Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skift fra personligt ejet selskab til APS

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 2. Dec 14
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 15:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Hej, jeg har gennem de sidste 20 år drevet et website ved siden af mit normale arbejde. Det kører i store og helt sigselv og med undtagelse af et enkelt år, så har det altid givet overskudi størrelsesorden 60-120.000 kr om året. Der er ingen aktiver af værdi udover selve site og jeg har ingen udestående gæld, kassekredit eller andet. Kort stort set ingen finansielle risici forbundet med drift af firmaet.


Jeg har alle årene drevet det som et personligt selskab og blot betalt skatten af det jeg havde tjent når året var gået. Det har fungeret perfekt for mig da jeg så bare har kunne hæve penge til privaten når jeg havde behov og ellers lade dem stå i firmaet. Lige som jeg ikke har skulle bekymre mig om at jeg en gang imellem bruger firma kortet, feks på ferier.

Men sagen er den at jeg efterhånden er kommet så højt op i løn på mit almindelige arbejde at al indtægt lander i topskatten og det er ikke så sjovt. Så jeg har gået og tænkt på om jeg skulle benytte virksomhedsordningen, men da jeg forventer at betale topskat af min lønindtægt fra nu af til jeg går på pension, så vil den jo blot udskyde skatten til jeg hæver pengene.

Så havde tænkt lidt på om jeg skulle tage skridtet fuldt ud og omdanne selskabet til et APS jeg er klar over at der er nogle ting der så bliver anderledes i forhold til bogføring og andet. Men da jeg fint holder mig inden for grænserne for at ikke have revisionspligt er eneste forskel jo mere eller mindre at jeg skal opstille et regnskab og udfylde en selskabsselvangivelse. Begge ting som jeg sagtens kan klare selv (er regnskabsuddannet)

Min tanke var at så ville jeg evt udbetale mig en basis løn svarende til nogle timer om ugen og så ellers trække så meget som muligt ud som udbytte. På den måde burde jeg kunne trække de fleste penge ud til de 27% i aktieindkomst.

Men er der nogle ting som jeg overser som gør at det dør i omkostninger/ting som ikke er lovlige.

Håber nogle kloge mennesker kan hjælpe.

Mvh Thomas

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46463
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:37
Hvor mange stjerner giver du? :

1 - du har en goodwill værdi i din personlig virksomhed som du vil blive beskattet af, så her skal du lave skattefri omdannelse -via en revisor hvis du vil den vej

2 - Den med 27% udbytte virker jo op til græsen på 55.300 forudsat du ikke udnytter den på anden aktieindkomst - hvor du forlænger bundskattetrækket med disse 55.300 - Derefter vil det jo være først 22% og så 42% på resten eller ca 56% svarende til topskat

3 - ja hvis du har ApS er det slut med at blande privat og firma økonomi - de skal være 100% adskilt - du får lille udgift til lovpligt arbejdsskadeforsikring som vel eneste større forskel for dig, hvis du selv kan klare årsrapport, selskabsselvangivelse og skema for kontrollerende transaktioner

Når du er tæt på pension, så er rateindbetaling og livrente jo med ekstra ligningsmæssigt fradrag værd at overveje

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Frederiksværk
Tilmeldt 7. Dec 20
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 13:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Thomas,

Når du laver et ApS skal du ikke betale personskat af din indtægt før du skal bruge pengene.
Til gengæld skal du jo betale:
- Selskabsskat hvert år af dit overskud
- Revisor for at lave årsregnskab
- Forsikringer der er lovkrav om

Når du så skal have pengene udbetalt, skal du jo stadig beskattes af dem. Lader du dem stå til du går på pension, har du til den tid en lavere indtægt og sparer topskatten. Men jeg tænker ikke at du sparer til den tid står mål med det du skal betale i selskabsskat.

Den eneste fordel jeg kan tænke på, er at din privatøkonomi er mere "sikret" mod juridiske tvister. I en personlig virksomhed hæfter du selv personligt for alt. Det får du en fin og nydelig beskyttelse af i et ApS. Men om det overhovedet er relevant for dig, det ved jeg ikke.

Så min konklusion af det du tænker er at det nok ikke kan betale sig for dig. Giver det mening? 

De bedste hilsner, 

Christian Gravgaard, 
[Signaturlink udenfor signatur, fjernet af moderator]

Christian Gravgaard,
BizPerformer

BizPerformer er din digitale ledsager til at fremme trivsel på arbejdspladsen. Vores platform tilbyder en omfattende oversigt over dine medarbejderes trivsel, præsenteret i letforståelige grafer, genereret fra vores regelmæssige pulsmåling MinTrivsel.

Tilmeldt 2. Dec 14
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 15:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

1 - du har en goodwill værdi i din personlig virksomhed som du vil blive beskattet af, så her skal du lave skattefri omdannelse -via en revisor hvis du vil den vej

2 - Den med 27% udbytte virker jo op til græsen på 55.300 forudsat du ikke udnytter den på anden aktieindkomst - hvor du forlænger bundskattetrækket med disse 55.300 - Derefter vil det jo være først 22% og så 42% på resten eller ca 56% svarende til topskat

3 - ja hvis du har ApS er det slut med at blande privat og firma økonomi - de skal være 100% adskilt - du får lille udgift til lovpligt arbejdsskadeforsikring som vel eneste større forskel for dig, hvis du selv kan klare årsrapport, selskabsselvangivelse og skema for kontrollerende transaktioner

Når du er tæt på pension, så er rateindbetaling og livrente jo med ekstra ligningsmæssigt fradrag værd at overveje

vh John Hannover



Tak for svaret, jeg havde helt klart regnet med at hvis det skal laves, så er det en skattefrivirksomhedsomdannelse. der er vejen frem. 

Er der nogle grænser for at udbetale for meget som udbytte? for normalt ville overskudet ligge på niveau med hvad jeg kan få udbetalt på den lave sats, da jeg ikke har andre aktier af nævneværdig værdi. Derduover så er jeg gift så jeg burde kunen få det dobbelte ud til den lave sats. 

Jeg har desuden allerede det hele adskilt med et totalt regnskab på niveau med det jeg skal lave til et APS, så ikke noget problem der. Men der er vel lidt med at nu kan jeg godt finde på at købe dele til firmaet i mot private navn da reklamationsretten jo er bedre til privatpersoner. Den del tænker jeg at jeg skal være mere opmærksom på bliver udstedet til firmaet hvis jeg laver det om. 
Tilmeldt 2. Dec 14
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 15:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Christian Gravgaard:

Hej Thomas,

Når du laver et ApS skal du ikke betale personskat af din indtægt før du skal bruge pengene.
Til gengæld skal du jo betale:
- Selskabsskat hvert år af dit overskud
- Revisor for at lave årsregnskab
- Forsikringer der er lovkrav om

Når du så skal have pengene udbetalt, skal du jo stadig beskattes af dem. Lader du dem stå til du går på pension, har du til den tid en lavere indtægt og sparer topskatten. Men jeg tænker ikke at du sparer til den tid står mål med det du skal betale i selskabsskat.

Den eneste fordel jeg kan tænke på, er at din privatøkonomi er mere "sikret" mod juridiske tvister. I en personlig virksomhed hæfter du selv personligt for alt. Det får du en fin og nydelig beskyttelse af i et ApS. Men om det overhovedet er relevant for dig, det ved jeg ikke.

Så min konklusion af det du tænker er at det nok ikke kan betale sig for dig. Giver det mening? 



Jeg er klar over at jeg naturligvis skal betale skat i firmaet men 22 + 27% er bedre end 56% som jeg betaler idag. Jeg havde også fundet frem til at der var et krav om forsikring for ansatte (migselv). Jeg forventer dog ikke at bruge penge på revisor, den slags kan jeg selv klare og skulle min omsætning en dag blive så stor at det er et krav så tager jeg det som et positivt problem :-)

At lade pengene stå til pensionen er ikke en vej jeg tænker at gå, Jeg har stadig små 25 år til jeg kan gå på folkepension så tænker ikke at opspare overskud i så mange år er super attraktivt . Men det appellerer da lidt at sikre mig hvis der skulle ske noget. Ikke at jeg tænker der er de store ting der kan gå galt når jeg ikke har lån eller andet i firmaet. 

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 7. Dec 20
Indlæg ialt: 19
Fra  DuelHost ApS Skrevet kl. 16:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Thomas

Det faktum, I ikke udnytter den lave sats for beskatning af udbytte, gør helt klart casen for en skattefri virksomhedsomdannelse markant bedre.

Ud over de udgifter, der allerede er nævnt i tråden, bør du medregne i omegnen af 3-5.000 kr. til oprettelse af en selskabskonto og omkring 1.500-2.000 kr. i de efterfølgende år, da det ikke er muligt at benytte en privat konto i selskabsregi. Afhængigt af dit kundeforhold med banken, kan prisen potentielt blive lavere.

Du kan godt købe ting til selskabet - eksempelvis pc eller telefon - i dit eget navn og derved opnå normal reklamationsret. Det vigtige er i den forbindelse, at kvitteringen er udstedt til dig som stifter/ejer

Sig gerne til, hvis du har brug for mere konkret sparring i tilfælde af, du vælger at gå videre med det. Vi kan eventuelt tage den fortsatte dialog via hol eller på e-mail.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46463
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Andreas:
Du kan godt købe ting til selskabet - eksempelvis pc eller telefon - i dit eget navn og derved opnå normal reklamationsret. Det vigtige er i den forbindelse, at kvitteringen er udstedt til dig som stifter/ejer

Den er jeg ikke enig i. Efter stiftelse skal ting have firmaets navn på - ellers er der ikke momsfradrag og heller ikke fradrag for udgiften. Skat godkender absolut ikke f.eks tlf regning til ejerens navn. Det de godkender er dog stifters navn på aktiver INDEN stiftelse, så den vej er det lovligt

Derudover er det regulær svindel at købe og bruge ting erhvervsmæssigt og kræve B2C forbrugerbeskyttelse rent faktisk. Det kan være du synes du hjælper trådstarter - men du gør jo også at leverandører b2b pludseligt misbruges
vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 7. Dec 20
Indlæg ialt: 19
Fra  DuelHost ApS Skrevet kl. 09:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Tak for dine altid gode input! Tillader mig at referere dit udsagn fra en anden tråd (https://www.amino.dk/forums/t/285463.aspx):

"som udgangspunkt skal regninger man tager ind jo omfatte selskabets navn og vise momsen. Der er så de her små regninger hvor man kun får en bon og her kan ingen jo se hvem det er - og det tager skat som OK hvis det ikke er større beløb, men ellers har man jo som selskab krav på at få en forenklet faktura normalt..."

Det er helt korrekt, at regninger som udgangspunkt bør/skal udstedes til firmaet, men SKAT arbejder i praksis med bagatelgrænser og accepterer fradrag for mindre køb foretaget i supermarkeder/specialbutikker, hvor der ikke er udstedt en decideret momsfaktura.

Men helt enig i dit generelle udsagn omkring, regninger generelt bør udstedes til firmaet.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46463
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Enig i så bon - men mener du nævnte computer, telefon som oftest vel er over 3000 kr grænsen hvor skat kræver navn korrekt - og samme med alle abonnementer så som internet og telefon - skal være til firmanavn, ellers forkaster de fradrag som udgangspunkt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 7. Dec 20
Indlæg ialt: 19
Fra  DuelHost ApS Skrevet kl. 12:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Sandt Yes

Har i praksis aldrig set 3.000 kr. praktiseret af SKAT som en decideret grænse - nok snarere en rettesnor for, hvor størstedelen af eventuelle småfakturaer bør falde ind under.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)