Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Donation & Skat

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)
Tilmeldt 14. Jan 08
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 18:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej derude.

 Jeg har et spørgsmål angående donation af indtjening.

Det drejer sig om et I/S firma.

Hvis mit firma fx. indtjener 10.000 kr. og donere 2.000 kr. til velgørenhed (fx røde kors) kan de 2.000 kr. så blot trækkes fra som en udgift og så sidst på året betale skat af de. 8.000 kr. som overskud af forretningen. (antaget at der ikke er andre udgifter)

Donationen skal ses som salgsfremmende, da det gerne skulle give noget goodwill.

Tilmeldt 29. Sep 07
Indlæg ialt: 423
Skrevet kl. 21:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Bogføres som reklameudgift.

Forudsættes at være 'forretningsmæssigt fornuftigt'

Tilmeldt 23. Feb 07
Indlæg ialt: 558
Skrevet kl. 22:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Er der ikke noget med at SKAT har en 15% regl?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Jo...15% af den skattepligtige indkomst før fradrag af donationen.

Dog altid et minimum på op til 15.000 kr.

I det vi taler om et I/S.....så kan det næppe være reglerne for personer, som er lidt anderledes, der

er gældende.

Og det har intet med en forudsætning om forretningsmæssig fornuft at gøre, som det står

andetsteds i denne tråd!

Tilmeldt 29. Sep 07
Indlæg ialt: 423
Skrevet kl. 06:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter - Revisor:
det har intet med en forudsætning om forretningsmæssig fornuft at gøre, som det står andetsteds i denne tråd!

Der er masser af afgørelser hvor virksomheden påstår fuld fradragsret (som nævnt) - "H1s interesse i at indgå nærværende aftale er overfor omverdenen at kunne henvise til samarbejdet med G1 for derved at fremstå positivt overfor kunder og potentielle kunder.", men at domstolene går ind og vurderer "at reklameværdien var langt lavere end det vederlag, der fremgik af regnskabet".

Og dette er jo netop en sådan sag: mmolsen mener det er salgsfremmende - altså en forretningsmæssig fornuftig udgift. Det har jeg ikke betvivlet - jeg fremhæver blot at det er et krav. Hvis det i stedet var donationer til den lokale fodboldklub (hvor sønnen spillede eller som gav nogle gode fribilletter til sponsorer), og formålet ikke primært havde været forretningsmæssigt begrundet, så var der ikke fuld fradragsret.

Jeg skal indrømme, at jeg ikke direkte har fundet afgørelser der vedrørte fradragsret for donationer til Dansk Røde Kors.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 11:31
Hvor mange stjerner giver du? :

I har i princippet begge ret vedr. "forretningsmæssig fornuft". Det er ikke det rigtige ord, men en del af vurdering. Det man kan sige er at der skal være en modydelse som står mål med udgiften for at man kan få fradrag som reklameudgift. Er der ikke det er der tale om en gave, hvor der kun er fradragsret for op til 5.000 kr. årligt.   

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 23. Feb 07
Indlæg ialt: 558
Skrevet kl. 11:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Skattekonsulenterne:
I har i princippet begge ret vedr. "forretningsmæssig fornuft". Det er ikke det rigtige ord, men en del af vurdering. Det man kan sige er at der skal være en modydelse som står mål med udgiften for at man kan få fradrag som reklameudgift. Er der ikke det er der tale om en gave, hvor der kun er fradragsret for op til 5.000 kr. årligt.

 

Er det fordi der er tale om et i/s at du mener der er en grænse på 5000 kroner årligt?

For hvis de gav pengene personligt vil der jo i 07 være tale om en grænse på 13800 kroner, dog ikke fradrag for de første 500kroner.

Tilmeldt 29. Sep 07
Indlæg ialt: 423
Skrevet kl. 11:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak til Skattekonsulenterne. Det er storladent at give os begge ret når jeg siger "Forudsættes at være 'forretningsmæssigt fornuftigt'" og Peter - Revisor siger "det har intet med en forudsætning om forretningsmæssig fornuft at gøre". Så er vi nået så langt.

 

De rette ord er naturligvis "Udgifter, som i Aarets Løb er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde Indkomsten", men mit udtryk dækker bedre praksis. Du får fx aldrig fradrag for udgifter til lotto-kuponer selvom formålet givetvis er at sikre en gevinst-indkomst på en million. Du får heller ikke (i al fald ved en nøjere granskning) fradrag for et sponsorat til sønnens fodboldklub der ikke har mærkbar reklameeffekt men bare er fordi du gerne vil sikre din søns fritidsaktivitet.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 11:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej - Det er min hukommelse der glipper - Grænsen på de 5.000 kr. årligt er et levn fra fortiden. Du har fuldstændig ret. I et I/S med to personer er der faktisk en dobbelt bundgrænse da det går på personen. Til gengæld skal man være opmærksom på at det kun er et ligningsmæssigt fradrag, og det indebærer også at den fulde donation - hvis de anvender virksomhedsordningen - er at betragte som en hævning.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 12:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Enig "forretningsmæssig fornuft" er her et bedre og mere tidssvarende udtryk end statsskattelovens bestemmelse. Når jeg siger at Peter også har ret skyldes det at forretningsmæssig fornuft ikke altid er dækkende for den skattemæssige situation og når vi taler om reklameudgifter så er nøgleordet: Modydelse (reklameværdi).

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)