Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Tilgodehavende hos IVS under tvangsopløsning

Side 4 ud af 4 (34 indlæg)
Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2078
Skrevet kl. 07:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Allan66:
Ejendomsforbeholdet skal være aftalt senest på det tidspunkt, hvor køberen får varen overgivet.
I de fleste tilfælde er det derfor virkningsløs at skrive ejendomsforbeholdet på fakturaen.

Glemte at få med, det også er anført på følgesedler, både under varelinier og på bagsiden, hvor S&L betingelser også er anført, i lighed med faktura.

Fra Viborg
Tilmeldt 6. Jun 07
Indlæg ialt: 324
Skrevet kl. 08:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu er jeg ikke ekspert i ejendomsforbehold, men et ejendomsforbehold er da kun gyldigt, såfremt det er taget ifm. et kreditsalg. Alm. fakturering med kredit er ikke et kreditsalg.

Det fremgår ikke hvad der er solgt, men det er heller ikke muligt at tage ejendomsforbehold i varer som sælger ved, eller burde vide, er indkøbt med videresalg for øje.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 11:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Allan66:

Jesper_nl:

Pythonrap:

Jesper_nl:

Husk at sikre ejendomsforbeholdet kan opretholdes. At det står anført i salgsbetingelserne er ikke altid nok, det skal også tydeligt fremgå af fakturaen.

Det har jeg anført på bagsiden af faktura, men også som en lille tekst foran, under vare linjer.

Så vil jeg mene du er dækket fornuftigt ind. To gange på fakturaen og tilmed i dine salgs og leveringsbetingelser gør det meget svært at overse.

Ejendomsforbeholdet skal være aftalt senest på det tidspunkt, hvor køberen får varen overgivet.
I de fleste tilfælde er det derfor virkningsløs at skrive ejendomsforbeholdet på fakturaen.

Det kan sagtens være det er virkningsløst i mange tilfælde, men konsekvensen af det ikke er anført på fakturaen kan være at et ejendomsforbehold ikke kan opretholdes.

Så spørgsmålet er; hvorfor ikke minimere en juridisk risiko når det er muligt? Det kræver ikke meget at få det indarbejdet i sine fakturaskabeloner.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 11:27
Hvor mange stjerner giver du? :

AnyFellow:

Nu er jeg ikke ekspert i ejendomsforbehold, men et ejendomsforbehold er da kun gyldigt, såfremt det er taget ifm. et kreditsalg. Alm. fakturering med kredit er ikke et kreditsalg.

I et forbrugerkøb har du ret - men i andre køb har du ikke ret.

Ved handel mellem to erhvervsdrivende kan der sagtens tages gyldigt ejendomsforbehold ved alm fakturering.

AnyFellow:

Det fremgår ikke hvad der er solgt, men det er heller ikke muligt at tage ejendomsforbehold i varer som sælger ved, eller burde vide, er indkøbt med videresalg for øje.

Enig

 

Side 4 ud af 4 (34 indlæg)