Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Indkøb af PC ved opstart af firma

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Fra Holbæk
Tilmeldt 3. Jan 16
Indlæg ialt: 4
Fra  Entake Skrevet kl. 13:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer!

Jeg har lige oprettet en enkeltmandsvirksomhed der tilbyder skræddersyede hjemmesider og fleksibel hosting.

Dette er min allerførste virksomhed, så jeg har stadig en meget lille forståelse for hvordan det fungerer.
For at kunne udføre mit arbejde har jeg dog brug for en ny computer. Jeg er momsregistreret og forventer mindre end 50.000 i omsætning om året, da jeg er studerende og ikke kan arbejde fuld tid.

Lad os sige at computeren koster 12.000 uden moms.
Jeg har læst mig frem til at da dette er under 12.900, så kan det straksafskrives.
Hvad betyder dette, og hvad indebærer det for mig?
En forklaring af hvad afskrivning er og hvordan det fungerer ville også være meget hjælpsomt.

På forhånd tak!

- Elias

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46566
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Elias Jørgensen:
Jeg er momsregistreret og forventer mindre end 50.000 i omsætning om året, da jeg er studerende og ikke kan arbejde fuld tid.
ved ikke om du skriver forkert- da du jo så ikke som krav skal være momsregistreret men sagtens kan være det frivilligt

Du har et CVR som minimum i alle fald udgår jeg fra (ellers kan du ikke bare trække en fuld computer fra år 1) og så:

Købet til en vædi af 12.900 ex moms kan du tage som udgift med det samme (det er det der hedder straksafskrivning) Så ejer firmaet maskinen og skal du lukke eller omdanne til selskab eller andet-  så skal du enten købe den ud igen privat - eller selskabet skal.

Er du ikke momsregistreret, så er hele beløbet den koster en udgift - og skal så være under 12.900

Er du momsregistret så er selv beløbet en udgift men - hvis du arbejder hjemmefra og forventes også at bruge maskine privat (normalt skats udgangspunkt) - så må du kun fratrække moms som købs i forhold til den % den bruges til momsaktivitet/firma.  Ofte accepterer skat - uden yderligere dokumentation - 50/50 = halv moms fratrækkes som moms, resten af beløbet bliver så del af selve udgiften

Bogen Fradrag som link gennemgår lov og praksis og en bunkefradrag (inkl lidt om afskrivninger)  Bogen Introduktion til Regnskab som link   er begynder bog for at forstå regnskab, afskrivninger, debet, kredit, drift, status

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Esbjerg
Tilmeldt 11. Jan 16
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 15:08
Hvor mange stjerner giver du? :

En afskrivning er en beregnet kapacitetsomkostning. Afskrivninger opstår typisk (altid) når man anskaffer sig et nyt aktiv, eks. bil, maskine eller lign.. 

Dette kan oversættes til, i dit tilfælde, slid på computeren.

Du skal altså ikke op med penge hver måned når det er BEREGNEDE kapacitetsomkostninger, som du vil skulle hvis det bare var kapacitetsomkostninger, afksrivningen er bare for at give dig et realistisk bud på, hvor meget din computer er værd efter fx. 5 år.

Håber da at du kunne bruge min hjælp 

Fra Holbæk
Tilmeldt 3. Jan 16
Indlæg ialt: 4
Fra  Entake Skrevet kl. 15:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg blev momsregistreret frivilligt, grundet server omkostninger.

Jeg forstår ikke helt pointen i afskrivning.
Hvad er forskellen på at afskrive det, og at betale ud af egen lomme?
Hvad er forskellen på en normal afskrivning og straksafskrivning?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46566
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:01
Hvor mange stjerner giver du? :

betaler du af egen lomme - så må du mene købe det privat - og så betaler du med penge du har betalt skat af

Betaler du med firma penge og det er under 12.900 kr ex moms - så er det en udgift i firmaet - og dermed trækkes beløbet fra din indtægt inden du betaler skat (dog husk delt moms)

Er beløbet over 12.900 må du ikke tage det hele som udgift det første år, men kun 25% af beløbet - hvert år indtil den samlede sum for alt er under 12.900

Overvej bøgerne - for helt på bar bund kan du godt tabe lidt overblik

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 10. May 14
Indlæg ialt: 67
Skrevet kl. 16:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Ved at afskrive det, vil det være en omkostning for din virksomhed, og du vil eksempelvis betale mindre skat. Simpelt eksempel.

Du har en omsætning på 50.000 kr. Du har i dette tilfælde ingen andre omkostninger end købet af din computer til 12.000. Du vil derfor ende med at betale skat af 38.000 (50.000-12.000). Du høster altså fordelen af straksafskrivningen med det samme. Privatpersoner har ikke fradrag for køb af en computer.

En "normal" afskrivning som du kalder det, handler i bund og grund bare om periodisering. Eksempelvis hvis du afskrev de 12.000 over 4 år, vil du afskrive 3.000 om året. Ved straksafskrivning vil det være som anført i første eksempel. Resultatet i sidste ende er det samme. Grunden til at straksafskrivninger er en fordel, er at du jo får likviditet nu og her, ved at høste hele skatte fordelen nu, hvilket er mere brugbart for de fleste virksomheder, end første at få likviditeten i år 2, 3 eller 4.

Jeg har prøvet at holde det så simpelt som overhovedet muligt. For uddybning, spørg endelig :)

Du kan kun straksafskrive beløb under 12.900 kr. eller hvis aktivets fysiske levetid er under 3 år

Fra Holbæk
Tilmeldt 3. Jan 16
Indlæg ialt: 4
Fra  Entake Skrevet kl. 17:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil overveje bøgerne, tror at de kunne være ret hjælpsomme.

Hvad så hvis man køber den ved opstart af firmaet? Så betaler jeg vel i princippet også med penge jeg allerede har betalt skat af?

Fra Holbæk
Tilmeldt 3. Jan 16
Indlæg ialt: 4
Fra  Entake Skrevet kl. 17:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Det var en meget god forklaring Dennis, det hele giver mere mening nu :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46566
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Elias Jørgensen:

Jeg vil overveje bøgerne, tror at de kunne være ret hjælpsomme.

Hvad så hvis man køber den ved opstart af firmaet? Så betaler jeg vel i princippet også med penge jeg allerede har betalt skat af?

Nah - hvis du starter firma og køber en bog om hvordan du fører regnskab eller hvordan du overholder fradragsregler osv - så vil skat ikke lave problem med at det er en udgift i din virksomhed

vh john Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Esbjerg
Tilmeldt 28. Sep 14
Indlæg ialt: 74
Fra  Grumsen Development ApS Skrevet kl. 06:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Lige et side spørgsmål - de 12.900, er det eksl. eller inkls. moms :-)?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)