Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Betalingsmetoder B2B

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Fra Helsingør
Tilmeldt 2. Aug 08
Indlæg ialt: 202
Skrevet kl. 14:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Aminoer...

Efter at have udtænkt et snedigt koncept, og skrevet løs på det i et stykke tid, er jeg pludselig kommet i tvivl om noget så useriøst som den typiske betalingsform forretninger imellem.

Min målgruppe er restauranter, og betalingerne bliver enten månedlige småbeløb under 100,- bobs, eller som årlige/halvårlig betalinger der forventes at være på under 1.000,- bobs. Fordele og ulemper for det ene vs det andet skal lige opvejes, når jeg kender til løsningen...

Men hvad gør man sådan helt lavpraktisk, hvor det både er rentabelt, nemt for begge parter og professionelt?

Er det en BS-løsning, er det DANkort/Visa, eller sender man papirregninger med kontonummer...eller er vi et helt andet sted?

...og når nu er jeg er forvirret over så fundamental en problematik, kan i nok regne ud jeg også er lidt på bar bund mht faktura, hvad de skal indeholde for at være legale, om de skal være på papir, og om en papirfaktura med et kontonummer i virkeligheden er at anse som løsningen?!??

På forhånd tak...

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 15:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej!

Se om krav til indholdet af en faktura på http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=96197&vId=201400#pos.

Betalinngsløsningen bør stå mål med udgiften/administrationen. Hvis det er månedlige små betalinger så vil muligheden for automatisk betaling via pbs måske være en god ting. Ellers en større månedlig/halvårlig faktura.

Min erfaring med at sende faktura elektronisk er en blandet oplevelse. En del - specielt yngere - tager gerne imod en elektronisk faktura - mens "ældre" ikke altid har gidet åbne den elektroniske faktura fordi de forventer den kommer på papir...

Henrik

Fra Aalborg
Tilmeldt 7. Nov 07
Indlæg ialt: 438
Fra  ePay A/S Skrevet kl. 23:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Munksgaard,

Lyder spændende med et nyt kocencept! Mht. til betalingsformen - levere du så varen med det samme, er det forud bestilling eller løser du opgaven over flere omgang. Kunne et depositum også komme på tale?

Jeg hælder selvfølgelig til online betalingsformen, da den sikre dig betalingen med det samme. Hvis du f.eks. skal have betalingen over flere gange, kan dette også lade sig gøre. I disse tider med finanskrisen er det meget vigtigt at du får dine penge ind så hurtigt som muligt, da flere og flere begynder at køre med en stram likviditet.

Med venlig hilsen

Thomas Pedersen  - www.ePay.dk    

Interesseret i mobilbetaling?  Læs mere her

Fra Helsingør
Tilmeldt 2. Aug 08
Indlæg ialt: 202
Skrevet kl. 23:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Thomas.

Jeg tror du har misforstået hensigten med mit indlæg, og i høj grad min ekspertise på betalingsområde (Læs: Jeg er totalt rookie).

Mit spørgsmål går alene på, hvordan 2 forretninger handler sammen normalt.

Gør de det med DANkort/Visa, gør de det via BS, eller ved at man sender en lap papir, med et kontonummer?

Hvis det er en mikrobetaling på eks kr 30,- om måneden, hvordan vil en restaurant så foretrækker at betale?!?

...og så selvfølglig, om det skal være 6 måneder for kr 180,- eller 1 måned for 30, eller et år for 360 - hvad vil man selv føle er mest hensigtigsmæssigt...hvis altså man er en butik?

Det er en god pointe, at man, særligt i disse tider, skal forsøge hente sine penge ud af kunden med det samme.

Fra København
Tilmeldt 5. Jan 08
Indlæg ialt: 56
Skrevet kl. 07:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Vi køber/betaler både DK & Int. og 99% af vores fakturaer (både papir & E) bliver betalt via almindelig bankoverførsel. Hvis du er nervøs for at have vare ude og hænge ... kan din prispolitik de første par gange du handler med en given kunde, være at "vare afsendes når i har registreret betalingen" (Mht. de produkter der kan handles således). Det er fuldstændigt ligegyldigt hvorledes i gør ... virksomheder er temmeligt ligeglade med betalings metoder ... faktisk er det nemmere for en virksomhed at betale med banking, end med eks. VISA kort etc. Hvor mange kontor ansatte ser du lige sidde og fumle med VISA kort, når de ordner regnskab ^^

Der findes større, mere komplekse og automatiserede processer du kan implementere ... men til at starte med, kan du blot køre alm. bankoverførsel. Blot sørg for at virksomheder har nem adgang tilgang til din bank info/SE mv.

Digital Communication | Integration

Fra Taastrup
Tilmeldt 27. Oct 08
Indlæg ialt: 152
Skrevet kl. 16:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Hej Amino'er

Denne tråd fangede min opmærksomhed - SYNDIKATETs svar i særdeleshed mht.:

SYNDIKATET:

 ...  være at "vare afsendes når i har registreret betalingen" (Mht. de produkter der kan handles således).

Jeg ved godt, at der er aftalefrihed på B2B-området, men er der virkelig virksomheder der benytter sig af "betal først så sender vi varen" betingelser - og overlever? 

Jeg havde da tænkt, at en lang kredittid vil være en god konkurrenceparameter? 

På forhånd tak!

LeonN 

Med venlig hilsen

Leon Nielsen

Fra Kolding
Tilmeldt 8. Mar 07
Indlæg ialt: 1577
Fra  Jakodan A/S Skrevet kl. 19:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Vi handler jo primært B2B og min erfaring er, at alle de små/mindre virksomheder gerne betaler med kort, men mange vil selvfølgelig hellere have længere kredittid.

Ca. 1/4-1/3 af vores omsætning kommer fra kortbetalinger tror jeg (et gæt)..

De fleste større virksomheder betaler ikke med kort, da det måske kun er fx indehaveren af restauranten der har kort og så er det mere besværligt. Hvis det er en større virksomhed vil de som regel altid have lidt kredittid, fx. 30 dage, så de har tid til at få den godkendt, lagt i systemet osv.

Du skal altid lave en faktura (!) uanset om folk køber på den ene eller anden måde.

Vi er i øjeblikket ved at få ændret i vores webshop så alle kunder kan vælge selv mellem kortbetaling eller faktura med betaling 14 dage netto.. Vi har tænkt os at gøre det mere attraktivt for kunderne at vælge at betale med kort, da det er nemmere for os i forhhold til bogføring - vi skal ikke rykke så tit efter penge osv.

Så du kan jo evt. tilbyde kunden begge dele - fx. køb 6 måneders abbonnement og betal kun for 5, hvis du vælger at betale forud eller med kort.. På den måde er du jo også sikret at kunden bliver hos dig et halvt år + kunden føler at de sparer penge.
Hvis de vil have kredit fx. 30 dage, skal de betale for fulde 6 måneder.

Fra Helsingør
Tilmeldt 2. Aug 08
Indlæg ialt: 202
Skrevet kl. 20:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg kan se nogle fordele og nogle ulemper ved at skulle betale månedsvis.

Fordelen er, at små beløb og små betalinger ikke rigtig bliver vurderet som en reel udgift.

Ulempen er naturligvis de mange betalinger, som helst skal være automatiske.

Hvis man beslutter sig for at sende papirfaktura, er det så fint nok, at lave et dokument, der opfylder de obligatoriske krav til en faktura, eller skal en faktura også registreres et bestemt sted?

Som jeg kan fornemme det på jeres indlæg, bør man både tilbyde BetalingsService, kort-betaling og fakturering, selvom man er B2B.

Jeg er egentlig ikke så nervøs for at medtage betalingen. Min tanke er en service, der groft sagt ikke koster noget synderligt ekstra for min forretning, så hvis folk ikke har betalt efter eks 1 måned, så lukker man bare servicen ned. Da der er tale om mikrobetaling, i størrelsesordnen 20-50 kr/måneden, er det enkelte tab til at overskue. Der skal en del humbugmagere til, før tabet bliver kritisk.

Fra Helsingør
Tilmeldt 2. Aug 08
Indlæg ialt: 202
Skrevet kl. 20:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

LeonN:

Groft sagt er det egentlig den betalingsform jeg havde tænkt mig, men da det er en virtuel service, er det også lidt anderledes.

Man kan sige det er ligesom med et avisabonnement. Der betaler du også for 6 måneder, først når betaling er sket dumper avisen ind af brevsprækken.

Det er ike helt det samme jeg havde tænkt, men næsten. Ved registrering bliver man aktiv, og jeg forventer så at registrere indbetaling indenfor xx dage, herefter er der åbent, indtil indbetalingen udløber.

Er det derimod decideret vare vi taler om, så ser forholdene nok anderledes ud...

Fra Århus
Tilmeldt 15. Jan 08
Indlæg ialt: 262
Fra  RegnskabsSpecialisten RegnskabsSpecialisten ApS Skrevet kl. 20:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Munksgaard,

Hvis det drejer sig om eksempelvis et abonnement og hvis det drejer sig om mindre månedlige beløb vil jeg anbefale at du samler flere måneder på én faktura til samme kunde. Det sparer dig selv og dine kunder for administrations tid.

Hvis det derimod drejer sig om et abonnement der koster kunden er større månedligt beløb ville jeg overveje at fakturere mine kunder månedligt eller hver 3. måned, således de ikke skal betale et stort beløb forud, da det måske kan betyde at nogle kunder fravælger dit produkt fordi det er  for likviditets krævende.

Betalinger mellem virksomheder er i langt de fleste tilfælde bankoverførsler (som det tidligere er blevet nævnt i denne tråd).

Det kan lade sig gøre med en betalingsservice løsning. Løsningen hedder leverandørService (udbydes af PBS), du kan læse mere om priser etc. på PBS hjemmeside http://pbs.dk/dk/formidling/betalingsformidling/opkraevninger/leverandoerservice/. LeverandørService løsningen kræver at virksomhedens faktureringssystem kan udlæse fakturaer i et specielt fil format som skal indlæses i PBS´s systemer. Det er der finanssystemer specielt til mindre virksomheder som kan gøre. Jeg ved at systemet e-conomic kan dette som standard (de har også et ekstra modul til abonnements administration).

Internt i min virksomhed som også udelukkende har B2B kunder, har jeg besluttet at implementere betalingsopkrævning via PBS LeverandørService fra årsskiftet. Denne beslutning har jeg truffet dels for at komme problemet med dårlige betalere til livs ved at tilbyde "en gulerod" til de kunder som tilmelder sig betalingsservice (leverandørService) og dels for at spare administrationstid i forbindelse med rykkerstyring.

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)