Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Privat salg samtidigt med Enkeltmandsvirksomhed er det tilladt?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 6. Jan 17
Indlæg ialt: 5
Fra  Airsoft Teknik Skrevet kl. 15:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har et "Enkeltmandsvirksomhed" som jeg driver efter beste evne, ingne problemer her.

Jeg har samtidigt en masse ting liggende som jeg igennem tiden har skrabet sammen (helt privat)...

Spørgsmålet er så:

Når nu jeg har en mons registreret Enkeltmandsvirksomhed må jeg så samtidigt sælge privat ved siden af (f.eks. via DBA) eller skal alt min privat salg også pålægges moms etc ????

Bonus spørgsmål (Hvis man altså gerne må sælge privat uden moms samtidig med man har virksomhed):

Kan man så ikke købe ting via virksomheden (der ved uden moms) sælge billigt til sig selv (+moms selvfølgeligt) og så sælge privat + fortjæneste uden moms? Og altså på den måde undgå en del af momsen... Samtidigt vil købers vilkår jo så være privat salg rettigheder og ikke køb fra virksomhed...

Og så kommer det rigtigt svære spørgsmål som svaret jo må være JA til:

Må jeg sælge vare til min kæreste som så sælger privat ???

Det jeg tænker er jo at hvis man må sælge billigt til andre som så sælger videre må man så ikke selv lave samme trik ???

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 15:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Med den moral du lægger for dagen er det ikke mærkeligt at den danske stat mangler penge. 

Fra Ølstykke
Tilmeldt 28. Jul 11
Indlæg ialt: 479
Fra  Move2 - Danmark Skrevet kl. 15:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du må da gerne købe varer af dit firma til kostpris. Det vil sige når/efter alle firmaets omkostninger er dækket.

Det dur ikke at købe varer af firmaet,  for derefter at give firmaet underskud.

Hvad du har af private ting er jo din egen sag. Giv det evt. til Kirkens Korshær.

Men du kan ikke undgå moms i firmaet. Det er ulovligt. Alle de der små fuskerier hører ikke til på Amino.

// Lars

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46454
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hvis du har virksomhed med momsregistrering så må du ikke på nogen måde driver noget erhvervsmæssigt uden moms - du vil blive afkrævet moms og samme beløb i bod som minimum og kan også miste retten til registrering med moms

Du må købe egne varer til EGET forbrug til indkøbsprisen plus moms( (du må jo aldrig sælge noget uden moms.

Du må tilsvarende i princip sælge til en kæreste til denne eget forbrug til indkøbs PLUS moms  Skulle fidusen være at kæesten så sælger uden moms - ja så har kæresten jo heller ikke momsfradrag men du skal ikke gøre det til andet end, kærestens eget forbrug OG uanset hvad, så er din kæreste så uden momsfradrag for den moms der er betalt til dig ( og dermed kan du i princip sige at kæresten jo lige så godt kunne have købt varen selv personlig med moms af en leverandør til samme pris du gør - OG kæresten skal føre fuldt regnskab og beskattes af overskud - og skulle du medvirke til at dine varer systematisk sælges uden det - vil det kunne være strafbart

Købers rettigheder er de samme ved køb fra en privat som fra et firma, hvis der er tale om erhvervsmæssig handel og ikke bare privat indbo.

Kort og godt - der er ingen som helst lovlig fidus og uanset hvad må du aldrig sælge en vare til dig selv eller nærtstående til noget som helst andet end din indkøbspris plus moms  <OG dine planer om at snyde kunder for rettigheder ved at lade kæreste sælge som om det var privat salg - er rent ud usmukke

Se at kom på ret spor som en helt normal voksen virksomhed frem de rodetanker du er ude i

Vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 6. Jan 17
Indlæg ialt: 5
Fra  Airsoft Teknik Skrevet kl. 17:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg takker for jeres feedback. Meningen er BESTEMT ikke at jeg vil lave moms svindel! Det kunne aldrig falde mig ind!

Det er sådan at jeg har oprettet en side der sælger Airsoft produkter (En Hobby ting...). Men min egen hobby er og har været MANGE ÅR samme hobby. Derfor har jeg en MASSE Airsoft ting liggende fra de mange år før jeg åbnede webshop....

Jeg spiller stadig MEGET airsoft, og jeg vil jo gerne gøre god reklame for mit firma, så derfor benytter jeg selvfølgeligt selv mit eget firma's produkter. Derfor har jeg har købt de ting ud af firmaet som jeg selv bruger, og betalt fuld salgs pris da jeg ikke ku finde ud af reglerne for reklame vare kontra privat brug... Har hørt et sted at der er noget med et fradrag hvis vare bruges til at representere firmaet (Met det er jo en anden sag)...

Så nu står jeg med en MASSE airsoft ting som IKKE er nogle typer jeg sælger i firmaet :-( Jeg bruger dem ikke (delvist fordi det vil være dårlig reklame at benytte konkurenternes produkter).... Så jeg vil faktisk gerne sælge dem!

MEN: (Og det er derfor jeg spørger) ... Hvordan sælger jeg dem lovligt????

Hvis jeg havde solgt dem inden jeg åbnede firma havde det hele jo været privat salg => Ingen på lagt moms ... Men det er forsent nu jo ...

Jeg vil helst IKKE sælge dem igennem virksomheden! Da jeg jo kun har en af hver type, og de er alle brugte vare ....

Så må jeg sælge tingene som privat uden om virksomheden, og derfor IKKE have dem med i noget mons regnskab ???

Hvis jeg ikke må sælge dem uden moms, må jeg så sælge dem til min kæreste for et symbolsk beløb, som så kan sælge dem uden moms ???

Så nu har i hele historien, Jeg prøver sådan set bare at komme af med en masse gamle brugte vare som jeg ejer (købt før jeg overhoved oprettede virksomheden) som jeg gerne så IKKE havde noget som helst med min virksom hed at gøre ... Er dettte muligt at gøre LOVLIGT ??? Eller SKAL alt mit salg fremover registreres og bogføres fordi jeg er mons registreret ???

Håber i forstår og måske vil uddybe jeres svar (jer der måtte have misforstået meningen)...

Tilmeldt 6. Jan 17
Indlæg ialt: 5
Fra  Airsoft Teknik Skrevet kl. 17:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Som jeg lige har forsøgt at uddybe i en anden besked, så drejer det sig om en masse ting som jeg har fra FØR jeg oprettede virksomheden ... Da du jo skriver at jeg selvfølgeligt ikke må sælge erhvervsmessigt uden moms (Ku jeg godt regne ud :-) ) så går jeg ud fra at mit spørgsmål mere er følgende:

Alle de ting jeg ejer privat fra før jeg startede virksomhed, må jeg stadig gerne sælge dem privat uden pålagt moms? Eller skal ALT jeg sælger fremover pålægges moms ???

En anden måde at spørge ku være: Kan jeg stadig som ejer af et "enkeltmandsvirksomhed" sælge mine private eget ting privat uden at det skal fremgå af min virksomheds rengskaber og moms ???

Og den sidste ting jeg spørger om er: De vare jeg har købt ud af virksomheden til eget forbrug, (Som jeg i øvrigt har brugt og været glad for) hvordan sælger jeg dem når jeg ikke skal bruge dem mere ???

Tænkt eksempel som nok bliver en realitet: Jeg har købt en lommelygte af mit firma til normal salgs pris (Jeg ser mig selv som en normal køber og betaler selvfølgeligt rimelig pris for mit eget firma's vare)... Den lommelygte bruger jeg så et år... Her efter får min enkeltmandsvirksomhed så en ny type lommelygte som jeg begynder at sælge... Det jeg så gerne vil er at sælge den gamle model på DBA privat (da den jo er købt ud) og uden at det fremgår af firma regnskabet (privat til privat salg af brugt lommelygte) etc... De penge jeg får for den gamle type vil jeg så bruge (pluds det der mangler) til at købe en af den nye model som jeg jo sælger i firmaet ...

Er ovenstående lovligt eller SKAL jeg forholde mig på en anden måde for at sælge mine gamle vare LOVLIGT ???

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46454
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis tingene ikke er privat bohave så må du ikke sælge dem erhvervsmæssigt uden moms når du er momsregistreret. Du må købe dem fra dig selv - i den enkeltmands til en pris du kan dokumentere enten via bilag eller på andet vis som rimelig - og så sælge dem med moms i din enkeltmands- helt lovligt
Det eneste andet du må sælge privat er ting der har været i privat brug - din gamle seng osv
Du kan ikke købe en lygte af dit firma til en "rimelig pris" du kan kun købe den til indkøbspris plus moms. 

Alle dine andre tanker er spind uden lovmedhold. 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)