps og i opstartsfasen, så vi udbetaler endnu ikke løn og der er ikke økonomi til at firmaet skal eje biler eller betale for omkostning herved.

Hvordan foregår det helt præcis med at få udbetalt for kørte kilometer?

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 09:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Varisbøl:

Tak for dit svar Jesper...

Der er to forhold der er afgørende for dit svar; Det er endnu et forholdsvis lille Aps og i opstartsfasen, så vi udbetaler endnu ikke løn og der er ikke økonomi til at firmaet skal eje biler eller betale for omkostning herved.

Hvordan foregår det helt præcis med at få udbetalt for kørte kilometer?

Jamen helt præcist laver man jo typisk en lille opgørelse (kunne eks. være en kopi af kørebogen) og den bogføres så i selskabet hvorefter der udbetales kørselsgodtgørelse.

 

Men der er et helt grundlæggende problem, man må ikke få skattefri kørselsgodtgørelse hvis man ikke er at betragte som medarbejder i selskabet. Og når du ikke får løn, så er du i sammenhæng med skattefri kørselsgodtgørelse ikke medarbejder og har IKKE ret til skattefri kørselsgodtgørelse.

Så umiddelbart (indtil du kan få løn) er de kørte km en udgift for dig privat som ikke kan dækkes!

 

Der findes dog nogle små muligheder, det skal dog bemærkes at det kræver noget administration. Men teknisk set kan du som privatperson udleje din bil til selskabet, du skal dog beskattes personligt af indtægten som b-indkomst, endvidere er der nogle forholdsregler du skal iagttage såsom at der i "leje-perioden" ikke må opstå privat rådighed over bilen, da det kan medføre fri-bil beskatning. Denne løsning kræver (efter min opfattelse) involvering af en revisor, da der er en del risiko forbundet hermed.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46464
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Varisbøl:

Tak for dit svar Jesper...

Der er to forhold der er afgørende for dit svar; Det er endnu et forholdsvis lille Aps og i opstartsfasen, så vi udbetaler endnu ikke løn og der er ikke økonomi til at firmaet skal eje biler eller betale for omkostning herved.

Hvordan foregår det helt præcis med at få udbetalt for kørte kilometer?

Som Jesper skriver, så KAN du ikke få få udbetalt kørsel før du har en helt reel løn. Den skal være af helt normal størrelse, så det ikke ser ud til at kørepenge erstattet løn. f.eks. 12.000 løn 8.000 kørepenge for fuldtid vil kunne stritte mod.

Din kørsel er derfor en helt privat omkostning desværre indtil I har en reel løn og den kan ikke rigtigt reddes. Det eneste jeg mener du må kunne er at få befordringsfradrag for de km du har i korrekt ført kørebog, ud fra reglen om at ansatte der kører for firmaet i egen bil - hvis de ikke får udbetalt kørepenge, kan tage beløbet som fradrag til den lave befordringsfradragværdi (over 24 km osv). Det mener jeg må gælde ejer også som ansat? http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/krselsgodtgrelse-ogbefordringsfradrag.html 

Når I en gang har reel løn, så får man i selskaber kørepenge ved at de udbetales og altid skal indberettes til skat sammen med den den reelle løn i felt for skattefri kørepenge - Aldrig uden samtidig løn og indberetning af begge

I personlig virksomhed må man tage det som fradrag - og der er der jo ikke løn, så der kan man ha det helt uanset indtjening som udgangspunkt (dog vil skat sikkert nægte fradrag hvis der f.eks aldrig var penge ind ud fra, at det så ikke virkede som seriøs drift med overskud for øje - men i en opstart, ville man dermed altid få fradragsværdien - men det gælder ikke for selskabsejere 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 6. Apr 12
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 11:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er ikke mange rettigheder man har som direktør kan jeg godt se ;-)

Jeg må snakke med revisoren om at blive oprettet som medarbejder, det lyder besværligt og ender jo nok med at det er lettest at lade være :-(

Er det korrekt forstået, at når der ingen er til at hive pengene for kørsel ud, så forbliver de jo bare på kontoen som et beløb, og skal de udbetales som evt. overskud bliver de beskattet (igen)?

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 11:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Varisbøl:

Er det korrekt forstået, at når der ingen er til at hive pengene for kørsel ud, så forbliver de jo bare på kontoen som et beløb, og skal de udbetales som evt. overskud bliver de beskattet (igen)?

Nej, det er forkert. Når der ingen ansat er at udbetale skattefri kørselsgodtgørelse til så skal der heller ikke bogføres noget i selskabet.

 

Du kan ikke "spare op" og hæve dem senere. Du må vente til du får løn fra selskabet før du kan få udbetalt skattefri kørselsgodtgørelse.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46464
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Varisbøl:

Det er ikke mange rettigheder man har som direktør kan jeg godt se ;-)

Jeg må snakke med revisoren om at blive oprettet som medarbejder, det lyder besværligt og ender jo nok med at det er lettest at lade være :-(

Er det korrekt forstået, at når der ingen er til at hive pengene for kørsel ud, så forbliver de jo bare på kontoen som et beløb, og skal de udbetales som evt. overskud bliver de beskattet (igen)?

Det har ikke med direktør eller ansat at gøre - det er for begge sådan at der skal udbetales reel løn før der må udbetales kørepenge

Nej man kan ikke sige helt som du gør med dobbelt skat  - Når der er overskud, så kan du jo tage løn og kørepenge - men ja - hvis du ikke nogen sinde kan tage REEL løn så kan du heller ikke få kørepenge nogensinde - og giver det så et lille resultat, så udløser det selskabsskat hvis du ikke vælger at tage det som løn - tager du det som løn er der jo ikke selskabskat samtidigt

ikke reel løn - ikke kørepenge - gælder også for alle ansatte. Eneste der kan ha glæde af det som fradrag er folk der driver personlig virksomhed
vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 21:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hmmm... ikke at jeg er uenig i reglerne om skattefri kørselsgodtgørelse.

Hvis der alligevel føres en kørebog over de erhvervsmæssige/private kilometre, så vil det faktisk være muligt at sammentælle bilens driftsomkostninger og herefter fordele disse i hhvv. erhverv/privat, hvorefter udgifterne kan refunderes af selskabet som udlæg.

De skarpe regler for skattefri kørselsgodtgørelse er netop indført, fordi de er skattefri for modtagerend, men det begrænser trods alt ikke muligheden for fradrag af de reelle omkostninger.

Hvis det var tilfældet, så vil jeg tage en taxa eller en fragtmand til kørselenSkype-Wondering

Tonny

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46464
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Tonny Skov Pedersen:

Hmmm... ikke at jeg er uenig i reglerne om skattefri kørselsgodtgørelse.

Hvis der alligevel føres en kørebog over de erhvervsmæssige/private kilometre, så vil det faktisk være muligt at sammentælle bilens driftsomkostninger og herefter fordele disse i hhvv. erhverv/privat, hvorefter udgifterne kan refunderes af selskabet som udlæg.

De skarpe regler for skattefri kørselsgodtgørelse er netop indført, fordi de er skattefri for modtagerend, men det begrænser trods alt ikke muligheden for fradrag af de reelle omkostninger.

Hvis det var tilfældet, så vil jeg tage en taxa eller en fragtmand til kørselenSkype-Wondering

Tonny

ja det må jo være korrekt - man kan få de reelle udgifter betalt mod så at føre al drift som privat regnskab der kan fremlægges og derefter tage % der svarer til firma km mod private km som efter kørebog - det må vel give lidt mere end at vælge den lave befordringsfradrag. Vi er vel enige om det er udgifter drift og ikke afskrivning som kan køres den vej kun ? :) OG måske også vigtigt:

Hvis man vælger den udvej - hvordan så med reglen om at man KUN må vælge mellem enten drift % eller statens takst - fanger den også her - så man så skal bruge den måde fremover altid - Det tror jeg faktisk der er noget med-  at man skal vælge EN gang og så fastholde det princip - faktiske udgifter eller kørepenge statens takst - eller hvad mener du Tonny?

Jeg kan ikke finde stedet hvor jeg mener det hedder det er et principvalg man skal foretage en gang - faktiske eller statens takst - så jeg kan huske helt galt?

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)