Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Tid til CVR eller ej?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Horsens
Tilmeldt 1. Nov 12
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 09:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

I forbindelse med udvikling af mit produkt er der så småt begyndt at løbe regninger ind og jeg tænker så om det er på tide at oprette CVR? Primært for at virke mere seriøs i forhold til leverandører men også økonomisk i form af moms refusion.

Tanken er en simpel enkeltmands virksomhed under udviklings forløbet så der ikke er omkostninger forbundet med det, hvis udviklingen lykkedes så omlægning til APS.

Jeg forventer ingen omsætning inden for de næste 12 mdr grundet udvikling / godkendelses processer.

Spørgsmålet er så:

1. Risikere jeg en tvangslukning grundet manglende omsætning?

2. Vil det være et problem kun at skulle have moms refusion uden at "kompensere" en del med salgs moms?

3. Kun regninger modtaget efter moms registrering kan der søges moms refusion for men regninger dateret 6mdr tilbage kan indrages i regnskab som udgift rent skattemæssigt?

Mvh
René

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46496
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:19
Hvor mange stjerner giver du? :

René M. Christensen:
Jeg forventer ingen omsætning inden for de næste 12 mdr grundet udvikling / godkendelses processer.

Spørgsmålet er så:

1. Risikere jeg en tvangslukning grundet manglende omsætning?

2. Vil det være et problem kun at skulle have moms refusion uden at "kompensere" en del med salgs moms?

3. Kun regninger modtaget efter moms registrering kan der søges moms refusion for men regninger dateret 6mdr tilbage kan indrages i regnskab som udgift rent skattemæssigt?

1 - ikke umiddelbart men for at have CVR skal man drive noget erhvervsmæssigt - det vil du jo formentlig let kunne vise du gør

2 - moms kan komme tilbage til dig efter nogle kvartaler med kun købsmoms og ville have en forklaring, men hvis det er del af en helt normal opstart så er der fradrag for købsmomsen -  igen forudsat målet klart er erhvervsmæssigt og overskud for øje

3 - Hvis du har solgt noget som helst inden CVR så kan du ikke tage noget ind. Det er noget du skal være ærligt og omhyggelig med. Ellers kan du læse reglerne her http://johnhannover.blogspot.dk/2014/01/aktiverogvareridenstiftelse.html 

Hvis du VED du vil have ApS - og først og fremmest hvis det du vil komme igang med giver dig en personligt risiko, så start direkte i ApS. Sådan 50.000 kr er jo ikke spildt - det er aktier/anparter i dig selv i stedet for i Novo osv - pengene kommer vel igen med rente.

Omvendt, kommer du ikke til at have risiko, så ville jeg nu nok vælge personlig virksomhed som du påtænker, for allerede år 1 koster et ApS en del mere, i feks. lovpligtig arbejdsskade uanset du har løn eller omsætning, nok mere i bank og nok mere i årsrapport og selvangivelses hjælp - og du lyder jo også til at få underskud, som du med fordel kan udnytte i anden indkomst personligt. Igen - forudsætning er - erhvervsmæssig drift med overskud for øje på et eller andet- trods alt kortere sigt.

Læs evt bogen "Personlig virksomhed" som link. 55 kr som e-bog - letlæst og den sætter dig ind i skat, moms og en masse andet vigtigt inden hopper ud i det

Alternativt den væsentligt større "Startup" som link, Den har både personlig virksomhed og IVS + ApS fint gennemgået, så du har alle alternativerne

begge finder du i bøde e-bogs version og trykt

vh John Hannover

 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 11:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

René M. Christensen:




2. Vil det være et problem kun at skulle have moms refusion uden at "kompensere" en del med salgs moms?

2 - moms kan komme tilbage til dig efter nogle kvartaler med kun købsmoms og ville have en forklaring, men hvis det er del af en helt normal opstart så er der fradrag for købsmomsen -  igen forudsat målet klart er erhvervsmæssigt og overskud for øje

Lille detalje! moms kan ikke kræves tilbage af Skat ud fra synspunktet om "overskud for øje"

 

En virksomhed kan i princippet køre i uendelig tid med underskud og opretholde negativ moms.

Retten til negativ moms opretholdes såfremt der bare er udsigt til omsætning på et tidspunkt i fremtiden.

 

Men ret fremførsel eller anvendelse af skattemæssigt underskud er en hel anden snak ;)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46496
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:
Lille detalje! moms kan ikke kræves tilbage af Skat ud fra synspunktet om "overskud for øje"
det skrev jeg vist heller ikke. Jeg skrev at skat kunne kræve momsregistrering slettet hvis der alene var negativ moms ud fra at der ikke var en aktiv positiv momsaktivitet udadgående. 

Har man flere kvartaler KUN negativ moms og ingen salgsmoms/eksport - så vil skat mig bekendt på et tidspunkt henvende sig, for at checke at momsregistrering er berettiget forsat.(ex om der i alle fald fremadrettet kommer salgsmoms ind (eller eksport osv) Vel ud fra kravet om erhvervsmæssig aktivitet momsmæssigt ikke KUN er at der er købsmoms, men også foregår den her momspligtige aktivitet udad
Sålænge man kan forklare seriøst - at det med momspligtig aktivitet udad kommer, så tror jeg heller ikke der bliver lukket for momsen da der jo her har været tale om momspligtige formål må man gå ud fra

Omvendt KAN skat vel kræve moms retur hvis det (og det er ikke faldet her) skulle være sådan, at der var momsregistret, ikke på grund af momspligtig aktivitet men alene for at spare købsmoms formoder jeg. Man kan vel ikke bare momsregistrere sin hobby for alene at spare købsmoms - men det er ikke situationen her, så jeg er alene inde på, at momsregistrering vel kan blive frataget hvis evighed viste alene købsmoms?

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)