Jeg har via bekendte beskæftiget mig med cafeer, men absolut ikke professionelt, og mine holdninger er absolut lommefilosofi.
Jeg mener klart, at du bør tage dit udgangspunkt om, at folk ønsker sund livsstil og sund kost op til genovervejelse, da det er lidt mere nuanceret, og da du som leverandør ikke skal forsøge at løse en idealistisk persons behov - de findes nemlig ikke. Undersøgelser viser, at folk, der køber økologisk, normalt også køber ting i den anden ende af skalaen. Der findes et markedsføringsmæssigt begreb for varer som økologiske, der hedder noget med, at man køber en undskyldning. Man får det altså lidt bedre med sig selv, når der er et lille ø-mærke, og man kan også få det lidt bedre med sig selv, når man køber noget sundt, men det er ikke ensbetydende med, at det er de samme mennesker, der lever sundt, som køber sundt.
Det mest sunde er, at man ikke spiser på cafe, og ikke spiser mens man er på farten. Alene derfor bør du i højere grad fokusere din markedsføring og dit koncept på andre ting.
Folk køber mad på en cafe fordi det er nemt. Hertil er der en masse andre konkurrenceparametre, f.eks.: - Det smager godt. - Man føler man har gjort noget rigtigt (hvis du f.eks. har økologiske ting som man kan købe) - Man føler man ER noget (hvis stedet ser flot ud, har klasse) - Man tror at man spiser sundt (synlige salatblade, groft brød, synlige frugter i en frugtkurv på disken, frugtsaft til at drikke) - Velvære (musik, næringsstoffer (fx sukker), dufte osv.)
Og så er der jo alt det der med målgrupper. Forskellige målgrupper skal påvirkes forskelligt. Personligt ville jeg blive positivt påvirket af, at maden er dokumenteret mht. indhold, at indholdet er sundt iflg. min viden om sund mad osv. Andre ville blive meget mere påvirket af, om der bruges fletkurve eller metalbeholdere.
Hvis jeg var dig, ville jeg prøve at tænke lidt i koncepter. Der findes allerede fastfood restauranter med rimelig sund mad, men hvis man sidder på et kontor, og vil have bragt sund mad, så er der ofte kun grill''er og pizzariaer, der bringer ud, og hvis der endelig skulle være en forretning med sund mad, så smager det udbragte ad pommern til eller bliver kedelig allerede 3. gang man bestiller.
En ide til et koncept kunne være: - Rimelig sund mad. Det skal ikke være så sundt, at folk ikke gider at spise det i længden. - Reel variation i menuen, så man kan bestille forskellige ting. Lav f.eks. et eller andet, som kunden skal lave "færdigt". Hvis man laver maden og den så bringes ud på 30 minutter, så smager det hele af det samme. Men hvis man lige kan fjerne nogle strategisk anbragte stykker madpapir efter modtagelsen, og få en bedre smagsoplevelse, så gider kunderne godt det. Tænk lidt i Cocio-baner - bundfaldet er der kun for at kunden får ryste-oplevelsen. - Udbringning. Det må gerne koste en god portion penge, bare det virker 100%, både med at finde stedet, kvitteringer og afregning. Danskerne får flere og flere penge mellem hænderne. - Udbringningen skal give en oplevelse. Sørg for en god indpakning (prøv at bestil hos dominos for at se forskellen mellem dem og andre pizzariaer), og sørg for at der er noget med om maden, interessant læsestof eller lign. (evt. alliance med Metro Express eller Urban, så disse aviser bringes ud sammen med maden) - Sørg for at genkende kunderne på deres mobiltelefonnummer. Det er irriterende at skulle forklare navn og adresse hver gang.
Jeg håber, at du finder ovenstående inspirerende. Når jeg fokuserer så meget på udbringning, er det fordi det tager udgangspunkt i mine egne behov. Om det så hænger sammen økonomisk og med markedet, aner jeg selvflg. intet om.
|