Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad må skrives på "firmaets regning"

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 23. Aug 12
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 11:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg kører en webside (under APS) med en begrænset omsætning og overskud, der mest af alt har karakter af et hobbyprojekt (alá en blog), indholdet leveres af ulønnede frivillige, der gør det for sjovs skyld - udbetaling af løn giver ikke rigtig mening, da beløbet højest ville være af symbolsk størrelse.

Jeg vil dog gerne give de frivillige lidt igen for arbejdet, så jeg tænkte om jeg må holde en julefrokost/sommerfest, og lade firmaet betale regningen?

Vi har tidligere taget til messer i udlandet, der er relevante for sidens virke, hvor vi har bragt nyheder og så videre fra. Det har hidtil været financieret af egen lomme, men ville jeg kunne køre dette via firmakontoen?

Tak! :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Denker:
Vi har tidligere taget til messer i udlandet, der er relevante for sidens virke, hvor vi har bragt nyheder og så videre fra. Det har hidtil været financieret af egen lomme, men ville jeg kunne køre dette via firmakontoen?


Det kan ikke svares klart ja eller nej - men forudsat du kan sandsynliggøre at formålet er, at det skal give mere indtægt end det koster at deltage med alt, så kan du trække det fra dine indtægter. Jeg ved ikke hvad du mener med "VI HAR" - går ud fra det kun er dig som blogejer der deltager - du kan ikke forvente at have andre med

Denker:
Jeg vil dog gerne give de frivillige lidt igen for arbejdet, så jeg tænkte om jeg må holde en julefrokost/sommerfest, og lade firmaet betale regningen?
det kan du ikke skrive på firmaet. Det ville forudsætte de var ansatte med reel løn - og selv da ville det være med kvart moms men her - nej ikke trække noget fra. Der er ikke mulighed for at takke frivillige med mad og gaver med fradrag uden skatteindberetning som var det løn (og heller ikke mulighed for at takke dig selv på samme måde som ejer af bloggen uden ansatte)


vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
det kan du ikke skrive på firmaet.

Der kan argumenteres for at der er tale om en repræsentationsudgift ("der skal være tale om udgifter, som skatteyderen har afholdt for at få afsluttet forretninger eller for at knytte eller bevare forretningsforbindelser"). Her er der vel tale om at knytte og bevare forretningsforbindelser. Det giver så kun et fradrag på 25% i skatten.......

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:

Cookie - John Hannover:
det kan du ikke skrive på firmaet.

Der kan argumenteres for at der er tale om en repræsentationsudgift ("der skal være tale om udgifter, som skatteyderen har afholdt for at få afsluttet forretninger eller for at knytte eller bevare forretningsforbindelser"). Her er der vel tale om at knytte og bevare forretningsforbindelser. Det giver så kun et fradrag på 25% i skatten.......

det ville jeg ikke argumentere med tror jeg - når det er frivillige hjælpere - for 25% fradrag og risiko for at skat så sætter dem i skat af det - ikke når der står frivillige hjælpere og julefrokost - men det er jo som altid - alt er muligt

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 23. Aug 12
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 14:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Denker:
Vi har tidligere taget til messer i udlandet, der er relevante for sidens virke, hvor vi har bragt nyheder og så videre fra. Det har hidtil været financieret af egen lomme, men ville jeg kunne køre dette via firmakontoen?


Det kan ikke svares klart ja eller nej - men forudsat du kan sandsynliggøre at formålet er, at det skal give mere indtægt end det koster at deltage med alt, så kan du trække det fra dine indtægter. Jeg ved ikke hvad du mener med "VI HAR" - går ud fra det kun er dig som blogejer der deltager - du kan ikke forvente at have andre med

Vi er som i både mig selv, og 2-3 af de frivillige - den ene medejer af bloggen. Det lyder som om, at det er en afgørende faktor, om der udbetales reel løn/overskud til dem der deltager? 

Cookie - John Hannover:
Denker:
Jeg vil dog gerne give de frivillige lidt igen for arbejdet, så jeg tænkte om jeg må holde en julefrokost/sommerfest, og lade firmaet betale regningen?
det kan du ikke skrive på firmaet. Det ville forudsætte de var ansatte med reel løn - og selv da ville det være med kvart moms men her - nej ikke trække noget fra. Der er ikke mulighed for at takke frivillige med mad og gaver med fradrag uden skatteindberetning som var det løn (og heller ikke mulighed for at takke dig selv på samme måde som ejer af bloggen uden ansatte)

Ok, det giver mening. 

Whiskey:

Cookie - John Hannover:
det kan du ikke skrive på firmaet.

Der kan argumenteres for at der er tale om en repræsentationsudgift ("der skal være tale om udgifter, som skatteyderen har afholdt for at få afsluttet forretninger eller for at knytte eller bevare forretningsforbindelser"). Her er der vel tale om at knytte og bevare forretningsforbindelser. Det giver så kun et fradrag på 25% i skatten.......

Mon det ikke er at trække den lidt, når vi snakker den type "medarbejdere". Huh?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Denker:
Vi er som i både mig selv, og 2-3 af de frivillige - den ene medejer af bloggen. Det lyder som om, at det er en afgørende faktor, om der udbetales reel løn/overskud til dem der deltager? 

På messerejse altså
Den ene er medejer af bloggen?  Enten er han det jo med CVR og et I/S men du driver den i dit ApS og så er den ene vel ikke som sådan medejer. Igen er det sikkert en balance - tjener du en frygtelig masse på bloggen, så vil skat være mere tilbøjelige til at forstå du og medhjælpere der ikke er ansatte har en messerejse med hotel og mad osv - så er det jo sandsynligt at det giver indtjening - Der nok ikke en facitliste - men der skal være virkeligt gode argumenter for indtjening hvis du og nogle ikke ansatte rejser - bor på hotel osv for dit ApS regning - og bloggen er som du beskrev det - hobby sideprojekt. Det skal være bloggens indtægter og forventninger der skal begrunde det alene
Der er ikke tvivl om de var langt nemmere hvis det var dig og en egentlig ansat der boede på messehotel - rejste og spiste osv for dit ApS

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Frivillige bidragsydere kan også betegnes som forretningsforbindelser. Det er da i højeste grad i aps interesse at have et godt forhold til disse og holde udgiften til bidrag nede..... Der er med formuleringen knytte meget fleksible grænser for hvem der kan ske repræsentation overfor.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:

Frivillige bidragsydere kan også betegnes som forretningsforbindelser. Det er da i højeste grad i aps interesse at have et godt forhold til disse og holde udgiften til bidrag nede..... Der er med formuleringen knytte meget fleksible grænser for hvem der kan ske repræsentation overfor.

tror dig så - og du ville så ikke være nervøs ved at man "lønnede" frivillige medarbejdere i div sammenhæng - med f-eks Julefrokost - sommerkomsammen - osv så længe man bogførte som repræsentation med kvart moms og 25% samlet fradrag blot (forudsat man kunne sandsynliggøre det var for firmaets skyld og ikke bare venner - som så måske skulle dokumenteres lidt)?

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Omfanget af repræsentation bør stå i et rimeligt forhold til det man må forvente at få ud af repræsentatipnsudgiften. Det må ikke få karakter af naturalier. Hvor grænsen går vil bero på et skøn....

Tilmeldt 23. Aug 12
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 15:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Denker:
Vi er som i både mig selv, og 2-3 af de frivillige - den ene medejer af bloggen. Det lyder som om, at det er en afgørende faktor, om der udbetales reel løn/overskud til dem der deltager? 

På messerejse altså
Den ene er medejer af bloggen?  Enten er han det jo med CVR og et I/S men du driver den i dit ApS og så er den ene vel ikke som sådan medejer. Igen er det sikkert en balance - tjener du en frygtelig masse på bloggen, så vil skat være mere tilbøjelige til at forstå du og medhjælpere der ikke er ansatte har en messerejse med hotel og mad osv - så er det jo sandsynligt at det giver indtjening - Der nok ikke en facitliste - men der skal være virkeligt gode argumenter for indtjening hvis du og nogle ikke ansatte rejser - bor på hotel osv for dit ApS regning - og bloggen er som du beskrev det - hobby sideprojekt. Det skal være bloggens indtægter og forventninger der skal begrunde det alene
Der er ikke tvivl om de var langt nemmere hvis det var dig og en egentlig ansat der boede på messehotel - rejste og spiste osv for dit ApS

vh John H

Det er et I/S PT, men overvejer at oprette et nyt ApS, som vi ville være 2-3 anpartshavere i - heraft det delte ejerskab. 

Der er helt sikkert en gråzone her, som vi skal være skarpe på. Hvis der kun trækkes et lille overskud ud, bliver det som du siger nok svært at argumentere for, at en større udgift og for flere personer til sådanne rejser giver mening. På den anden side er disse aktiviteter også et middel til at opbygge/fastholde fremtidig omsætning, og som sådan en investering i virksomheden.

For at sætte det i perspektiv snakker vi om en omsætning på 1-150.000 årligt, og rejseaktiviteter for ca 10.000 per person. 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)