Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Oprydning i balance (kortfristet gæld, deposita og periodeafgrænsning)

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Fra Hillerød
Tilmeldt 5. Jun 08
Indlæg ialt: 50
Fra  Scient Data Skrevet kl. 09:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg har i mange år haft forskellige revisorer til at håndtere mit regnskab i forhold til årsafslutning, afskrivninger mv..
Da jeg har afsluttet samarbejdet med den revisor der har håndteret de sidste par år sidder jeg og kigger på mit regnskab, så jeg er klar til den kommende årsafslutning.

I den forbindelse ser jeg nogen poster på min balance, der ikke rigtig giver mening.

1) Under kortfristet gæld har jeg en post på kontoen "Afsat revisor" (8.500kr) der er blevet overført fra år til år siden 2015 og med sidste postering i 2016.
Jeg skylder ikke penge til nogen.
Kan jeg "lukke" den post uden at skulle tilbage i 2016 regnskabet og pille?

2) Tilsvarende har jeg beløb på "Deposita" og "Periodeafgrænsningsposter" fra den tid også.
Dem vil jeg også gerne have lukket.

Kan de flyttes til "Mellemregning" eller hvad gør jeg?

VBA, Office, ASP.NET og XSL fjernundervisningskurser - www.it-fjernundervisning.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46467
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du ikke har haft en revisoromk siden 2015 så skal den rettes tilbage i 2016 faktisk, men den kan jo godt være brugt hvert år hvis du faktisk har betalt revisor, og så kommer den jo op igen næste år, for at der skal være afsat til året - så har du betalt revisor, så vil jeg tro den er helt korrekt stående hvert år
Har du ikke haft revisorudgift i 2023 skulle den ikke være afsat i 2022, men det hele afhænger af, hvornår du sidst faktisk havde en revisor udgift - det er beløb der fremføres netop for at sikre at det er afsat for året - selv om regningen først kommer året efter, og dermed har du haft fradrag for det. Har det været galt, skal det ind som indtægt det år det skal korrigeres - du har jo haft fradraget i overskud for det - helt frem til 2022
Beløbet skal være afsat uden moms - og ved betaling af revisor udlignes det - mens moms bogføres for sig, og så laves ny afsætning, hvis man forventer revisor regning for året igen.
Det vil give en indtægt til skat hvis det har været afsat uden grund (og så har det jo slet ikke været lovligt at afsætte uden grund)

Er det KUN de 850 kr ville jeg måske indtægtsføre dem til bage til den konto de var afsat fra oprindelig i år og bare skrive på bilag, at det var ældre fejl der er korrigeret i år alene grundet beløbets begrænsede størrelse


dit 2) er umuligt at sige uden at vide hvad de dækker over - du kan ikke bruge mellemregning umiddelbart, for da de opstod, er der jo bogført af en årsag, f.eks deposita forsvinder jo ikke af sig selv bare fordi der går år, de vil jo enten være tilgodehavende eller tilsvarende 

Du finder en med forstand på regnskab til at se konkret på det, eller går ind i køen af de alt for mange, som pludseligt står med håret i postkassen til SKAT fordi de ville gøre det selv

Og jeg er ikke en man kan betale for det, så ingen reklame, men jeg har fulgt ALT for mange rene gør det selv folk ende helt galt - uden ond vilje

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)