Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan indberetter jeg kørselsgodtgørelse for IVS og personligt eget virksomhed?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. Oct 12
Indlæg ialt: 255
Fra  Opbygning Skrevet kl. 11:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Aminoer

Jeg har nogle spørgsmål vedr. kørselsgodtgørelse, som jeg håber i kan hjælpe med.

Er selvstændig og ejer 2 virksomheder. Det ene er et enkeltmandsfirma og det andet er et forholdsvis nyt IVS, som jeg også skal til at indberette kørsel til.

Mit personligt eget firma trækker jeg løn ud fra hver måned, men da mit IVS er forholdsvis nyt har jeg beholdt pengene på kontoen til at vækste og derfor ikke lavet lønsedler til mig selv. Men de km jeg har kørt rundt for at skaffe kunder osv. i IVS vil jeg jo gerne have indberettet til SKAT. Det drejer sig om kørselsgodtgørelse for anden halvår 2016, 2017 og her i 2018.

1. Hvordan skal jeg tilføje kørsels-km ved disse 2 virksomhedsformer?

2. Skal jeg lave et særskilt kørselark til hver virksomhed, som jeg går ud fra man skal?

3. Skal det indberettes anderledes til Skat når det er IVS, i forhold til mit personligt eget virksomhed?

4. Kan jeg indberette kørsel ved det ene firma og vente med det andet selskab, eller skal det indberettes samtidig?

Håber der er nogle herinde som kan hjælpe.

Mvh. Lasse

Se hjemmeside tips på opbygning.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46477
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:33
Hvor mange stjerner giver du? :

I begge fald skal du være meget omhyggelig med kørebog da du kontrollerer dig selv og skat stiller store krav

I personlig virksomhed trækker du beløbet fra dit overskud og får det som fradrag. du gemmer kørebog hvis skat vil se bilaget

I IVS må du kun få kørepenge hvis du samtidigt har en helt reel løn - ellers ikke, og så skal de udbetales (normalt med lønnen) og indberettes til skat samtidigt som skattefri kørsel i lønprogram eller e.indkomst

Du kan godt nøjes med at gøre det i det personlige f.eks. ja 

Begge dele gennemgået her https://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/krselsgodtgrelse-ogbefordringsfradrag.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 14. Oct 12
Indlæg ialt: 255
Fra  Opbygning Skrevet kl. 13:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
I IVS må du kun få kørepenge hvis du samtidigt har en helt reel løn - ellers ikke, og så skal de udbetales (normalt med lønnen) og indberettes til skat samtidigt som skattefri kørsel i lønprogram eller e.indkomst

Hej John

Mange tak for dit svar. Du er altid til at regne med!

Dvs. jeg slet ikke kan få kørselsgodtgørelse for de km. jeg har kørt i forbindelse med kundemøder i mit IVS, fordi jeg har valgt at lade virksomheden vokse i stedet for at trække pengene ud i løn?

Se hjemmeside tips på opbygning.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46477
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:29
Hvor mange stjerner giver du? :

ja ingen løn ingen kørepenge - Der skal i selskabsform være en reel løn - da kørepenge aldrig må kunne ses som erstatning for løn og kun må betales til lønmodtager ansatte - Kun i personlig virksomhed må man tage fradraget. 
Det gælder på flere områder - men sjovt nok så er ejer ansat - også selvom omsætning er 0 og løn 0 - når vi taler arbejdskadeforsikring, for den skal firmaet have lovpligtigt med ganske stor bod for at mangle - altså trods 0 løn fordi ejeren forventes at skulle lave regnskab osv i alle fald og netop kan undlade at lønne sig selv

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 14. Oct 12
Indlæg ialt: 255
Fra  Opbygning Skrevet kl. 17:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok, mange tak for hjælpen John og god weekend!

Mvh. Lasse

Se hjemmeside tips på opbygning.dk

Tilmeldt 19. Jun 17
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 13:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Meget interessant spørgsmål - og svar.

Men der er vel ingen krav til lønnens størrelse? For at få kørsels fradrag, kan man vel i princippet aflønne sig selv med 1000,- kr./md.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46477
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:56
Hvor mange stjerner giver du? :

LoneHansen:

Meget interessant spørgsmål - og svar.

Men der er vel ingen krav til lønnens størrelse? For at få kørsels fradrag, kan man vel i princippet aflønne sig selv med 1000,- kr./md.

hvis du taler om selskab og dermed skattefri kørselsgodtgørelse - så er der krav om det så kaldes en "helt reel" løn og 1000 kr per måned og f.eks 1000 kr skattefri kørselsgodtgørelse vil givet normalt forkastes. Jeg har set større revisorselskab angive 5.000 som noget der nok er undergrænse. (og så skal der jo være plads timemæssigt til det i kørslen - det er måske højst så 50 timer a 100 kr hvis det skal se reelt ud - og så skal man jo ikke gerne køre alle 50 timer = have kørepenge for hvad der ville tage 50 timer at køre med mindre kørslen er selve indtjeningen,


Taler du personlig virksomhed er der ikke løn og intet krav om den sammenhæng og der er det så fradrag i stedet for udbetaling (samme værdi)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:36
Hvor mange stjerner giver du? :

De afgørelser der har været omkring lønnens størrelse bygger allesammen på en sats på omkring 100 kr i timen som minimum. Omfanget af ugentlige timer må så tilsvarende afspejle det reelle tidsforbrug i virksomheden.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)