Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring når kunden ikke behøver faktura (UK)

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 15. Jan 15
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 10:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino!

Jeg har lavet et bogprojekt sammen med et engelsk forlag, og de betaler mig i 3 rater henholdsvis ved afslutning af selve fotograferingen, når bogen er færdig og klar til tryk, og når bogen rent faktisk bliver udgivet. Første rate er allerede blevet udbetalt, og nummer to burde komme inden årets udgang og den sidste til foråret. Jeg modtog første betaling uden at have sendt en faktura og det undrede mig lidt. Forlaget siger at de ikke behøver en faktura, da vi har en underskrevet kontrakt hvori alle detaljer fremgår.

Mit spørgsmål er så - hvordan skal jeg selv bogføre det? Skal jeg lave 3 forskellige faktura til kunden, dateret til den dag pengene rammer min konto, og enten ikke sende dem fordi de ikke behøver dem eller? Fordi jeg tænker at jeg skal kunne dokumentere indtjening OG jeg gerne vil have pengene 'registreret' i Dinero som jeg bruger til mit regnskab for at holde overblik osv.

Tak for hjælpen!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46471
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Når du bruger dinero  - så send dem en faktura - henvis til aftalen bare og send de tre fakturaer senest når du har lavet det aftalte arbejde for raten

Du skriver ikke om du er momsregistreret eller ikke. Som ikke momsreg skal de givet indberette til UK på dit DK CPR - men det er deres sag - som momsreg skal du fakturere med reverse charge = uden moms fra dig - men bogføre så momsangivelsen viser EU salg uden moms på salg til ydelser EU

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 15. Jan 15
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 10:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad mener du med, "send senest når du har lavet"? Er ikke sikker på den formulering. Alt mit arbejde er ovre, lige nu afventer jeg bare betaling så at sige. Første betaling faldt vist i Slut august, da vi tog billederne i sommers. Næste betaling kommer når de har layoutet bogen og sendt den til tryk (det er ikke sket endnu) og sidste er som sagt ved udgivelsen til foråret. Så jeg skal ikke løfte flere fingre i det her job, så at sige :)

Jeg er moms registeret ja, og er med på reverse charge. Skal det egentlig fremgå af fakturaen, på skrift nogen stedet?

Tak!

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 11:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Chris Tonnesen:

Hej Amino!

Jeg har lavet et bogprojekt sammen med et engelsk forlag, og de betaler mig i 3 rater henholdsvis ved afslutning af selve fotograferingen, når bogen er færdig og klar til tryk, og når bogen rent faktisk bliver udgivet. Første rate er allerede blevet udbetalt, og nummer to burde komme inden årets udgang og den sidste til foråret. Jeg modtog første betaling uden at have sendt en faktura og det undrede mig lidt. Forlaget siger at de ikke behøver en faktura, da vi har en underskrevet kontrakt hvori alle detaljer fremgår.

Mit spørgsmål er så - hvordan skal jeg selv bogføre det? Skal jeg lave 3 forskellige faktura til kunden, dateret til den dag pengene rammer min konto, og enten ikke sende dem fordi de ikke behøver dem eller? Fordi jeg tænker at jeg skal kunne dokumentere indtjening OG jeg gerne vil have pengene 'registreret' i Dinero som jeg bruger til mit regnskab for at holde overblik osv.

Tak for hjælpen!

Tænk på dig selv. At de ikke har brug for en faktura mere skal ikke "genere" din bogføring.

 

Lav en faktura hvis det er nemmest for dig, og som du selv er inde på; bare lad være med at fremsende den til kunden. Det vigtigste for dig er at du kan styre dit bogholderi og får indtægten med. Men hvorfor lave 3 fakturaer? og ikke bare nøjes med at lave én faktura på hele beløbet i kontrakten (det giver formentlig også det mest rigtige resultat for dig, rent skatte- og momsmæssigt) I takt med der betales bogfører det indbetalte beløb, så kan du også hele tiden følge restsaldoen der skal betales.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er vel bare at bruge aftalen som det underliggende bilag når der bogføres. I princippet er det rod at lave og bogføre en faktura som ikke sendes.

Fra København
Tilmeldt 15. Jan 15
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 11:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kunne jeg jo selvfølgelig også gøre - men det hvad så med det beløb som jeg ved først bliver betalt næste år, har det en betydning for årsregnskabet?

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 12:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Chris Tonnesen:

Det kunne jeg jo selvfølgelig også gøre - men det hvad så med det beløb som jeg ved først bliver betalt næste år, har det en betydning for årsregnskabet?

Det har betydning! 

Men uanset havde løsningen med bogføring på betalingsdatoen heller aldrig været korrekt, nærmere pragmatisk.  

 

Rent bogføringsmæssigt kan man diskutere hvad der noget rod og hvad der ikke er. Jeg er ikke enig i betragtningen fra "Whiskey" om det er noget rod, men alle har ret til deres egen holdning og du må jo vælge hvad du tænker er mindst rodet for dig!

 

Det vigtigste for dig, må alt andet lige være at tingene foregår så rigtig som muligt rent skatte- og momsmæssigt.

Moms har jo ikke nogen likviditetsmæssig betydning eftersom der er omvendt betalingspligt, så jeg tror ikke Skat vil diskutere dette punkt specielt meget bare den samlede rubrik- og listeindberetning beløbsmæssig er korrekt.

Selve indkomstskatten er nok din største udfordring. Og selve indtægten skal jo med på det rigtige tidspunkt (det vil i hvert fald være Skat's holdning ved en kontrol). Nu kender jeg ikke detaljerne i kontrakten, men vil umiddelbart tro det ikke er forkert at indregne på tidspunktet for aconto/rate betalingerne, efter reglen om "successiv retserhvervelse" (pænt og akademisk navn, I know, men kan ikke rigtig oversætte det til andet)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46471
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Chris Tonnesen:

Det kunne jeg jo selvfølgelig også gøre - men det hvad så med det beløb som jeg ved først bliver betalt næste år, har det en betydning for årsregnskabet?

om du sender faktura eller bruger aftalen er ikke afgørende. Når jeg skrev send faktura, så er det ud fra, at de for dig som Dinero bruger er den letteste automatik og jeg ville sende den og som nævnt skrive - i henhold til aftale xxx på den (og måske sende når betaling kom måske)

Dit spørgsmål her kan besvares med, at hvornår betaling kommer er ligemeget for et regnskab. Det er hvornår arbejdet er udført og dermed skal udløse et betalingskrav

Hvis din kontrakt er bygget, så du f-eks. skal udføre størstedelen i år, men først laver slut til næste år, så kan du enten bogføre alt i år efter kontrakten - og så periodisere = flytte den del hvor forpligtelsen for dig til at arbejde ligger i 2017 fra indtægt til afsat i status, så kan du tage det ind igen som indtægt i 2017 og dermed skatte i ret år - eller

Sende fakturaer for den del som udføres i 2016 og så igen i 2017 for den del der vedrører arbejdet du udfører i 2017. Stadigt med tekst om "IHT Aftale xxx" Det fungerer helt automatisk korrekt i Dinero. Her kunne faktura tidspunkt nok uden problem også følge selve rate tidspunktet forudsat det er udtryk for udført arbejde

Sidste er nemmest for dig hvis du ikke vil rode med periodisering - for der kan du bare fakturere præcis i forhold til hvornår en del af arbejdet er udført. Jeg vil tro kunden er med på den, for det bliver også korrekt periodiseret hos kunden på den måde - men hør evt kunden

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)