Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

PMV og VSO

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)
Tilmeldt 4. Jul 17
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 21:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej. Jeg har haft en PMV siden 2016 og det syntes jeg at jeg har fået styr på. Mht faktura, regnskab og skattemæssigt.
Mit spørgsmål går på at jeg gerne vil leje en bolig ud og her har jeg læst mig til at det er smart at benytte VSO.. men hvordan gør jeg det? Det skal jo ikke blandes sammen med min PMV og ej heller min privat økonomi. Har jeg bare en seperat bank konto hvor husleje går ind og udgifter bliver trukket? Og ligeledes et seperat regnskab?

Tilmeldt 3. Feb 16
Indlæg ialt: 64
Skrevet kl. 21:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej. Der skal laves et alm regnskab for udlejningen på samme måde som din anden virksomhed. Når du når til skatten lægger du så resultat af udlejning og pmv sammen og laver vso disponeringen. Du kan ikke beskatte udl efter vso og pmv efter andre regler - man vælger samme regelsæt for alle sine virksomheder (psl, kao eller vso).

Mvh Johnny

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46541
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Men PMV kan vel ikke beskattes efter VSO

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 4. Jul 17
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 22:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Har fundet denne artikel http://www.erhvervsblogger.dk/personlig-ejet-mindre-virksomhed-pmv/

Hvor der et stykke nede står :"Grunden til at denne ordning om udgangspunkt ikke er relevant for PMV, er at VSO kræver at man kører en seriøs virksomhed hvilket også omfatter en lidt højere omsætning."

Så det lader ikke til at være muligt for mig at bruge VSO, men hvad gør jeg så?

Tilmeldt 4. Jul 17
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 08:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Kan jeg have min PMV og så privat udleje en bolig? Uden det giver problemer?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:53
Hvor mange stjerner giver du? :

John, hvad vil forhindre at man med et PMV anvender VS0?

Så længe den momspligtige omsætning er under 50.000 kr. kan du drive det som et PMV. Udlejning af ejendom til boligformål sker momsfrit.

Landsskatteretten har tidligere bekræftet at eksempelvis udleje af en garage kunne berettige til brug af VSO. Dette selv om den årlige lejeindtægt var under 5000 kr.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46541
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg mener mange steder (også i skat) at have læst at PMV ikke kan anvende PMV - Udlejningsdelen ved jeg for lidt om

Jeg har forestillet mig, at det er lidt samme kriterie for VSO i f.eks. SU problematikker - at med under 50.000 kr i oms. kan skat forkaste VSO og dermed kan man både have skatteproblem og måske SU problem - Er der ikke den tommelfingerregel om omsætning i forbindelse med erhvervsintensitet og VSO

Mener at have læst det flere steder (ud over "erhvervsblogger" som blev nævnt som link)

Det kan være den samlede aktivitet PMV OG udlejning rækker, det har jeg ikke sagt det ikke kan, blot at PMV ikke isoleret giver ret til brug af VSO (som trådstarter også havde læste det fra andet steds) - er det galt?

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg stillede alene spørgsmålstegn ved udsagnet om hvorvidt et PMV kan anvende VSO eller ej. Det er der ikke noget til hindrer for. Det der kan være hindringen er aktiviteten.

Eksempelvis kan en journalist have momsfrit omsætning på 600000 kr. og ingen momsplitig aktivitet. Han opfylder kriteriet for at lade sig registrere som et PMV. Og vil jo formentligt kunne anvende VS0.

Hvor grænsen går er ikke afhængig af beløbet for om VIS kan anvendes eller ej men faktorer som intensitet, selvstændig erhvervsvirksomhed mv. spiller ind. Her som nævnt et yderpunkt hvor en garage med årlig lejeindtægt på 5000 kr. var nok til at holde liv i en VSO.

Tilmeldt 4. Jul 17
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 13:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er ikke så avanceret endnu ang. disse skatteting. Men har jeg forstået det rigtigt? At fordi jeg har en PMV (som af skat bliver betragtet som en slags hobby virksomhed), så kan jeg ikke leje en bolig ud og benytte VSO?

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 13:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:

Jeg stillede alene spørgsmålstegn ved udsagnet om hvorvidt et PMV kan anvende VSO eller ej. Det er der ikke noget til hindrer for. Det der kan være hindringen er aktiviteten.
  
Hvor grænsen går er ikke afhængig af beløbet for om VIS kan anvendes eller ej men faktorer som intensitet, selvstændig erhvervsvirksomhed mv. spiller ind. Her som nævnt et yderpunkt hvor en garage med årlig lejeindtægt på 5000 kr. var nok til at holde liv i en VSO.

PMV er i relation til VSO fuldstændig ligegyldig.

Helt firkantet er reglen for anvendelse af VSO; Det er en betingelse, at den skattepligtige er selvstændigt erhvervsdrivende, og at virksomheden er erhvervsmæssig. http://www.skat.dk/skat.aspx?oId=1948846&chk=214126

 

Og det er testet rigtig mange gange ved diverse retsinstanser hvor vidt man opfylder betingelsen eller ej (se linket). I øvrigt når man vurderer om betingelsen er opfyldt ser man på alle personens virksomheder som var de en, så har man eksempelvis en forældrekøbslejlighed og PMV ved siden af, så vil PMV'en dermed også blive en del af VSO'en.

Henrik Koudahl:

 
Eksempelvis kan en journalist have momsfrit omsætning på 600000 kr. og ingen momsplitig aktivitet. Han opfylder kriteriet for at lade sig registrere som et PMV. Og vil jo formentligt kunne anvende VS0. 

Lige med forbehold for samme virksomhed er pligtig for registrering af lønsum! og dermed jo ikke længere en PMV.

 

I forhold til om han kan anvende VSO, er omsætningen kun et element i den samlede vurdering af om man er selvstændig erhvervsdrivende. Omsætning på 600.000 kr. giver i sig selv ikke adgang til VSO.

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)